Bydgoszcz
-3C
Lekkie opady śniegu
86% wilgotność
Wiatr: 3km/h E
H -3 • L -3
-3C
Sob
-13C
Nd
-13C
Pon
0C
Wt
1C
Sr
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
Metropolia BydgoskaBydgoszczKomunikacjaCzy warto omijać zwężone Wiadukty Warszawskie? Znamy wyniki analiz płynności ruchu
wiadukty warszawskie bydgoszcz
03.11.2020 | 10:33

Czy warto omijać zwężone Wiadukty Warszawskie? Znamy wyniki analiz płynności ruchu

Na zdjęciu: Zwężenie jezdni na Wiaduktach Warszawskich do jednego pasa ruchu w obu kierunkach obowiązuje od 10 października.

Fot. Szymon Fiałkowski

Specjaliści z firmy Yanosik – popularnego w Polsce komunikatora drogowego oraz belgijskiej firmy Be-Mobile wzięli pod lupę ruch na zwężonych do jednego pasa Wiaduktach Warszawskich. Z ich wyliczeń, opartych na danych zebranych w okresie 5-23 października wynika, że po pierwszych dniach komunikacyjnego chaosu kierowcy przyzwyczaili się do utrudnień i zaczęli kierować się innymi trasami, co wpłynęło na płynność ruchu w rejonie wiaduktów. Z danych Yanosika wynika również, że objazd przez Akademicką i Inwalidów nie zawsze jest szybszy w porównaniu do przejazdu zwężoną przeprawą w ciągu Fordońskiej.

W związku ze złym stanem technicznym, 9 października Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ogłosił, że jezdnie w obu kierunkach zostaną zwężone do jednego pasa. Jak podkreślał p.o. dyrektora ZDMiKP Wojciech Nalazek, taka sytuacja potrwa jeszcze nawet pięć miesięcy. Przez ten czas konstrukcja – podobnie jak w przypadku północnego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego – będzie podparta stalowymi klatkami. To rozwiązanie ma umożliwić przeprowadzenie szczegółowych badań stanu konstrukcji. Ich wyniki będą podstawą do podjęcia decyzji o przywróceniu ruchu na lewych pasach jezdni, a także o formie modernizacji przeprawy.

Zobacz również:

Kilka miesięcy utrudnień na Wiaduktach Warszawskich

Przy wprowadzeniu zwężenia na Wiaduktach Warszawskich drogowcy zachęcali kierowców do korzystania z tras alternatywnych, między innymi z objazdu ulicami Witebską i Przemysłową, Lewińskiego czy Pod Skarpą i Zamczysko. Po kilku tygodniach od zmiany na wiaduktach, specjaliści z firmy Yanosik oraz belgijskiego Be-Mobile przedstawili wyniki analiz dokonanych na podstawie danych z platformy Flow Check, która na podstawie próbek GPS, analizuje płynność przejazdu w konkretnych punktach miasta. – Miesięczne przetwarzamy ok. 50 miliardów próbek GPS, które pozwalają nam na analizowanie ruchu pod wieloma względami. Dzięki nim możemy sprawdzić, gdzie tworzą się największe korki oraz jak najlepiej je ominąć – mówi Jakub Wesołowski z firmy Yanosik.

Na potrzeby analizy specjaliści z Yanosika oraz Be-Mobile wyznaczyli w Bydgoszczy dwa punkty, między którymi przemieszczanie się wymagało przejazdu w okolicy wiaduktów Warszawskich. Za miejsce startowe uznano Fordon, a konkretniej – rondo doktora Stefana Buxakowskiego, czyli skrzyżowanie ulic Fordońskiej, Bydgoskiej, Ametystowej i Flotylli Wiślanej (wjazd na Most Fordoński). Punktem końcowym był natomiast zlokalizowany przy ulicy Chodkiewicza budynek Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. – Te dwa punkty połączyliśmy dwiema różnymi trasami. Pierwsza z nich prowadziła przez Fordońską, wiadukt Warszawski oraz Kamienną. Druga natomiast omijała wiadukt – wiodła przez Akademicką i Inwalidów – zauważa Jacek Saczuk z Be-Mobile.

Aby uzyskać jak najdokładniejsze wyniki analizy, specjaliści z Yanosika oraz Be-Mobile wyznaczyli także konkretny przedział czasowy. Zdecydowali się w swoim badaniu uwzględnić próbki GPS zbierane w dniach 5-23 października w godzinach 6:00-10:00. Co istotne, w analizie nie uwzględniono danych z dni weekendowych. – Zależało nam na tym, aby nasza analiza jak najdokładniej odzwierciedlała rzeczywistą płynność przejazdu. Dlatego też zdecydowaliśmy się na pominięcie danych z dni weekendowych, gdyż w soboty i w niedziele w godzinach porannych ruch zazwyczaj nie jest szczególnie duży. Gdybyśmy próbki GPS z weekendu uwzględnili w badaniu, to uzyskane wyniki nie byłyby miarodajne – komentuje Wesołowski.

Jak można zauważyć, próbki GPS pochodzą z 3 tygodni października. Specjaliści z Yanosika oraz Be-Mobile chcieli bowiem sprawdzić nie tylko, jak kształtuje się ruch w okolicy wiaduktów Warszawskich po ich zwężeniu, ale także – jak prezentowała się płynność przejazdu jeszcze przed ogłoszeniem informacji o złym stanie technicznym tego odcinka drogi. – Tak przygotowana analiza pozwoliła nam na otrzymanie wyników informujących o czasie trwania przejazdu daną trasą w konkretnym dniu tygodnia. Dzięki temu wiemy, jak zwężenie do jednego pasa obu wiaduktów wpłynęło na ruch w tej okolicy – zauważa Saczuk.

wiadukty warszawskie bydgoszcz

Co wynika z badań Yanosika? Jak można zauważyć na powyższym wykresie, do momentu zwężenia obu Wiaduktów Warszawskich przejazd nimi był szybszy o około dwie minuty niż w przypadku alternatywnej trasy przez Akademicką, Lewińskiego i Inwalidów. – Przygotowany przez nas wykres świetnie obrazuje to, co zadziało się w ostatnich tygodniach w okolicy Wiaduktów Warszawskich – twierdzi przedstawiciel firmy Yanosik. – Nie trzeba nawet dysponować wiedzą na temat tego, że zwężenie wprowadzono 10 października – szybujący w górę słupek z czasem przejazdu w poniedziałek, 12 października, wystarczająco informuje o tym, że w tym dniu coś zaskoczyło kierowców – zwraca uwagę Wesołowski.

Z wykresu można również odczytać  że po paru dniach komunikacyjnego chaosu ruch w tej okolicy zaczął wracać do normalności. Według twórców badania, kierowcy najprawdopodobniej zorientowali się, że przejazd przez przeprawę w ciągu ulicy Fordońskiej wydłużył się i sami zaczęli szukać tras alternatywnych. – Przygotowany przez nas wykres nie dostarcza jednak jednoznacznej informacji, czy warto szukać tras alternatywnych. W ostatnich dniach średni czas przejazdu w tej okolicy różni się – w niektóre dni szybszy jest przejazd przez wiadukt Warszawski, w inne natomiast przez ulicę Akademicką – dodaje Jacek Saczuk z Be-Mobile.

Specjalistom z Yanosika oraz Be-Mobile zależało jednak na wskazaniu kierowcom drogi, którą powinni obrać, aby jak najszybciej przedostać się z Fordonu w rejon kampusu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Dlatego też zdecydowali się przeanalizować te dwa warianty przejazdu jeszcze pod innym kątem. – Pod lupę wzięliśmy konkretne godziny przejazdu. Okazało się bowiem, że poranny szczyt komunikacyjny w różnych punktach miasta kształtuje się inaczej – mówi Wesołowski. Wykres prezentujący przejazd obiema trasami z Fordonu do Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego przedstawia się następująco:

wiadukty warszawskie bydgoszcz

Z badań wynika, że przejazd ulicami Akademicką, Lewińskiego i Inwalidów w kierunku centrum będzie szybszy głównie między 6:30 a 8:00. – W pozostałych godzinach porannych lepiej obrać trasę prowadzącą przez Wiadukty Warszawskie – komentuje Saczuk. Wpływ na spowolnieniu ruchu na trasach alternatywnych (nie tylko tej przez Inwalidów, ale również przez ulicę Przemysłową) mają przede wszystkim przejazdy kolejowe, znajdujące się w ciągu linii nr 18 i 201. Oczekiwanie na przejazd, zwłaszcza w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego, trwa często ponad pięć minut.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Powiązane treści