Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

DK25 na południe od Bydgoszczy. Powstaje obwodnica Brzozy; jakie inwestycje są w planach?

Dodano: 07.04.2025 | 13:18

Na zdjęciu: W ramach trwającej budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Park Przemysłowy o długości 8,9 km powstanie obwodnica Brzozy z dwoma węzłami: Zielona i Brzoza, dzięki którym znikną korki powstające obecnie w godzinach szczytu i przejazdu pociągu po pobliskiej linii kolejowej.

Fot. Julian Drob/GDDKiA

GDDKiA omawia stan przygotowania zadań na drodze krajowej nr 25 w południowej części województwa.

DK25 ma 412 km długości. Prowadzi przez pięć województw i łączy Pomorze Środkowe z aglomeracją wrocławską. W województwie kujawsko-pomorskim można podzielić ją na dwie części. Pierwsza – północna – zaczyna się na granicy z woj. pomorskim w miejscowości Zamarte i biegnie przez 65 km do Tryszczyna; tam od węzła Bydgoszcz Opławiec do węzła Bydgoszcz Południe prowadzi wspólnym z S5 śladem prowadzącym obwodnicą Bydgoszczy.

Południowa część kujawsko-pomorskiego przebiegu „dwudziestki piątki” zaczyna się w Stryszku, a kończy się po 72 km w gminie Jeziora Wielkie, za którą DK25 przekracza granicę z woj. wielkopolskim. Bydgoski oddział GDDKiA omawia planowane inwestycje na tym odcinku.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rozbudowa DK25 Mąkowarsko-Obodowo. Kolejne miesiące opóźnień


W ramach trwającej budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy o długości 8,9 km powstanie obwodnica Brzozy z dwoma węzłami: Zielona i Brzoza, dzięki którym znikną korki powstające obecnie w godzinach szczytu i przejazdu pociągu po pobliskiej linii kolejowej. Droga będzie przebiegać nowym śladem omijając Brzozę od wschodu.

Aktualnie trwają niezbędne rozbiórki na nieruchomościach zabudowanych w pasie drogowym oraz odhumusowanie placu budowy – informuje Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału. Obwodnica Brzozy ma zostać oddana do użytku na przełomie 2026 i 2027 roku – kilkanaście miesięcy później ma powstać obwodnica Nowej Wsi Wielkiej.

Nowa trasa poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, polepszy warunki przejazdu tranzytowego oraz lokalnego. Wzmocniona zostanie konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 11,5 tony/oś w przekroju 1×2 (jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu) – objaśnia rzecznik. GDDKiA przekazuje, że w sierpniu 2024 roku złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. – Spodziewamy się uzyskać DŚU jeszcze w tym roku, a ogłoszenie przetargu na projekt i budowę planujemy na rok przyszły – dodaje Drob.

W planach na najbliższe lata jest też dziewięciokilometrowa obwodnica Strzelna, która obejmie też przebieg DK15. Obecnie oba odcinki dróg krajowych przebiegają przez miasto ulicami jednokierunkowymi m.in. przy Rynku Strzelna. Około 2,5 km odc. obwodnicy będzie stanowił nowy przebieg DK25 na wschód od miasta. – Jeszcze w I połowie tego roku planujemy złożenie wniosku o DŚU – informuje rzecznik. Planowane lata budowy to 2029-2031.

GDDKiA przypomina, że rozbudowa DK25 na południu województwa kujawsko-pomorskiego w ostatnich latach to przede wszystkim budowa obwodnicy Inowrocławia o długości 25 km z podziałem na dwa etapy, zrealizowana w latach 2014-2019. – W zeszłym roku wybudowaliśmy ścieżkę pieszo-rowerową Brzoza – Nowa Wieś Wielka o długości 6 km, a w 2022 r. dwa nowe ronda w Strzelnie. Remontom poddaliśmy też szereg odcinków w większości miejscowości na trasie (w tym za niemal 4 mln zł w m. Chmielniki w 2020 r.). DK25 zmieniła się także dzięki Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-24 za sprawą budowy doświetleń przejść dla pieszych – zaznacza Drob.