Droga Brzoza – Łabiszyn po remoncie budzi emocje. Co na to jej zarządca?
Dodano: 07.08.2024 | 11:38Na zdjęciu: Zapytaliśmy Zarząd Dróg Wojewódzkich m.in. o kwestie różnic pomiędzy znakami ograniczającymi prędkość na jezdni i na słupkach.
Fot. ZDW
Po kilkunastomiesięcznym, opóźnionym remoncie kierowcy korzystają z odcinka DW254 pomiędzy Brzozą a Łabiszynem. Według okolicznych mieszkańców, kosztowna modernizacja ma wady – zarzuty przedstawiliśmy Zarządowi Dróg Wojewódzkich, który odniósł się do uwag.
Pod koniec lipca oddano do użytku przebudowany odcinek trasy wojewódzkiej między Brzozą a Łabiszynem. W ramach prac, prowadzonych przez Transpol wykonano przebudowę i wzmocnienie konstrukcji jezdni, budowę nowych rond w Łabiszynie i Brzozie oraz montaż barier w miejscach niebezpiecznych. Zlikwidowano też dwa niebezpieczne zakręty w Kobylarni (trasę poprowadzono częściowo nowym śladem).
– W Łabiszynie i miejscowości Łabiszyn Wieś powstały chodniki, a we współpracy z gminą Nowa Wieś Wielka droga rowerowa z Brzozy do Nowego Smolna. Na odcinku od Brzozy do Łabiszyna zasadziliśmy też ponad 300 drzew. Klony, brzozy i lipy zdobią przede wszystkim pasy zieleni za rowami melioracyjnymi, chodnikami i ścieżką rowerową – podkreśla Zarząd Dróg Wojewódzkich.
CZYTAJ WIĘCEJ: Przebudowa DW254 Brzoza – Łabiszyn wreszcie dobiega końca [ZDJĘCIA]
Po zakończeniu remontu na kierowców czekają jednak utrudnienia na mostach w Antoniewie i Obórzni: z uwagi na ich zły stan techniczny ruch na przeprawach odbywa się wahadłowo. Drogowcy zapewniają, że przygotowują się do ich kompleksowej przebudowy, która obejmie także dobudowanie ścieżek pieszo-rowerowych. – Wkrótce ogłosimy przetarg na projekt – zapewniają.
Trasa Brzoza – Łabiszyn po remoncie budzi emocje
Kierowcy i mieszkańcy miejscowości, przez które przebiega trasa zwrócili jednak uwagę na błędy i wątpliwości, które pojawiły się po zakończeniu remontu. Postanowiliśmy je zebrać i zadać pytania ZDW. Pierwsza kwestia to wprowadzenie ograniczeń prędkości – na kilku odcinkach DW254 można jechać maksymalnie 50, a nawet 40 km/h. Jakie jest uzasadnienie jego wprowadzenia?
– Otrzymujemy w tej sprawie sygnały od użytkowników. Część ograniczeń wynika nie tylko z oczywistych przesłanek takich jak obszary zabudowane, łuki, przejścia dla pieszych. Niektóre odcinki z ograniczoną prędkością są wynikiem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Ich celem jest m.in. ograniczenie hałasu – tłumaczy Michał Sitarek, rzecznik prasowy wojewódzkich drogowców.
Na zdjęciu ilustrującym artykuł widzimy znak poziomy, informujący o ograniczeniu prędkości do 40 km/h. Komentujący nasz tekst zwrócili uwagę, że ograniczenia wymalowane na jezdniach nie są zgodne ze znakami pionowymi – na odcinku z „czterdziestką” stał znak pionowy z „pięćdziesiątką”. Sitarek zapewnia, że oznakowanie pionowe i poziome jest jest już spójne, a powyżej opisywana sytuacja mogła mieć miejsce przed odbiorami, kiedy przy drodze stało oznakowanie wprowadzone na czas budowy.
Sporo głosów krytycznych dotyczyło braku budowy drogi dla rowerów na odcinku Nowe Smolno – Łabiszyn (nawet w sytuacji, gdy z uwagi na brak przebudowy odcinki nie obejmowałyby przepraw. Jaki jest powód braku drogi dla rowerów na tym fragmencie?
CZYTAJ WIĘCEJ: Na trasie z Brzozy do Łabiszyna wprowadzono „wahadła”. Znajdują się na dwóch mostach
– Wszystkie tego typu zadania przy przebudowie dróg wojewódzkich są realizowane we współpracy z samorządami lokalnymi, przy ich partycypacji finansowej. Gmina Nowa Wieś Wielka już na etapie prac nad koncepcją zobowiązała się do zabezpieczenia środków na realizację inwestycji i uwzględniliśmy ją w projekcie – tłumaczy rzecznik ZDW. Dodaj też, że środki unijne na infrastrukturę rowerową zostaną udostępnione przez urząd marszałkowski samorządom lokalnym, które będą mogły decydować, jakie inwestycje rowerowe będą realizowane w pierwszej kolejności.
Wzdłuż części trasy Brzoza – Łabiszyn nie ma drogi rowerowej, za to są rowy. Mieszkańcy dziwią się, czemu powstały i obawiają się, że obniżą one bezpieczeństwo przy okazji zdarzeń drogowych. – Pełnią one funkcję odwodnieniową. Kanalizacja deszczowa wykonywana jest tylko na obszarach zurbanizowanych – wyjaśnia Sitarek.
Przebudowa DW254 Łabiszyn – Barcin. Jaki jest obecny termin końca robót?
Na dalszej części DW254 – dziewięciokilometrowym odcinku Łabiszyn – Barcin wciąż trwają prace budowlane. Pod koniec lipca ZDW przekonywał, że wykonawca sukcesywnie układa nowe warstwy nawierzchni i prowadzi prace nad nowym chodnikiem z Barcina do Kani. – W ostatnich miesiącach przebudowano część skrzyżowań i przepustów – podkreśla ZDW. Zakończenie prac budowlanych – o wartości szacowanej na ponad 43 milionów złotych – planowane jest do końca roku. Kiedy dokładnie?
– Termin zakończenia to październik. Aktualnie zaawansowanie prac przekracza 65%. Najtrudniejsze etapy już zostały zrealizowane. Przy drodze powstają też nowe chodniki w miejscowościach Barcin Wieś i Kania – dzięki współpracy i partycypacji finansowej gminy Barcin – przekazał nam Sitarek.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024