Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Droga rowerowa na Sułkowskiego. Radny zaapelował o wstrzymanie części inwestycji

Dodano: 12.10.2024 | 11:52

Na zdjęciu: Droga rowerowa ma powstać po obu stronach ul. Sułkowskiego.

Fot. ST

Na ulicy Sułkowskiego na osiedlu Leśnym ma powstać droga rowerowa. Wybrany został już wykonawca inwestycji. Radny Michał Krzemkowski zaapelował jednak, aby wstrzymać inwestycję na odcinku od Czerkaskiej do 11 Listopada.

Prace na osiedlu Leśnym zakładają powstanie dróg rowerowych po obu stronach ul. Sułkowskiego na odcinku od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników (skrzyżowanie z Modrzewiową). Zadanie realizowane przez firmę Betpol za 13,4 mln zł obejmuje tez stworzenie jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. Chodkiewicza w stronę Cichej.

– W ten sposób do końca przyszłego roku powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe – wyjaśniał parę miesięcy temu Zarząd Dróg. Potrzebę budowy infrastruktury rowerowej na Sułkowskiego wskazali też mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim 2021.

Radny apeluje o wstrzymanie inwestycji

Plany drogowców budzą jednak wątpliwości. W czerwcu pytała o nie radna Joanna Czerska-Thomas, a teraz swoje zdanie wyraził także radny Michał Krzemkowski. – Budowa ścieżki rowerowej w tym miejscu to bardzo zły pomysł – przekonuje Krzemkowski. Przedstawiciel Bydgoskiej Prawicy zwrócił się z wnioskiem o przerwanie inwestycji. Jak tłumaczy, z chodnika korzysta wiele osób kierujących się do położonego między ul. Czerkaską a ulicą 11 Listopada przystanku autobusowego, a zdecydowana większość z nich to osoby starsze.

Budowa ścieżki rowerowej na tym odcinku wiąże się z zagrożeniem bezpieczeństwa pieszych, ale w pewnym zakresie również rowerzystów. Mało tego, wiąże się też z likwidacją punktów handlowych bardzo popularnych wśród mieszkańców, znajdujących się od lat w pasie ruchu drogowego – mówi Krzemkowski. Radny tłumaczył, że kiosk na Sułkowskiego już zakończył działalność, a wkrótce to samo uczyni piekarnia Siódmiak. Interpelacja została napisana w końcówce września, a w pierwszych dniach października punkt Siódmiaka rzeczywiście zaprzestał funkcjonowania na Sułkowskiego.

W związku z tym Krzemkowski – kierując się między innymi skargami mieszkańców – zwrócił się z prośbą o wstrzymanie inwestycji na odcinku od Czerkaskiej do 11 Listopada, proponując jednocześnie, aby ścieżkę poprowadzić drugą stroną ulicy przy skwerze Teresy Ciepły. – Jest tam zdecydowanie mniejszy ruch pieszy, a walory ekologiczne i przestrzenne również dla rowerzystów będą korzystniejsze – zauważa radny, dodając, że ścieżkę po tamtej stronie ulicy będzie łatwiej skomunikować z obszarem parku leśnego.

Wiceprezydent wskazuje na konsultacje

Na interpelację złożoną przez Krzemkowskiego odpowiedział wiceprezydent Mirosław Kozłowicz. Jak tłumaczy, przerwanie inwestycji w tym momencie wymagałoby zapłacenia na rzecz wykonawcy kary umownej, a być może także odszkodowania.

Należy zauważyć, iż rozwiązanie w rejonie przystanku autobusowego Sułkowskiego/ Czerkaska jest rozwiązaniem typowym i bezpiecznym. Infrastruktura rowerowa prowadzona jest niezależnie od peronu przystankowego, którego parametry są całkowicie wystarczające na istniejący i prognozowany ruch. Tego typu rozwiązania są z powodzeniem od dawna stosowane w Bydgoszczy, również na przystankach o większym natężeniu pasażerów: na przykład na ul. Bernardyńskiej, Grunwaldzkiej Wojska Polskiego i Kujawskiej – wyjaśnia Kozłowicz.

Wiceprezydent zaznacza, że projektowanie infrastruktury po zaledwie jednej stronie ulicy Sułkowskiego byłoby niefunkcjonalne, bo „połowa mieszańców ulicy byłaby niejako pokrzywdzona”, a ponadto zdecydowanie mniej bezpieczne z powodu stworzenia konieczności dodatkowego przekraczania jezdni.

Ponadto Kozłowicz podkreśla, że zastosowane rozwiązania zostały skonsultowane z mieszkańcami na przełomie czerwca i lipca 2023 roku. – Każdy mieszkaniec, właściciel nieruchomości, przedsiębiorca, a także przedstawiciel instytucji miał możliwość wypowiedzenia się w ramach tych konsultacji – przypomina Kozłowicz. W raporcie ze wspomnianych konsultacji rzeczywiście można znaleźć kilkadziesiąt wniosków, ale trudno znaleźć tam uwagi zgłaszane teraz w interpelacji radnego.

Droga rowerowa na ulicy Sułkowskiego powinna być gotowa na przełomie 2025 i 2026 roku.

0 0 votes
Article Rating
Sebastian Torzewski
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Pikford
Pikford
5 dni temu

Obudził się radny ze snu.

Call
Call
5 dni temu

Panie radny czy nie widzisz że kozlowicz ma cię w dupie !

Goga
Goga
4 dni temu

Scieżki rowerowe w Bydgoszczy stanowią problem dla pieszych i poruszajacych się samochodami. Paraliżują miasto. Rowerzyści lub jadący hulajnogami nie schodzą z pojazdów na przejściach. Przejścia dla pieszch na Rondzie Grunwaldzkim od strony Krolowej Jadwigi w stronę ul.Garbary są dla pieszych bardzo niebezpieczne.

FordonCity
FordonCity
4 dni temu

Czyli zdaniem Goga należy zlikwidować w mieście ruch rowerowy, bo przeszkadza pieszym i blaszakom, brawo. Owacje na wisząco.
Z drugiej strony, mamy najbardziej zacofany, niespójny i oderwany od logiki makaron tzw rowerowy.
Dalej, ani czarni ani niebiescy nie reagują na łamanie przepisów, brak konsekwencji za popełnione wykroczenia dotyczy wszystkich uczestników ruchu -autopsja.
Buta, brak kultury i znajomość przepisów, i najważniejsze brak myślenia, że nie jest się samym na drodze.
Dziękuję i nara.

tomaszp
tomaszp
4 dni temu

Kozłowicz i jego pomysły. Ten człowiek zatopi Bydgoszcz.

Kermitosław
Kermitosław
3 dni temu

Bardzo dobra argumentacja Panie Mirosławie. Sułkowskiego to przedłużenie Ogińskiego a tam jest DDR po obu stronach. Tak powinno być aż do stacji Bydgoszcz Leśna.