Drogi na terenie dawnego Zachemu mają zostać przebudowane. Ratusz chce otrzymać od rządu 150 milionów złotych
Dodano: 15.07.2022 | 12:54Na zdjęciu: Jeśli Bydgoszcz otrzyma rządowe dofinansowanie, trafi ono na budowę i modernizację infrastruktury drogowej o łącznej długości ponad sześciu kilometrów wraz z rozbiórką i budową trzech nowych wiaduktów zlokalizowanych nad torami kolejowymi, w tym jednego nad linią kolejową nr 201.
Fot. Szymon Fiałkowski
Miasto Bydgoszcz złożyło jeden, duży wniosek w ramach V edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Zgodnie z zasadami kolejnej odsłony programu, będzie on dotyczył rozwoju sfer przemysłowej – a konkretnie budowy i przebudowy dróg na terenie dawnych zakładów chemicznych Zachem i Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych ma na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez województwa, gminy, powiaty, miasta lub ich związki w całej Polsce. – W piątej edycji naboru wniosków o dofinansowanie wysokość dofinansowania wynosi 98% wartości inwestycji (przy minimum 2% udziału własnego) – podkreśla Bank Gospodarstwa Krajowego, który wypłaca promesy inwestycyjne.
W porównaniu z poprzednimi edycjami, kolejna odsłona Programu Inwestycji Strategicznych ma służyć poprawie warunków obsługi bądź rozwojowi terenów inwestycyjnych i przemysłowych. Dotacje można zatem uzyskać m.in. na budowę lub modernizację infrastruktury drogowej, oświetlenia czy kanalizacji.
Bydgoski ratusz postanowił w V edycji złożyć jeden wniosek (program umożliwia aplikowanie o dwie dotacje – jedna to maksymalnie 100, a druga – 200 milionów złotych), w którym ubiega się o 152 miliony złotych na budowę i przebudowę dróg na terenie dawnego Zachemu. Plan zakłada przebudowę kilku ulic w celu ułatwienia dojazdu do głównych dróg, takich jak Nowotoruńska, Wojska Polskiego czy droga krajowa nr 10/projektowana droga ekspresowa S10. – Jednocześnie, przez wykonanie niniejszej inwestycji, usprawniony zostanie dojazd do Zakładów Chemicznych Nitrochem – podkreślają miejscy urzędnicy.
Jeśli Bydgoszcz otrzyma rządowe dofinansowanie, trafi ono na budowę i modernizację infrastruktury drogowej o łącznej długości ponad sześciu kilometrów wraz z rozbiórką i budową trzech nowych wiaduktów zlokalizowanych nad torami kolejowymi, w tym jednego nad linią kolejową nr 201. Plany zakładają łącznie wykonanie ośmiu zadań:
- budowa ulicy Grzybowej na kilometrowym odcinku od Hutniczej do Nowotoruńskiej
- budowa skrzyżowania ulic: Grzybowa – Nowotoruńska
- modernizacja 900-metrowego fragmentu Hutniczej na odcinku od Grzybowej do Łęgnowskiej
- modernizacja ulicy Eberhardta na kilometrowym odcinku od Hutniczej do ul. T. Wulffa
- modernizacja ul. T. Wulffa na odcinku od ul. Eberhardta do ul. Petersona (850m) wraz z rozbiórką i budową trzech wiaduktów
- przebudowa ul. Petersona od ul. Wulffa w kierunku Bydgoskich Przemysłowców (1100 m)
- modernizacja ulicy Matuszewskiego na odcinku od ul. Dziatkiewicza do Bydgoskich Przemysłowców (300 m)
- modernizacja ul. Dziatkiewicza od Matuszewskiego do Raczkowskiego (900 m)
- likwidacja sześciu nieczynnych kolejowych przejazdów bocznicowych w pasach drogowych ulic na terenie BPPT.
Ratusz podkreśla, że zadania obejmują nie tylko budowę i modernizację infrastruktury drogowej wraz z budową chodników czy dróg dla rowerów, ale też modernizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i elektroenergetycznej, w tym budowę nowoczesnego energooszczędnego oświetlenia. – Planowane do budowy i modernizacji ulice są drogami publicznymi zaliczonymi do kategorii administracyjnej dróg powiatowych lub gminnych. Nośność ulic zostanie dostosowana do możliwości poruszania się pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony/oś. Obiekty inżynierskie zostaną wykonane w pierwszej klasie nośności – przekazuje magistrat.
Wartość całego pakietu zadań to 155 milionów złotych – oznacza to, że w wypadku otrzymania wnioskowanego dofinansowania w kwocie 152 milionów złotych, miasto zamierza wyłożyć wkład własny w wysokości trzech milionów złotych. – Miasto jest bardzo dobrze przygotowane do realizacji projektu. Dysponuje gotowymi opracowaniami, które będą podstawą ogłaszania przetargów na prace budowlane – przekonują urzędnicy i dodają, że budowa i przebudowa dróg na terenach pozachemowskich i BPPT wpłynęłaby na przyspieszenie rozwoju strefy przemysłowej.
W przypadku otrzymania dotacji w ramach Programu Inwestycji Strategicznych miasto obiecuje, że zadania zostaną zrealizowane do końca 2025 roku.
CZYTAJ TAKŻE: Co w weekend? Wydarzenia na 15-17 lipca
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024