Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Drogowcy wybrali nowego przewoźnika dla kilkunastu linii autobusowych. Irex-Trans kończy pracę w Bydgoszczy

Dodano: 27.10.2021 | 17:59

Eryk Dominiczak | e.dominiczak@metropoliabydgoska.pl

Na zdjęciu: Przetarg na obsługę jedenastu linii autobusowych w Bydgoszczy w latach 2023-2031 wygrał Mobilis. W związku z tym w grudniu 2022 roku autobusy Irex-Trans ostatni raz zjadą do zajezdni.

Fot. Szymon Fiałkowski

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozstrzygnął w środę przetarg na obsługę jedenastu linii autobusowych w Bydgoszczy w latach 2023-2031. Zgodnie z przewidywaniami już za kilkanaście miesięcy dotychczasowego przewoźnika – Irex-Trans ma zastąpić Mobilis.

Analiza dokumentacji złożonej w przetargu przez cztery zainteresowane zleceniem spółki i konsorcja trwała ponad dwa miesiące. Gdy w pierwszej połowie sierpnia ZDMiKP otworzyło propozycje Mobilisu, PKS-ów z Grodziska Mazowieckiego oraz Gostynina, MZK Bydgoszcz oraz spółek Irex i Meteor, było jasne, że najbliżej wywalczenia kontraktu jest pierwszy z nich. Mobilis, który w przeszłości woził już bydgoszczan (głównie na linii nr 69, gdzie kursowały charakterystyczne żółte solarisy), zaproponował bowiem najniższą cenę usługi – nieco ponad 26 milionów złotych (to kwota za obsługę jedenastu linii w całym 2023 roku). Warto przypomnieć, że cena była jedynym kryterium w przetargu bydgoskich drogowców.


OFERTY W PRZETARGU ZDMIKP NA OBSŁUGĘ 11 LINII AUTOBUSOWYCH
(kwota łączna oraz stawki za wozokilometr z podziałem na autobusy przegubowe i krótkie)

Mobilis – 26,07 mln złotych (7,33 zł i 6,25 zł za 1 wzkm)
PKS Grodzisk Mazowiecki i PKS Gostynin – 29,6 mln zł (8,06 zł i 7,33 zł)
MZK Bydgoszcz – 31,6 mln zł (8,97 zł i 7,50 zł)
Irex / Meteor – 33,11 mln zł (9,27 zł i 7,97 zł)


Umowa dopuszcza jednak zmianę warunków finansowych, do czego przyczynił się zresztą sam Mobilis. Jeszcze na etapie przyjmowania ofert przedstawiciele przewoźnika podkreślali, że pierwsza waloryzacja kontraktu dopiero w 2024 roku przerzuca na wykonawcę całe ryzyko zmian w gospodarce w pierwszym roku współpracy. Chodzi między innymi o podwyżki cen paliwa. Zastrzeżenia Mobilisu ZDMiKP ostatecznie uwzględnił.

9-letni kontrakt będzie obejmował obsługę jedenastu linii. Poza najdłuższą w mieście wspomnianą już linią nr 69 będą to linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 73, 76 oraz 85. Mobilis będzie zobowiązany do zapewnienia od stycznia 2023 r. fabrycznie nowych autobusów. Na ulice miasta ma wyjechać 45 pojazdów, w tym 19 przegubowych oraz 26 krótkich. Te pierwsze obsłużą linie nr 53, 56 oraz 69.

Mobilis zastąpi w Bydgoszczy Irex-Trans, który (jeszcze jako KDD Trans) wygrał przetarg ZDMiKP w 2014 roku. Na ulice miasta wyjechał wówczas we wrześniu.