Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Wyremontowana droga Brzoza – Łabiszyn uroczyście otwarta. Co z odcinkiem do Barcina?

Dodano: 02.12.2024 | 19:13

Na zdjęciu: Otwarcie DW254 Brzoza-Łabiszyn.

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Od lata kierowcy korzystają już ze zmodernizowanej drogi wojewódzkiej nr 254 między Brzozą a Łabiszynem. Opóźnioną inwestycję uroczyście zakończono dopiero na początku grudnia – dziś (2.12) z udziałem władz województwa, Bydgoszczy, powiatu i gmin otwarto pierwszy z remontowanych odcinków trasy Bydgoszcz – Mogilno; pomiędzy Łabiszynem a Barcinem prace wciąż trwają.

Przebudowa odcinka DW254 Brzoza – Łabiszyn rozpoczęła się na początku 2023 roku. Podstawowe prace miały zakończyć się na przełomie roku 2023 i 2024. Inwestycja trwała jednak dalej – podobnie jak modernizacja odcinka pomiędzy Łabiszynem a Barcinem. Za pierwszą część zadania odpowiada spółka Transpol, a za drugą Drogomex.

W lipcu odcinek Brzoza – Łabiszyn został udostępniony dla kierowców; na odcinku Łabiszyn – Barcin wykonawca złożył wniosek o przedłużenie terminu zakończenia robót. Przez ostatnie miesiące początkowy odcinek DW254 przechodził procedury odbiorowe, wykończeniowe i poprawkowe. Dziś (2 grudnia) nastąpiło uroczyste oddanie inwestycji do użytku. Na otwarcie w Olimpinie przybyli m.in. członek zarządu województwa Dariusz Kurzawa, wiceprzewodniczący sejmiku Przemysław Sznajdrowski, radni województwa Tadeusz Pogoda i Radosław Kempinski, wiceprezydent Bydgoszczy Łukasz Krupa, starosta bydgoski Piotr Kozłowski i samorządowcy z gmin, przez które przebiega trasa.

DROGA BRZOZA – ŁABISZYN PO REMONCIE. ZOBACZ ZDJĘCIA

Zakończona modernizacja odcinka Brzoza-Łabiszyn objęła przebudowę i wzmocnienie konstrukcji jezdni, budowę nowych rond w Łabiszynie i Brzozie oraz montaż barier w miejscach niebezpiecznych. Naprawione zostały także uszkodzone elementy mostów w Antoniewie i Obórzni. – Przygotowujemy się do budowy nowych mostów, które wyposażone zostaną w ścieżki pieszo-rowerowe (w październiku podpisana została umowa na projekt) – podkreśla urząd marszałkowski. To istotna informacja, ponieważ obie przeprawy stały się wąskim gardłem wyremontowanej drogi; od lata obowiązuje na nich ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.

Samorząd województwa chwali się także, że w ramach inwestycji zlikwidowano dwa niebezpieczne zakręty w Kobylarni prowadząc trasę częściowo nowym śladem. – Na terenie Łabiszyna i miejscowości Łabiszyn Wieś powstały chodniki, a we współpracy z gminą Nowa Wieś Wielka także ścieżka rowerowa od Brzozy do Nowego Smolna. Na odcinku od Brzozy do Łabiszyna zasadziliśmy ponad 300 drzew. Klony, brzozy i lipy zdobią przede wszystkim pasy zieleni za rowami drogowymi, chodnikami i ścieżką rowerową. W wielu miejscach dosadziliśmy dodatkowo krzewy, które w formie żywopłotów pełnią funkcje zieleni izolacyjnej – wymieniają urzędnicy.

Ostateczny koszt przebudowy 13-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej Brzoza – Łabiszyn to 61 milionów złotych pochodzących m.in. z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.

Kiedy koniec prac na odcinku Łabiszyn-Barcin?

W komunikacie o otwarciu odcinka z Brzoza do Łabiszyna przekazano też wieści dotyczące drugiego etapu przebudowy DW254. – Wkrótce zakończymy przebudowę odcinka Łabiszyn-Barcin, w budowie jest obwodnica Mogilna, a w Barcinie powstanie m.in. nowe rondo – uzupełnia marszałek Piotr Całbecki.

Urząd marszałkowski dodaje, że prace na dziewięciokilometrowym odcinku są na etapie odbiorów. – W ramach zadania wzmocniliśmy jezdnię (do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś), co zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. W miejscowościach Kania i Augustowo powstały wysepki, które poprawiają bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przejścia dla pieszych zostały oświetlone, dobudowaliśmy także zatoki autobusowe. Na całej trasie ułożona została tzw. cicha nawierzchnia, która ogranicza hałas o kilka decybeli. Droga w ostatnich tygodniach zyskała nowe oznakowanie poziome i pionowe – informują służby prasowe marszałka.

 

Zakończenie inwestycji o wartości ponad 45 milionów złotych i również dofinansowanej przez UE planowane jest do końca tego roku roku. Wykonawca ma zatem niecały miesiąc na dokończenie prac.