Finisz I etapu remontu torowiska na Toruńskiej. ZDMiKP podaje datę powrotu tramwajów na trasy
Dodano: 27.03.2025 | 11:38Na zdjęciu: Prace na Toruńskiej zmierzają do końca.
Fot. Olga Kwiatkowska/UMB
Firma Trakcja nadzwyczajnie szybko uwija się z remontem torowiska na odcinku od ronda Toruńskiego do wysokości ulicy Spokojnej. Wykonawcy uda się wykonać prace prawie dwa miesiące wcześniej, dzięki czemu już w sobotę, 5 kwietnia na swoje stałe trasy powrócą tramwaje linii numer 4, 6 i 8.
Pierwszy etap remontu torowiska wzdłuż Toruńskiej dotyczył odcinka od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej. – Wymieniono tory, słupy podtrzymujące sieć oraz oświetlenie. Przebudowano także perony tramwajowe przy rondzie Toruńskim, wyremontowano chodniki i wybudowano drogę rowerową na odcinku od ul. Perłowej do ul. Filmowej oraz ciąg pieszy pomiędzy ulicami Filmową a Kazimierza Wielkiego – wylicza Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP.
Wiemy, kiedy tramwaje wrócą na Toruńską
Muszyńska dodaje, że od 5 kwietnia (sobota) na swoje stałe trasy wrócą linie numer 4, 6 i 8 – tramwaje ponownie będą jeździć pomiędzy rondem Toruńskim i ulicą Perłową oraz przez most Pomorski. Dodajmy, że inwestycja na fragmencie wykonanej w 1953 roku linii „Brda” podzielona jest na trzy etapy.
Na początku kwietnia zmieni się także organizacja ruchu w obrębie ronda Toruńskiego. – Zawężenia czasowe zostaną zlikwidowane. Jednocześnie, w oparciu o przygotowaną przez nas analizę, rozpoczniemy dodatkowe prace budowlane w innej części ronda Toruńskiego, polegające na zmianie geometrii wlotu północnego w celu poprawy jego przepustowości przez wydzielenie drugiego pasa do lewoskrętu bezpośrednio za mostem Pomorskim. Te działania powinny w znaczący sposób wpłynąć na poprawę warunków ruchu pojazdów, skręcających w ulice Toruńską i Bełzy. Dla pojazdów jadących na wprost pozostaną dwa pasy ruchu – opisuje rzeczniczka.
– Drugi będzie polegał na przebudowie układu drogowo-torowego na odcinku ul. Toruńskiej od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Równej. Obecnie czekamy na decyzję ZRID; prace rozpoczną się po jej otrzymaniu. Trwa też projektowanie odcinka pomiędzy ul. Równą a pętlą Stomil. Wykonawca planuje rozpocząć roboty budowlane jeszcze w tym roku – wyjaśnia Muszyńska.
Największe zmiany zajdą na skrzyżowaniu ulic Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie zostanie przebudowane całe skrzyżowanie. Powstaną wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zmianie ulegnie lokalizacja peronów autobusowych oraz tramwajowych. Dodatkowo, dla bezpieczeństwa, wprowadzona zostanie sygnalizacja świetlna.
Drogowcy wyjaśniają, że inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. – Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym – uzupełnia Muszyńska.
Koszt modernizacji torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy.
- Startuje nowa inwestycja BTBS w Fordonie. Wznowiono zapisy - 28 marca 2025
- Patroni bydgoskich tramwajów. Pełna lista nazwisk - 28 marca 2025
- Nielegalny towar na placu Piastowskim. Zatrzymano dwie osoby - 28 marca 2025