Górny Taras Miedzynia zyska połączenie autobusowe? „W przyszłym roku coś zaproponujemy”
Dodano: 27.03.2018 | 20:48
Na dzisiejszym posiedzeniu komisji przedsiębiorczości i rozwoju miasta omówiono sytuację komunikacji miejskiej w Bydgoszczy
Na zdjęciu: Obecnie mieszkańcy Miedzynia mogą korzystać jedynie z trzech linii autobusowych kursujących ulicą Nakielską.
Fot. LG/archwium
W przyszłym roku przedstawiona zostanie koncepcja linii autobusowej na Górny Taras Miedzynia – dowiedzieli się radni na wtorkowym posiedzeniu komisji do spraw przedsiębiorczości i rozwoju miasta. Tematem obrad była sytuacja komunikacji publicznej w Bydgoszczy.
Od wielkich zmian w komunikacji miejskiej, związanych z otwarciem linii tramwajowej do Fordonu, minęły dwa lata. Układ linii oraz wszelkie aspekty dotyczące funkcjonowania transportu publicznego są przedmiotem licznych dyskusji mieszkańców, którzy mają swoją wizję rozwoju komunikacji oraz liczne zastrzeżenia co do jej działania. Na wtorkowym posiedzeniu komisji ds. przedsiębiorczości i rozwoju miasta zastępca dyrektora ZDMiKP Rafał Grzegorzewski przedstawił szczegóły przygotowanego przez siebie raportu o sytuacji komunikacji publicznej. Z ust dyrektora padło też kilka deklaracji, dotyczących oczekiwanych zmian w transporcie zbiorowym.
ZDMiKP wskazuje, że w przeciągu ostatnich kilku lat bardzo rozwinął się transport międzygminny – w 2010 roku autobusy podmiejskie obsłużyły dziennie średnio 2389, a w 2017 – 5276 pasażerów. Grzegorzewski dodał, że ogólna dotacja gmin ościennych na komunikację wynosi blisko trzy miliony złotych. Zasady dopłat bazują na badaniach potoków pasażerskich.
Przedstawiciel ZDMiKP przyznał, że procent wykonania pracy przewozowej za 2017 roku wynosi 99,6%. Dodał, że te wskaźniki nie są złe, ale zarząd zmierza do tego, by były jak one największe. Warto jednak dodać, że wskaźniki są nieco lepsze dla linii autobusowych – w ubiegłym roku wskaźnik wyniósł 99,77%, podczas gdy dla tramwajów – 99,06%. Co ciekawe, transport publiczny w Bydgoszczy emituje jedynie 5% całej emisji spalin.
– Niestety w Bydgoszczy – powolnie, ale regularnie – liczba pasażerów spada. Wynika to z demografii i wzrostu wskaźniku motoryzacji – mówił zastępca dyrektora ZDMiKP. Według Grzegorzewskiego, wprowadzenie ITS usprawniło przejazd transportu zbiorowego, ale też transportu indywidualnego, co wpłynęło na zmniejszenie atrakcyjności komunikacji publicznej.
Być może mieszkańcy zaczną chętniej korzystać z usług komunikacji miejskiej po wprowadzeniu nowych biletomatów w każdym pojeździe. Jak informowaliśmy wcześniej, pierwsze urządzenia umożliwiające kupno biletu i zakodowanie go na karcie płatniczej zostaną zamontowane w pojazdach już w czerwcu. Zastępca dyrektora ZDMiKP tłumaczył, że decyzja o wprowadzeniu automatów bez opcji zakupu biletu gotówką ma uzasadnienie ekonomiczne – jeżeli kaseta z bilonem zostałaby zapełniona podczas jazdy, osoby zajmujące się urządzeniem miałyby ograniczoną możliwość odbioru pieniędzy. Grzegorzewski opowiadał także o planowanej budowie nowych buspasów, które powstają dzięki nowatorskiej metodzie analizy ekonomicznej i ruchowej, której twórcą jest sam zastępca dyrektora zarządu dróg.
Radny Szymon Róg zapytał przedstawiciela Zarządu Dróg o losy projektu komunikacji na Górny Taras Miedzynia i kontrole czystości taboru autobusowego, w szczególności prywatnego przewoźnika Irex-Trans. Jest szansa, że oczekiwana przez mieszkańców linia autobusowa powstanie, ale na pewno nie w takim kształcie, jaki proponowała rada osiedla.
– Przeanalizowaliśmy sytuację – z symulacji komputerowej wynika, że potoki pasażerskie nie są duże. Propozycja rady, ze względu na stan ulic, nie będzie brana pod uwagę, ale ja w przyszłym roku chciałbym coś zaproponować. Ze względu na wyniki symulacji byłem sceptycznie do tego nastawiony, ale ze względu na różnice wysokości na osiedlu będziemy w najbliższym czasie myśleć na wypracowaniem propozycji – zakomunikował Grzegorzewski. Zastępca dyrektora dodał również, że po interpelacji radnego odnośnie kontroli czystości autobusów ich harmonogram został zmieniony i mają one być znacznie częstsze. Zaznaczył jednak, że kontrole nie są przeprowadzane, jeśli temperatura spada poniżej zera.
ZDMiKP na razie nie rozważa jednak przedłużenia linii tramwajowej wzdłuż ulicy Nakielskiej do ulicy Plażowej. Grzegorzewski nie ukrywa jednak, że w najbliższych latach miasto musi pomyśleć o przebudowie pętli na Wilczaku i Bałtyckiej oraz w Lesie Gdańskim, by były one lepiej przygotowane na zmiany tras linii tramwajowych. Istnieje za to szansa na zmianę trasy linii 77 – drogowcy analizują poprowadzenie jej przez ulicę Bronikowskiego i Mińską, lecz ewentualna zmiana nastąpi dopiero po przebudowie mostu nad Kanałem Bydgoskim.
Przewodniczący komisji Ireneusz Nitkiewicz zapytał o kwestie niedziałających tablic systemu informacji pasażerskiej. Rozbite ekrany są owijane folią i często przez wiele tygodni psują estetykę miasta. Jak wyjaśnił Grzegorzewski, długi czas oczekiwania na naprawę wynika z tego, że tablice są objęte różnymi gwarancjami, a likwidacje szkody można wykonać dopiero po pozyskiwaniu pieniędzy od ubezpieczyciela. Nierzadko naprawa tablicy SIP wymaga sprowadzenia odpowiednich podzespołów, co też wpływa na termin jej ponownego oddania do użytku.
- Politechnika Bydgoska z prestiżowym grantem na badania nad sztuczną inteligencją - 18 kwietnia 2025
- Weź udział w bezpłatnych warsztatach i stwórz wydarzenie kulturalne! - 18 kwietnia 2025
- Kolejne doświetlenia przejść dla pieszych w Bydgoszczy [LISTA MIEJSC] - 18 kwietnia 2025