Kładka łącząca Wyżyny i Wzgórze Wolności bezpieczniejsza dla rowerzystów. Co się zmieniło?
Dodano: 25.12.2020 | 09:48Na zdjęciu: Na barierach kładki łączącej Wyżyny ze Wzgórzem Wolności zamontowano specjalne odbojnice, które mają uchronić rowerzystów przed upadkiem.
Fot. ZDMiKP
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej dostosował kładkę nad aleją Jana Pawła II do potrzeb rowerzystów. Na barierach konstrukcji zamontowane zostały specjalne odbojnice, które mają uchronić rowerzystów przed upadkiem.
Kładka nad jarem Niziny powstała w 1991 r. nad ówczesną ulicą Niziny (dzisiaj Jana Pawła II) jako obiekt łączący Wzgórze Wolności z Wyżynami w ciągu ul. Czeskiej i dzisiejszej ulicy Niziny, skracający drogę pieszym i rowerzystom. Została zaprojektowana przez bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w formie oryginalnej, wówczas bardzo nowoczesnej konstrukcji o lekkim stalowym pomoście podwieszonym na dwóch stalowych łukach o rozpiętości 55 m.
Całkowita długość kładki wynosi ok. 70 m. – Umiejętnie dobrane proporcje elementów konstrukcyjnych sprawiają, że nie starzeje się i trwale wpisała się w krajobraz obu osiedli. Najprawdopodobniej był to pierwszy obiekt mostowy w Bydgoszczy, do obliczeń którego użyto numerycznych obliczeń komputerowych na dużą skalę. Kładkę tę, obok Mostu Esperanto, można śmiało postawić w szeregu najciekawszych współczesnych bydgoskich konstrukcji mostowych – podkreśla ZDMiKP.
CZYTAJ TAKŻE: 13 ofert w przetargu na budowę nowych mostów przez Brdę
Jak przekazuje zarząd dróg, w grudniu zakończono prace na kładce, wyposażając ją w odbojnice. Nowe rozwiązania mają zapewnić bezpieczeństwo rowerzystom tym samym dostosować obiekt do wymagań określonych w tzw. standardach rowerowych obowiązujących na terenie miasta Bydgoszczy od 2014 roku. – Specyficzna lokalizacja obiektu pomiędzy skarpami jaru Niziny pozwoliła na dodanie specjalnych odbojnic, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy. W innym przypadku zahaczenie kierownicą o szczeble balustrady, mogłoby się skończyć groźnym w skutkach upadkiem – podkreślają drogowcy. I dodają, że jest to trzeci obiekt – po wschodnim wiadukcie w ciągu ul. Armii Krajowej oraz wiadukcie w ciągu ulic Ogińskiego – Glinki (Trasa Uniwersytecka), który został dostosowany do przedmiotowych wymagań.
- Kolejna zielona wyspa na Balatonie. Czy park wokół symbolu Bartodziejów zyska patrona? - 26 października 2025
- Spędź Halloween w Muzeum Mydła i Historii Brudu. Warsztaty i magiczne opowieści - 26 października 2025
- Jak liczyć mieszkańców? Kryteria kolejności utwardzania gruntówek wymagają aktualizacji - 26 października 2025










