Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kłopotliwe parkowanie hulajnóg. Nowe przepisy regulują ich parkowanie, ale czy będą przestrzegane?

Dodano: 05.05.2021 | 09:43

Na zdjęciu: Hulajnogi elektryczne pojawiają się już nie tylko w centrum Bydgoszczy.

Fot. Szymon Fiałkowski

Tej wiosny hulajnogi elektryczne różnych operatorów, obecne do tej pory w centrum miasta, zaczęły pojawiać się również na innych bydgoskich osiedlach. Już od dawna wielu mieszkańców zauważa, że pojazdy są problematyczne, jeśli chodzi o ich parkowanie. Stojące bądź leżące gdzie popadnie hulajnogi to coraz częstszy widok – tę kwestię mają uregulować przepisy, które wchodzą w życie 20 maja.

Nowe zapisy ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczące hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego – UTO (są nimi np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące) oraz urządzeń wspomagających ruch (np. rolek czy deskorolek) wchodzą w życie 20 maja. Zgodnie z nimi, kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów z dozwoloną prędkością do 20 km/h. W przypadku, gdy jej brakuje, może korzystać z jezdni – ale tylko wtedy, gdy dozwolona prędkość na niej wynosi nie więcej niż 30 km/h.

Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu – podkreśla rządowy serwis gov.pl.




Do kierowania hulajnogą elektryczną lub UTO przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem: karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat jest zabronione, nawet w wypadku opieki dorosłego. Mogą one korzystać z hulajnóg jedynie w strefie zamieszkania, rzecz jasna pod opieką osoby dorosłej.

Zmiany w przepisach zakazują przewożenia na hulajnodze innych osób, przedmiotów czy zwierząt, kierowania nią pod wpływem alkoholu czy środków odurzających, a także ciągnięcia i holowania hulajnogą innych pojazdów. Kierujący będzie też zobowiązany sygnalizować zamiar skrętu za pomocą kierunkowskazu albo wyciągniętej ręki.

Nowe przepisy mają też uregulować parkowanie hulajnóg na chodnikach. Zgodnie z regulacjami, trzeba będzie je bowiem pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Pojazd będzie musiał być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika, a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.

Nowa ustawa zakłada usunięcie pojazdu z drogi w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione lub utrudnia ruch i zagraża bezpieczeństwu. Stawka określona w ustawie za usunięcie pojazdu została ustalona w wysokości 123 zł za usunięcie i 23 zł za każdą dobę przechowywania pojazdu.

Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, od 20 maja na terenie Bydgoszczy odpowiednie służby mundurowe będą mogły skutecznie nakładać mandaty za źle zaparkowany pojazd. – Biorąc pod uwagę, że do dnia obowiązywania przepisów zostało jeszcze kilkanaście dni, ZDMiKP wystąpi do obecnego operatora hulajnóg w mieście o zwrócenie uwagi użytkownikom o obowiązku prawidłowego parkowania pojazdu – informują drogowcy.

Błażej Bembnista