Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kluczowa decyzja podpisana. Budowa pierwszego odcinka trasy S10 może się rozpocząć!

Dodano: 30.10.2024 | 11:00

Na zdjęciu: Wojewoda Michał Sztybel podpisał Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla pierwszego odcinka trasy S10.

Fot.

Wojewoda Michał Sztybel złożył podpis pod Zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej dla 1 odcinka trasy S10. To fragment między Stryszkiem a Emilianowem (wjazd do parku przemysłowego).

Czas na budowę – tak jednym zdaniem wojewoda Michał Sztybel podsumował środową konferencję prasową. Od dzisiaj prace na budowie trasy S10 między Bydgoszczą a Toruniem rzeczywiście mogą się rozpocząć. Najbliższe dni raczej zostaną poświęcone na organizację placu budowy, ale bez wątpienia mamy do czynienia z kluczowym momentem dla realizacji wyczekiwanej inwestycji.

Podczas konferencji prasowej wojewoda podziękował wszystkim zaangażowanym w proces. Podkreślił rolę pracowników urzędu wojewódzkiego, którzy przygotowywali dokumentację oraz przedstawicieli innych instytucji państwowych. Podziękował też stronie politycznej, bo bez odpowiednich decyzji nie byłoby budowy. Szczególnie podkreślił zaangażowanie prezydentów Rafała Bruskiego i Michała Zaleskiego oraz rad obu największych miast województwa.

Dziękuję też parlamentarzystom. W pierwszej kolejności ministrowi Pawłowi Olszewskiemu za to, że w 2015 roku inwestycja została wpisana do Programu Dróg Krajowych. Dziękuję też tym politykom Prawa i Sprawiedliwości, którzy pilnowali sprawy, gdy inni politycy PiS mówili, że priorytetem są inne drogi albo że S10 należy budować w partnerstwie publiczno-prywatnym – mówił wojewoda, który podziękował też mieszkańcom za zainteresowanie i aktywność w sprawie.

Kiedy kolejne odcinki trasy S10 Bydgoszcz – Toruń!

Jak tłumaczył Sztybel, droga ekspresowa S10 będzie miała duże znaczenie dla obronności kraju z uwagi na transport uzbrojenia oraz bliskość zakładów Nitro-Chem. Między innymi dlatego nie ma mowy o zmianie przebiegu trasy, co doprowadziłoby do odłożenia budowy w czasie.

Wątpliwości i apele w sprawie przebiegu trasy dotyczyły odcinka 2 (Bydgoszcz Emilianowo – Solec Kujawski). Tam obecnie trwa ocena oddziaływania na środowisko przez RDOŚ. Planowane są uzupełnienia pomagające zadbać o przyrodę, jak np. przejścia dla zwierząt.

Na trzecim odcinku (Solec Kujawski – Toruń Zachód) RDOŚ uzgodnił 3 października warunki realizacji inwestycji, a następnie pełnomocnik GDDKiA uzupełniał dokumentację. Od 25 października urząd weryfikuje, czy uzupełniona dokumentacja odpowiada wymogom RDOŚ. Najmniej zaawansowana jest sytuacja na odcinku 4 (Toruń Zachód – Toruń Południe), gdzie dopiero na początku października pełnomocnik GDDKiA uzupełnił wniosek – stało się to więc 15 miesięcy po złożeniu wniosku. 7 października nastąpiło wszczęcie postępowania poprzez zawiadomienie stron oraz przekazanie raportów z oddziaływania na środowisko do RDOŚ.

Wydanie decyzji ZRID to tak naprawdę nie jeden symboliczny podpis, ale kilkaset na różnego rodzaju dokumentach i załącznikach. Na podstawie doświadczeń z odcinka 1 wojewoda postanowił powołać zespół roboczy, aby przyspieszyć procedury. – Dzisiaj utworzyłem zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele GDDKiA, RDOŚ, Lasów Państwowych oraz Polskich Kolei Państwowych. Regularnie, nie rzadziej niż raz w miesiącu, będą przekazywać informacje o swoich działaniach. Chcemy przyspieszyć procesy decyzyjne i skoordynować działania związane ze strategiczną inwestycją – zapowiedział wojewoda.

Sebastian Torzewski