Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kolejna naprawa Wiaduktów Warszawskich. Pochłonie milion, ale nie utrudni ruchu

Dodano: 01.11.2021 | 20:09

Na zdjęciu: Dalsze prace naprawcze będą prowadzone pod Wiaduktami Warszawskim i nie spowodują utrudnień w ruchu.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Wiadukty Warszawskie przejdą kolejną serię napraw, które pozwolą zachować żywotność obiektu na następne lata – do czasu zapowiadanej kompleksowej przebudowy przeprawy w ciągu ulicy Fordońskiej. 27 października ZDMiKP podpisał umowę z wykonawcą prac – spółką Kormost, która odpowiada za wcześniejsze prace na wiadukcie oraz naprawę mostu Uniwersyteckiego.

W październiku ubiegłego roku bydgoscy drogowcy ujawnili, że Wiadukty Warszawskie są w złym stanie technicznym i grożą katastrofą budowlaną. Konsekwencją badań, które unaoczniły problem, było najpierw wprowadzenie zwężenia jezdni do jednego pasa w każdym kierunku, a następnie zlecenie wykonanie podparcia obiektu. Przetarg na to zadanie wygrała bydgoska firma Kormost.

Kolejna naprawa Wiaduktów Warszawskich. Pochłonie milion, ale nie utrudni ruchu

Zobacz również:

Trwa naprawa mostu Uniwersyteckiego (WIDEO)

W pierwszej połowie bieżącego roku pod wiaduktami ustawionych zostało osiem podpór. Pozwoliły one wzmocnić wiadukty i udostępnić ruch na wszystkich pasach jezdni. Usprawniło to zdecydowanie komunikację pomiędzy centrum miasta a Fordonem – przyznaje ZDMiKP. Od czerwca ruch na tym odcinku ulicy Fordońskiej odbywa się po dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, ale z pewnymi ograniczeniami. Maksymalna prędkość, jaką powinny zachować pojazdy przejeżdżające przez wiadukty to 30 km/h, a pojazdy ciężarowe mogą poruszać się wyłącznie prawym pasem ruchu (od strony chodnika). Pas lewy na każdym z obiektów jest przeznaczony dla pojazdów o wadze nie przekraczającej 3,5 t. i szerokości 2,2 m. W celu zapewnienia przestrzegania powyższych ograniczeń, obiekt jest monitorowany.

Po zakończeniu podparcia wiaduktów drogowcy podkreślali, że planują już kolejny etap prac naprawczych. W połowie lipca ogłosili oni przetarg na zaprojektowanie i wykonanie napraw przęseł i podpór Wiaduktów Warszawskich. Prace mają polegać m.in. na odnowieniu powierzchni żelbetowych zaprawami zawierającymi środki ograniczające rozwój korozji czy renowację łożysk. Tak jak w przypadku poprzedniej części robót, postępowanie wygrał Kormost. 27 października ZDMiKP podpisał z nim umowę na realizacje robót.

Zarząd dróg zapewnia, że ten etap robót nie wpłynie na ruch między Fordonem a centrum, gdyż prace będą prowadzone wyłącznie pod obiektem. Ich zakres i koszt jest jednak dość znaczny, gdyż potrwają one co najmniej trzy miesiące i pochłoną niespełna 930 tysiące złotych. – Nad przebiegiem i zakresem prac projektowych i robót budowlanych czuwa, oprócz nadzoru ZDMiKP, również nadzór ekspercki. Podobnie sytuacja ma miejsce na moście Uniwersyteckim – czytamy w komunikacie drogowców.

Rozpoczęte wiosną prace naprawcze przy wiaduktach pozwolą je użytkować jeszcze tylko przez około 10 lat. ZDMiKP przygotował już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowej przeprawy. Zgodnie z nim, ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji projektowej dla rozbiórki i budowy nowych obiektów ma nastąpić w przyszłym roku. Koncepcja ma być gotowa w 2023 roku, co pozwoli uruchomić postępowanie na stworzenie projektu dla rozbiórki i budowy nowych obiektów.




– Zgodnie z planami zakładamy, że w okresie od 2026 do 2029 roku rozpoczną się rzeczywiste prace związane z realizacją w pełni nowoczesnej przeprawy, odpowiedniej do obecnych warunków technicznych, obciążeń i natężeń ruchu – przekazuje ZDMiKP. Szacuje się, że budowa nowych Wiaduktów Warszawskich pochłonie około 200 milionów złotych.

Błażej Bembnista