Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Kolejne kolejowe kłopoty urzędu marszałkowskiego. Przetarg zamieni się w powierzenie przewozów?

Dodano: 24.10.2021 | 16:04

Na zdjęciu: Wiele wskazuje na to, że urząd marszałkowski powierzy przewozy obecnym przewoźnikom - Arrivie i Polregio.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

30 listopada mamy poznać oferty w przetargu na obsługę przewozów kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim. Urząd marszałkowski, który ogłosił szumnie zapowiadany przetarg dopiero we wrześniu, jest jednak bliżej realizacji planu B, czyli powierzenia przewozów dotychczasowym przewoźnikom. Negocjacje z Arrivą i Polregio już trwają.

Zapowiadany na wiosnę przetarg na obsługę przewozów kolejowych do 2030 roku ostatecznie został ogłoszony 17 września. Jego zapisy zakwestionowali przewoźnicy obecni na torach Kujaw i Pomorza, czyli Arriva i Polregio. W odwołaniach wskazali oni szereg nieprawidłowości i domagali się zmian w dokumentacji, a nawet o unieważnienie i ponowne rozpisanie postępowania. Ponadto do urzędu marszałkowskiego wpłynęło około 200 zapytań w sprawie przetargu.

Olgierd Sobkowiak, naczelnik wydziału zamówień publicznych w urzędzie marszałkowskim i jednocześnie przewodniczący komisji przetargowej podkreśla, że urząd zakładał, że „innowacyjne rozwiązania uda się wdrożyć” od wspomnianego 12 grudnia 2021 roku. – Okazało się, że rynek przewoźników kolejowych potrzebuje więcej czasu, aby przygotować się do proponowanych przez nas rozwiązań – dodaje. Należy jednak przypomnieć, że przetarg miał być rozpisany w kwietniu; później deklarowano termin w okresie wakacyjnym.




Obecnie przygotowujemy odpowiedzi na pytania, które wpłynęły w toku postępowania, toczy się też postępowanie w Krajowej Izbie Odwoławczej. Sprawia to, że rozstrzygnięcie przedmiotowego postępowania w wyznaczonym terminie oraz zawarcie umowy na uruchomienie przewozów pasażerskich już od 12 grudnia 2021 roku, byłoby trudne lub niemożliwe – nie ukrywa Sobkowiak. Termin otwarcia ofert ustalono na 30 listopada. – Zapewni to przewoźnikom niezbędny czas na przygotowanie ofert, a zwycięzcy lub zwycięzcom postępowania zagwarantuje odpowiedni okres na uruchomienie przewozów na nowych, wynikających z przedmiotowego postępowania, zasadach – dodaje naczelnik wydziału zamówień publicznych.

W obliczu problemów z przetargiem, marszałek Całbecki wprowadził w życie plan B – 1 października wydał on zarządzenie, na mocy którego rozpoczęto negocjacje z Arrivą i Polregio na dalsze powierzenie im przewozów do grudnia 2022 roku na wypadek nierozstrzygnięcia w całości lub w części wspomnianego wyżej przetargu. Czy takie rozwiązanie jest zgodne z obecnymi przepisami ustawy o transporcie zbiorowym oraz wytycznymi Komisji Europejskiej? O te kwestie dopytywaliśmy urząd marszałkowski, lecz w odpowiedzi otrzymaliśmy powyżej cytowaną odpowiedź Olgierda Sobkowiaka.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
glomar
glomar
2 lat temu

Chcieliście urzędu marszałkowskiego w Toruniu to teraz trzeba tańczyć jak Całbecki gra z Bydgoszczą

Gasior
Gasior
2 lat temu

Calbecki tobie to tylko rozdawanie gasek wychodzi …

Janek
Janek
2 lat temu

Oby tylko obyło się bez cięć połączeń tak jak w grudniu 2020r.
Wtey nie wyjechało wiele pociągów, po nowym roku nie wyjechała kolejna cześć.

Jack
Jack
2 lat temu

A to ciekawe. PO w Bydgoszczy (i organ prasowy metropoliabydgoska.pl) narzekają na PO w Toruniu (Całbecki i spółka Urząd Marszałkowski).

Franek
Franek
2 lat temu

Panie Marszałku proszę powiedzieć tłoczącym się w pociągach podróżnym, że pieniędzy na kolej nie ma i nie będzie. Jako jedyne UM i jako jedyny marszałek nie jest pan w stanie zapewnić swoim mieszkańcom-wyborcą kolejowego dostępu na poziomie oczekiwań oraz na poziomie innych województw.