Kolejne kolejowe kłopoty urzędu marszałkowskiego. Przetarg zamieni się w powierzenie przewozów?
Dodano: 24.10.2021 | 16:04Na zdjęciu: Wiele wskazuje na to, że urząd marszałkowski powierzy przewozy obecnym przewoźnikom - Arrivie i Polregio.
Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum
30 listopada mamy poznać oferty w przetargu na obsługę przewozów kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim. Urząd marszałkowski, który ogłosił szumnie zapowiadany przetarg dopiero we wrześniu, jest jednak bliżej realizacji planu B, czyli powierzenia przewozów dotychczasowym przewoźnikom. Negocjacje z Arrivą i Polregio już trwają.
Zapowiadany na wiosnę przetarg na obsługę przewozów kolejowych do 2030 roku ostatecznie został ogłoszony 17 września. Jego zapisy zakwestionowali przewoźnicy obecni na torach Kujaw i Pomorza, czyli Arriva i Polregio. W odwołaniach wskazali oni szereg nieprawidłowości i domagali się zmian w dokumentacji, a nawet o unieważnienie i ponowne rozpisanie postępowania. Ponadto do urzędu marszałkowskiego wpłynęło około 200 zapytań w sprawie przetargu.
Olgierd Sobkowiak, naczelnik wydziału zamówień publicznych w urzędzie marszałkowskim i jednocześnie przewodniczący komisji przetargowej podkreśla, że urząd zakładał, że „innowacyjne rozwiązania uda się wdrożyć” od wspomnianego 12 grudnia 2021 roku. – Okazało się, że rynek przewoźników kolejowych potrzebuje więcej czasu, aby przygotować się do proponowanych przez nas rozwiązań – dodaje. Należy jednak przypomnieć, że przetarg miał być rozpisany w kwietniu; później deklarowano termin w okresie wakacyjnym.
– Obecnie przygotowujemy odpowiedzi na pytania, które wpłynęły w toku postępowania, toczy się też postępowanie w Krajowej Izbie Odwoławczej. Sprawia to, że rozstrzygnięcie przedmiotowego postępowania w wyznaczonym terminie oraz zawarcie umowy na uruchomienie przewozów pasażerskich już od 12 grudnia 2021 roku, byłoby trudne lub niemożliwe – nie ukrywa Sobkowiak. Termin otwarcia ofert ustalono na 30 listopada. – Zapewni to przewoźnikom niezbędny czas na przygotowanie ofert, a zwycięzcy lub zwycięzcom postępowania zagwarantuje odpowiedni okres na uruchomienie przewozów na nowych, wynikających z przedmiotowego postępowania, zasadach – dodaje naczelnik wydziału zamówień publicznych.
W obliczu problemów z przetargiem, marszałek Całbecki wprowadził w życie plan B – 1 października wydał on zarządzenie, na mocy którego rozpoczęto negocjacje z Arrivą i Polregio na dalsze powierzenie im przewozów do grudnia 2022 roku na wypadek nierozstrzygnięcia w całości lub w części wspomnianego wyżej przetargu. Czy takie rozwiązanie jest zgodne z obecnymi przepisami ustawy o transporcie zbiorowym oraz wytycznymi Komisji Europejskiej? O te kwestie dopytywaliśmy urząd marszałkowski, lecz w odpowiedzi otrzymaliśmy powyżej cytowaną odpowiedź Olgierda Sobkowiaka.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024