
Kolejowa rewolucja w Maksymilianowie. Szczegóły inwestycji za miliard złotych
Zdjęcia: PKP PLK
Stacja w Maksymilianowie przejdzie wielką metamorfozę za miliard złotych. 11 września Strabag podpisał umowę ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe SA na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
Stacja Maksymilianowo jest jedną z ważniejszych stacji węzłowych na terenie województwa kujawsko – pomorskiego ze względu na krzyżowanie się dwóch istotnych dla przewozu ładunków z południa na północ kraju linii kolejowych: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew).
– To wielka chwila dla całego regionu kujawsko-pomorskiego. Od strony Bydgoszczy rozpoczynamy wielką modernizację linii nr 201 – dotychczas jednotorowej, niezelektryfikowanej. Trzeba powiedzieć szczerze – o pobocznym znaczeniu. W wyniku szeregu projektów inwestycyjnych rozpoczynanych dziś w województwie kujawsko-pomorskim od stacji Maksymilianowo, przeobrazi się w jedną z głównych linii kolejowych w Polsce – powiedział dziś (12 września) Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK ds. realizacji inwestycji.
Po modernizacji linia nr 201 będzie dwutorowa i zelektryfikowaną, dostosowaną do prędkości 160 km/h i pozwoli na sprawne połączenie portów w Gdyni i Gdańsku z Bydgoszczą i pozostałą częścią Polski. Jej realizacja jest niezbędna do dalszego rozwoju trójmiejskich portów. – Trasa będzie miała też znaczenie pasażerskie. Jej parametry zwiększą jej przepustowość, co zapewni sprawne skomunikowanie wszystkich miejscowości wzdłuż jej przebiegu – powiedział członek zarządu PLK.
Rewolucja w Maksymilianowie. Szczegóły inwestycji za miliard złotych
W ramach zadania wykonawca – firma Strabag – przebuduje tory o łącznej długości ok. 38 km (PLK informuje o 46 km torów). Na stacji Maksymilianowo zmodernizowane zostaną trzy perony, które dzięki nowemu przejściu pod torami z windami zapewnią lepszy dostęp do kolei dla podróżujących w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta. Powstanie także nowy układ torowy linii kolejowych 201 i 131. Kontrakt obejmuje budowę czterech mostów kolejowych, jednego mostu i wiaduktu drogowego, a także bezkolizyjnego skrzyżowania obu linii. Zainstalowane zostaną nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK). Wymieniona będzie nowa sieć trakcyjna wraz z budową nowych konstrukcji wsporczych.
Linia nr 131 także zostanie przebudowana. Po zakończeniu robót pociągi pasażerskie będą mogły jechać na tym odcinku 200 km/h, a towarowe 120 km/h. – To ciekawy, skomplikowany inżyniersko projekt. Poprawi on komfort okolicznych mieszkańców oraz pasażerów. Powstaną ekrany akustyczne i maty wibroizolacyjne. Przygotowania do zadania zaczynamy we wrześniu – mówi Paweł Surówka, dyrektor kontraktu z ramienia Strabagu. Modernizacja nie obejmie budynku dworcowego, który jest zarządzany przez PKP S.A.
Trwa budowa S10 Bydgoszcz – Toruń. ZOBACZ ZDJĘCIA
Prace w gminie Osielsko potrwają ponad trzy lata. Ich koszt to 1,1 miliarda złotych brutto. Zadanie pn. „Zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: „Odcinek 1 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” jest dofinansowane ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 85 proc.
Przebudowa stacji Maksymilianowo to element modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. Aktualnie roboty koncentrują się na szlakach Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy) i Somonino – Gdańsk Osowa. Łączna wartość prac na tych odcinkach wynosi ponad 2,5 miliarda złotych; ich zakończenie planowane jest w 2028 roku.
– W lipcu ogłosiliśmy przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin. Modernizację odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna (w podziale na 4 kontrakty) planujemy sfinalizować w 2029 roku, a odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w 2032 – informuje PLK. Całość inwestycji ma pochłonąć powyżej 10 miliardów złotych.
PKP PLK planuje też przebudowę przebiegającą przez stację Bydgoszcz Główna czy Brzozę linii nr 131. – Te odcinek ma relatywnie dobre parametry, ale jesteśmy w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej całej linii na terenie województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego. Prace są na ukończeniu; niebawem będziemy uzyskiwać pozwolenia na budowę. W pierwszej kolejności, już w nowej perspektywie finansowej UE, chcemy skoncentrować się na odcinku Inowrocław – Bydgoszcz i Bydgoszcz – Maksymilianowo – powiedział Maciej Kaczorek, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych.
Inwestycja na południe od Bydgoszczy ma usprawnić ruch pociągów pasażerskich – planowana jest rozbudowa trasy do czterech torów. Przejazdy na trasie Bydgoszcz – Maksymilianowo mają być bezkolizyjne, lecz wiadomo już, że w ramach zaczynającej się rozbudowy zlikwidowane zostanie przejście kolejowo-drogowe przed stacją
- Trwa przebudowa torowiska na Łęgnowo. Koniec pierwszego etapu na początku 2026 roku - 7 października 2025
- Zobacz zdjęcia z budowy S10 Bydgoszcz – Toruń! Co z odcinkiem 4? - 7 października 2025
- Druga próba. ZDMiKP szuka firmy, która zbada bydgoską komunikację i przygotuje recepty na jej uzdrowienie - 6 października 2025