Korzystne zmiany na przejazdach strzeżonych. Także w Bydgoszczy
Dodano: 20.05.2025 | 13:29Na zdjęciu: 20 maja wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury, która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów w rejonie przejazdów kolejowych strzeżonych.
Fot. KPP Aleksandrów/Archiwum/zdj. ilustracyjne
20 maja wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury, która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. Tego samego dnia z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych znikną wskaźniki W6b – oznacza to brak konieczności emisji dźwięku podczas przejazdu pociągu. Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.
Jak przekazują PKP Polskie Linie Kolejowe, z wybranych lokalizacji znikną wskaźniki W6b przypominające maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. – Ta realna zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane – przekazuje Joanna Kursa z zespołu prasowego PKP PLK.
Gdzie znikają wskaźniki?
Zmiany obejmą wiele lokalizacji w całej Polsce, w tym przejazdy w Bydgoszczy – konkretnie na przecięciu linii kolejowej nr 18 w kierunku Nakła z ulicami Bronikowskiego i Flisacką w rejonie przystanku Bydgoszcz Zachód. Są to jedne ze wskazanych przez Polskie Linie Kolejowe miejsc, w których zarządca sieci kolejowej otrzymywał sygnały od społeczności lokalnej o uciążliwości sygnału „Baczność” w swoim otoczeniu. W następnych etapach planuje się kolejne usunięcia powyższych wskaźników z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i dalszych analiz.
Sygnał Rp1 „Baczność” nadal będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń – czyli przed:
- przejazdami kategorii D,
- przejazdami obsługiwanymi ręcznie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe),
- przejazdami na drogach wewnętrznych,
- miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami SRK (Sterowania Ruchem Kolejowym).
Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie obowiązkowy na około 50% wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.
– Wprowadzone zmiany są kolejnym krokiem w stronę kolei nowoczesnej, zrównoważonej i przyjaznej mieszkańcom. To realna odpowiedź na potrzeby otoczenia i przykład tego, jak kolej może funkcjonować odpowiedzialnie w przestrzeni publicznej – argumentuje PKP PLK.