Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Lisi Ogon potrzebuje nowych dróg. Jakie są koncepcje rozbudowy?

Dodano: 29.10.2024 | 13:04

Na zdjęciu: Bliskość Bydgoszczy i drogi S5 sprawia, że Lisi Ogon stanowi atrakcyjne miejsce dla inwestorów.

Fot. ST

W obliczu coraz większej zabudowy w Lisim Ogonie władze gminy Białe Błota stoją przed wyzwaniem dostosowaniem sieci drogowej do zwiększającego się ruchu. Jakie są koncepcje?

Działki w Lisim Ogonie stanowią atrakcyjną propozycję dla wielu inwestorów, szukających powierzchni pod zabudowę magazynową lub handlową. Bliskość Bydgoszczy i trasy S5 sprawia, że w ostatnich latach w tym rejonie pojawiło się wiele nowych obiektów – m.in. centrum dystrybucyjne Aldi oraz GLS. Sprawia to, że obecna sieć drogowo-uliczna nie jest dostosowana do tak dużych potoków ruchu samochodowego, zwłaszcza ciężarowego.

Co więcej, wkrótce mają powstać kolejne obiekty: hala produkcyjna wyrobów cukierniczych wraz z halą magazynową, galeria handlowa z kilkoma sklepami w rejonie ul. Potulickiej, stacja benzynowa na skrzyżowaniu ulic Bydgoskiej i Starowiejskiej, osiedle mieszkaniowe składające się z 24 domów jednorodzinnych przy ul. Północnej, betoniarnia w okolicy ul. Twardej oraz sklep Lidl przy ul. Wyczynowej. Dlatego trwają pracę nad powstaniem nowego połączenia strefy inwestycyjnej w Lisim Ogonie z okolicami ronda Nakielska-Lisia-Łochowska w Bydgoszczy. Koncepcje zakładają między innymi możliwość budowy nowego wiaduktu nad trasą S5.

W połowie października władze gminy Białe Błota poinformowały, że do urzędu wpłynął projekt opracowany przez Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, który ma na celu dostosowanie infrastruktury drogowej do rosnącego ruchu.

Obecnie urząd gminy analizuje załączoną dokumentację. – Warianty będą oceniane pod kątem ochrony środowiska i zgodności z lokalnymi planami zagospodarowania, aby zapewnić odpowiedni poziom obsługi transportowej w regionie – informuje magistrat.

Przygotowane w koncepcji warianty tras obejmują budowę wiaduktu nad S5 lub wykorzystanie już istniejącego oraz modernizację lokalnej sieci transportowej, aby ułatwić dojazd mieszkańcom Lisiego Ogona i okolicznych wsi. Obecnie podstawową trasą jest droga powiatowa biegnąca ulicami: Łochowska (w Bydgoszczy) – Bydgoska – Potulicka (w Lisim Ogonie) – Szosa Bydgoska – Szosa Nakielska (w Łochowie). Innymi drogami powiatowymi w tym obszarze są ul. Wierzbowa w Łochowie biegnąca w kierunku Murowańca i Kruszyna Krajeńskiego oraz ul. Bukowa w Łochowie stanowiąca połączenie z Zamościem oraz węzłem „Rynarzewo” na drodze S5.

Jakie warianty rozbudowy dróg w Lisim Ogonie?

W koncepcji przygotowanej przez Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej zaproponowano kilka wariantów przebudowy sieci drogowej.

W pierwszym z nich zakłada się budowę dodatkowego pasa dla skrętu w prawo z ul. Potulickiej do zjazdu na drogę S5 w kierunku południowym, co pozwoli odciążyć rondo pod drogą ekspresową S5. Przeprowadzone pomiary natężenia ruchu wykazały bowiem znaczące natężenie ruchu, w tym ruchu ciężarowego, w relacji zachód – południe (Łochowo/Lisi Ogon → S5 kierunek Poznań/Toruń).

Proponowane jest też przedłużenie ul. Północnej do drogi serwisowej po zachodniej stronie drogi ekspresowej S5 (ul. Szczecińska), co poprawi obsługę planowanych terenów zabudowy mieszkaniowej z pominięciem istniejących ulic przebiegających wśród domów jednorodzinnych.

W wariancie 2a planuje się przedłużenie drogi serwisowej biegnącej po wschodniej stronie drogi ekspresowej S5 wraz z budową mostu nad Kanałem Bydgoskim i połączenie z przedłużeniem ul. Srebrnej w Bydgoszczy, a następnie włączenie w drogę krajową nr 80 przez ciąg ulic Miedziana – Przy Karczmie. Wymagałoby to także zmian w Lisim Ogonie i Łochowie – przedłużenia ul. Północnej w kierunku wschodnim do ul. Szczecińskiej oraz zachodnim do ul. Leszczynowej.  W ten sposób zostałby wytworzony lokalny ciąg zapewniający dojazd z terenów mieszkaniowych Lisiego Ogona oraz Łochowa z pominięciem zatłoczonych ulic Szosa Bydgoska oraz Potulicka.

– W związku z planowaną na najbliższe lata modernizacją linii kolejowej nr 18 w kierunku Piły konieczna jest budowa wiaduktu a także korekta układu drogowego w rejonie ronda turbinowego w ciągu DK80. Ze względu na przebieg przez tereny przemysłowe oraz w oddaleniu od zabudowy mieszkaniowej nadaje się ona do prowadzenia większych potoków ruchu samochodowego zwłaszcza pojazdów ciężarowych z kierunku Lisiego Ogona. Inwestycja ta wraz z budową nowego mostu nad Kanałem Bydgoskim jest zgodna z dokumentami planistycznymi Bydgoszczy, jednakże nie znajduje się na liście priorytetów inwestycyjnych miasta – powoduje to konieczność podjęcia ścisłej współpracy z Miastem Bydgoszcz i zawarcie stosownego porozumienia międzygminnego odnośnie realizacji i finansowania całej inwestycji – czytamy w koncepcji. Zaletą tego rozwiązania ma być uzyskanie połączenia z Bydgoszczą trasami o dużej
przepustowości, jak ulica Grunwaldzka.

Projektanci zaproponowali też wariant 2b, który także zakłada przedłużenie drogi serwisowej biegnącej po wschodniej stronie drogi ekspresowej S5 wraz z budową mostu nad Kanałem Bydgoskim i połączenie z przedłużeniem ul. Srebrnej w Bydgoszczy, natomiast połączenie z ul. Grunwaldzką odbywałoby się przez ul. Podmiejską i Skośną, które mają być zmodernizowane poprzez budowę tunelu pod linią kolejową nr 18 w kierunku Piły. Wadą tego wariantu jest jednak przebieg ul. Podmiejskiej w bezpośrednim sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego. Podobnie jak w przypadku wariantu 2a wszystkie konieczne inwestycje zlokalizowane są na terenie Bydgoszczy, co powoduje konieczność zawarcia porozumienia międzygminnego.

Kolejną propozycją jest budowa wiaduktu nad drogą ekspresową S5 – między Pocztową i ciągiem Twarda (w Lisim Ogonie) – Lisia (w Bydgoszczy) lub w ciągu ul. Północnej oraz Cichej w Lisim Ogonie. Ta koncepcja jest jednak trudna z uwagi na zabudowę jednorodzinną i obecną klasyfikację ulicy Lisiej na odcinku od Ociepki do granicy miasta jako ulicy dojazdowej. Ponadto, doprowadziłoby to do zwiększenia ruchu na i tak już zakorkowanej Nakielskiej.

Innym pomysłem jest połączenie Lisiego Ogona z DK10 w Kruszyńcu. Najmniej w istniejący układ drogowy ingeruje koncepcja połączenie ulic Żeglarskiej i Kasztanowej w Łochowie wzdłuż Górnego Kanału Noteckiego z ul. Łąkową w Kruszyńcu, ale przebieg ten – jak każdy inny w tym rejonie – przecina obszar Natura 2000 oraz ingeruje w tereny rekreacyjne.

Piąty wariant zakłada przedłużenie ul. Toruńskiej od skrzyżowania Potulicka – Pocztowa w kierunku południowym. Należałoby wówczas wybudować wzdłuż zachodniej krawędzi drogi ekspresowej jezdnię serwisową aż do ul. Wierzbowej, gdzie z wykorzystaniem istniejącego wiaduktu nad drogą ekspresową byłaby możliwość połączenia z istniejącą po jej wschodniej stronie drogą serwisową. Taki przebieg wymagałby przebudowy istniejącego przejścia dla zwierząt i jego wydłużenia, jednakże zastosowane obecnie rozwiązania techniczne umożliwiają jego rozbudowę, a GDDKiA nie widzi przeszkód dla takiej inwestycji. W części południowej konieczna byłaby budowa estakady nad linią kolejową 356 w kierunku Poznania, co pozwoliłoby uzyskać spięcie pomiędzy Białymi Błotami a Lisim Ogonem z pominięciem drogi ekspresowej. Połączenie ul. Szubińską byłoby możliwe w obrębie skrzyżowania z ul. Kapliczną

– W trakcie bardziej zaawansowanych prac projektowych nad opisaną trasą należałoby rozważyć budowę wiaduktu nad drogą ekspresową np. w rejonie zbiornika wód deszczowych umożliwiającego połączenie planowanej trasy z istniejącą drogą serwisową po wschodniej stronie drogi ekspresowej S5. Wprawdzie wymaga to dużych nakładów inwestycyjnych, ale wówczas brak jest konieczności budowy około 1,6 km drogi połączonej z częściową wycinką lasu oraz przebudowy istniejącego przejścia dla zwierząt. Szczegółowe analizy kosztów obu proponowanych rozwiązań wskażą bardziej optymalne rozwiązanie. Niezależnie od podjęcia decyzji o realizacji omawianego wariantu inwestycja ta wydaje się wielce zasadna zapewniając spójność terenów gminy Białe Błota z pominięciem drogi ekspresowej – czytamy w dokumentacji.

Autorska propozycja

Swoją autorską propozycję przedstawił też Andrzej Nowak – kierownik Biura Nieruchomości i Nadzoru Projektów Urzędu Gminy Białe Błota. Proponuje on połączenie drogi powiatowej 1536C (ul. Długiej we wsi Drzewce) poprzez przedłużenie ul. Drzewieckiej do ul. Wierzbowej i wiaduktu nad drogą ekspresową S5, a następnie przyłączenie do drogi zlokalizowanej po wschodniej stronie umożliwiającej połączenie z Lisim Ogonem. Po wybudowaniu wiaduktu nad linią kolejową 356 w kierunku Poznania w ciągu drogi pomiędzy węzłami „Bydgoszcz Miedzyń” a „Bydgoszcz Błonie” uzyska się także bezpośrednie połączenie z Białymi Błotami, a także alternatywne połączenie z Bydgoszczą

– Będzie ono bardziej atrakcyjne dla mieszkańców Łochowa i Łochowic oraz powiatu nakielskiego, dla których trasa ta będzie stanowiła istotne skrócenie odległości przejazdu. W ten sposób można oczekiwać odciążenia ul. Potulickiej na terenie Lisiego Ogona – czytamy w koncepcji. Ulica Drzewiecka mogłaby też zostać połączona z ul. Wyczynową w Lisim Ogonie śladem istniejących dróg leśnych, a poprzez połączenie tego odcinka z ulicą Toruńską udałoby się stworzyć południową obwodnicę strefy przemysłowej.

Drugi wariant autorstwa Andrzeja Nowaka zakłada budowę połączenia drogi powiatowej 1536C (ul. Długiej we wsi Drzewce) ulicami Szeroką i Wierzbową, a następnie spięcie z drogą zlokalizowaną po wschodniej stronie drogi ekspresowej S5 umożliwiającej połączenie z terenami Lisiego Ogona oraz Białych Błot po ewentualnym wybudowaniu wiaduktu nad linią kolejową 356 w kierunku Poznania. Ta opcja wydaje się jednak mniej atrakcyjna dla mieszkańców.

Autorzy koncepcji przedstawili też różne scenariusze, zakładające różną kolejność realizacji poszczególnych wariantów. Wiadomo, że najgorszy w obecnej sytuacji będzie brak działań. – Spowodowałoby to dalszy wzrost utrudnień objawiający się rosnącymi kolejkami pojazdów na wlotach skrzyżowania wzdłuż ulicy Bydgoskiej i Potulickiej – czytamy w dokumencie.

Co na to Bydgoszcz i GDDKiA?

Do propozycji przedstawionych w koncepcji odniosła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowcy widzą możliwość budowy wiaduktu nad drogą ekspresową S5 pomiędzy ulicami Północną a Cichą lub Pocztową a Twardą w Lisim Ogonie, jednakże koszty jej zaprojektowania oraz wykonania powinny być w całości pokryte przez Gminę Białe Błota. Dopuszczają też budowę drogi zbiorczo-rozprowadzającej po zachodniej stronie drogi ekspresowej S5 na południe od ul. Toruńskiej do istniejącego wiaduktu w ciągu ul. Wierzbowej w Lisim, ale pod warunkiem braku ingerencji w istniejący pas drogowy.

Miasto Bydgoszcz jako zasadnicze rozwiązanie poprawy dostępności dla pojazdów ciężarowych wskazało przedłużenie ul. Srebrnej w kierunku zachodnim (S5) wraz z budową mostu nad Kanałem Bydgoskim z drogą zbiorczo-rozprowadzającą po wschodniej stronie S5 (ul.Szczecińska w Lisim Ogonie) wraz z ciągiem ulic Miedziana – Czapla – Przy Karczmie jako połączenie z DK10. Inwestycja jest planowana jako rozwiązanie dla ruchu ciężarowego także w aspekcie obsługi strefy przemysłowej na Osowej Górze, jednak nie ma szans na realizację w najbliższych latach. Jeśli zaś chodzi o ulicę Lisią, miasto podkreśla istniejąca tam zabudowę mieszkaniową i na te fragmenty nie chce wprowadzać ruchu ciężarówek.

– Ulica Lisia w Bydgoszczy mimo przeprowadzenia planowanej modernizacji pozostanie ulicą o charakterze lokalnym z elementami uspokojenia ruchu, tak więc nie będzie się nadawała absolutnie do prowadzenia potoków ruchu samochodów ciężarowych, a jedynie niewielkich natężeń potoków ruchu samochodów osobowych przy obniżonej prędkości – czytamy w koncepcji.

Nie tylko Lisi Ogon

W październiku odbyły się też konsultacje społeczne dotyczące przebudowy drogi powiatowej nr 1926C Nakło-Gorzeń-Bydgoszcz, w ramach której przewidziano między innymi budowę rond czy przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej. Wzięło w nich udział 553 mieszkańców – 214 osób poparło przebudowę drogi, 316 osób było przeciwnych, a 23 osoby wstrzymały się od głosu. Część mieszkańców obawia się, że przebudowa wpłynie na większy ruch tranzytowy.

Niedawno otwarte zostało nowe połączenia Zamościa z Łochowem. Więcej o inwestycji pisaliśmy TUTAJ.

Sebastian Torzewski