![](https://metropoliabydgoska.pl/wp-content/uploads/2024/07/Lokomotywa-Gama-111DE-DualPower_PESA-Bydgoszcz_mat.-prasowy.jpg)
Lokomotywa Pesy na ostatnich testach. Jest zasilana z dwóch źródeł [ZDJĘCIA, WIDEO]
Zdjęcia: PESA Bydgoszcz SA / materiały prasowe
To już ostatnie testy lokomotywy dwunapędowej, którą wyprodukowała bydgoska Pesa. – Po testach zaplanowane są badania homologacyjne, a już po pierwszych jazdach maszyniści chwalą płynne przejście pomiędzy rodzajami zasilania – informują przedstawiciele producenta.
Bydgoska Pesa wyprodukowała lokomotywę dwunapędową typu Gama 111DE DualPower. Pojazd obecnie jest w Żmigrodzie na Dolnym Śląsku, gdzie przechodzi testy na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa. – To ostatnie testy prototypu lokomotywy dwunapędowej przez Pesę. Testowana jest w jeździe z wagonami na zasilaniu z silnika elektrycznego, jak i spalinowego – przekazuje Maciej Grześkowiak z Pesy.
Obecnie to już ostatni etap testów fabrycznych lokomotywy, a po ich zakończeniu pojazd będzie przechodził szczegółowe badania homologacyjne. – Już po pierwszych jazdach w Żmigrodzie wiemy jedno – jest dobrze – mówi kierownik zespołu do spraw homologacji w Pesie Wojciech Matuszak i wymienia: – Lokomotywa osiąga założone parametry trakcyjne, obydwa napędy spisują się bez zarzutu, a maszyniści chwalą płynne przejście pomiędzy rodzajami zasilania.
Lokomotywa Gama 111DE jest pojazdem dwunapędowym. – Zaletą systemu DualPower jest połączenie funkcji lokomotyw w trakcji elektrycznej i spalinowej. Posiada szereg rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych, szczególnie w układzie napędowym, których zastosowanie klasyfikuje pojazd w grupie lokomotyw o najniższym stopniu energochłonności i jednocześnie najwyższym stopniu ekologiczności – wylicza Grześkowiak. W lokomotywie będzie możliwość wyboru przejazdu najkrótszą trasą w dowolnej konfiguracji zasilania trakcyjnego. Pojazd ma być oferowany w głównej mierze m.in. przewoźnikom zajmującym się transportem intermodalnym, przewozami towarów czy pasażerskimi. – Największą zaletą lokomotywy dwunapędowej będzie jej uniwersalność i możliwości operacyjne – nie ukrywa dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw w Pesie Piotr Rościszewski i podkreśla: – Gama 111DE wyróżniać się będzie także dużym zakresem funkcjonalności, ponieważ podwójny napęd spowoduje, że będzie mogła wykonywać różne prace transportowe w ruchu towarowym oraz pasażerskim na liniach zelektryfikowanych i poza nimi, a także wszelkie prace manewrowe.
GAMA 111DE została wyposażona w napęd elektryczny o mocy 2800 kW pozwalający rozwijać prędkość 160 km/h i ekologiczny napęd spalinowy poziomu Stage V o mocy 2000 kW o maksymalnej prędkości 120 km/h. 16 lokomotyw dwunapędowych zamówiło już w PESA PKP Intercity. Produkowana dla IC będzie wyróżniać się nowym designem oraz dodatkowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi.