Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Marszałek porozumiał się z POLRegio. Pociągi w niedzielę wyjadą na trasy

Dodano: 12.12.2020 | 20:42

O podpisaniu umowy poinformowano w sobotę wieczorem.

Na zdjęciu: Pociągi POLREGIO w niedzielę wyjadą na trasy.

Fot. Szymon Fiałkowski / archiwum

Jest porozumienie między Kujawsko-Pomorskim Urzędem Marszałkowskim a POLREGIO w sprawie realizacji pasażerskich połączeń kolejowych na liniach zelektryfikowanych. Umowę parafowano w sobotę (12 grudnia) w godzinach popołudniowych.

O podpisaniu porozumienia poinformowali zarówno marszałek Piotr Całbecki, jak i prezes POLREGIO Artur Martyniuk. Spółka przekazuje jednak, że na skutek znacznych cięć w zamówieniu dokonanych przez urząd marszałkowski, nowa roczna umowa opiewająca na kwotę 52,2 mln zł wystarczy do obsługi zaledwie nieco ponad 2,2 mln pociągokilometrów. – To o 1,3 mln pociągokilometrów mniej niż w latach ubiegłych – słyszymy od kolejowego przewoźnika, który nie ukrywa przy tym, że nasze województwo jest jedynym w Polsce, które radykalnie ograniczyło liczbę połączeń w nowym rozkładzie jazdy, który ma obowiązywać od jutra (13 grudnia).

14 innych marszałków nie miało wątpliwości i postawiło na kolej

– mówi prezes zarządu POLREGIO. Artur Martyniuk precyzuje, że z większością samorządów przewoźnik podpisał umowy dziesięcioletnie na realizację przewozów kolejowych. – Pozwala to planować modernizację i zakup taboru, zwiększenie liczby połączeń czy otwarcie nowych tras – dodaje Martyniuk i precyzuje: – W tym kontekście jako przewoźnik jesteśmy głęboko rozczarowani postawą marszałka województwa kujawsko-pomorskiego. Liczymy, że nie skaże mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego na trwałe wykluczenie komunikacyjne, a ta umowa jest wstępem do wieloletniej w 2021 r., kiedy to marszałek przywróci pełną pracą przewozową.

Decyzja marszałka oznacza ostre cięcie połączeń kolejowych. Zaoferowana po bardzo długich negocjacjach kwota pokrywa koszty do obsługi jedynie 2,2 mln pockm, chociaż marszałek jeszcze w kwietniu zamówił rozkład na dotychczasowym poziomie, czyli ok. 3,5 mln pockm

– zaznacza prezes POLREGIO.

Jak to porozumienie ocenia marszałek Całbecki? – Pomimo znaczącego wzrostu stawek dopłaty do pociagokilometra na  liniach zelektryfikowanych sięgających 100 procent (na liniach niezelektryfikowanych wzrost był niewielki) oraz ograniczonych możliwościach finansowych samorządu województwa, udało się w zakresie połączeń kolejowych zapewnić podstawowe potrzeby podróżnych w naszym województwie. A na  relacji Bydgoszcz – Grudziądz wprowadziliśmy sześć nowych połączeń bezpośrednich między tymi miastami.  Jeszcze raz chciałbym zapewnić ze wszędzie tam gdzie zostaną zredukowane połączenia zorganizujemy autobusową komunikację zastępczą – mówi.


CZYTAJ WIĘCEJ: Marszałek dogadał się z Arrivą. Połączenie Bydgoszcz-Chełmża ma wrócić wraz z zajęciami szkolnymi


W nowym rozkładzie jazdy zlikwidowano kilkanaście połączeń w województwie. Jak słyszymy, całkowicie zrezygnowano z ruchu na linii Włocławek – Kutno oraz z pociągów (uruchamianych przez kujawsko-pomorski zakład POLREGIO) na trasie Laskowice Pomorskie – Smętowo, a zelektryfikowana linia Bydgoszcz – Laskowice Pomorskie w całości od 13 grudnia przekazana została innemu przewoźnikowi pod trakcję spalinową.

Przewozy objęte umową będą realizowane na wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:
-> Linia nr 18 Kutno – Piła Główna; odcinek od granicy woj. kujawsko-pomorskiego z woj. łódzkim do stacji Wyrzysk Osiek;
-> Linia nr 131 Chorzów Batory – Tczew; odcinek od stacji Inowrocław do granicy woj. kujawsko-pomorskiego z pomorskim;
-> Linia nr 353 Poznań Wschód – Skandawa; odcinek od granicy woj. kujawsko-pomorskiego z wielkopolskim do granicy woj. kujawsko-pomorskiego z warmińsko-mazurskim.

0 0 votes
Article Rating
Szymon Fiałkowski
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Waldek
Waldek
3 lat temu

Z 5 bezpośrednich połączeń Bydgoszcz-Olsztun w nowym rozkładzie zostalo zero. To jest skandal. Redakcjo, zróbcie coś z tym. Niech połączenie wroci za kilka miesięcy po pandemii, ale planow nie ma żadnych bo w rocznym rozkładzie po korektach tego polaczenia nie ma nadal.

lok_pat
lok_pat
3 lat temu

Obawiam się, że redakcja tutaj nie wiele może. Z kolei:) ten kto niby coś może nie za bardzo chce. Ciekawe przeciw czemu będzie protestował nasz ratusz jak jest szansa na budżet europejski. Na pewno powód się znajdzie. Koniec roku to nie czas, aby zabrać się do pracy. Aby do Sylwestra. W tym czasie marszałek „województwa” podzieli torcik finansowy z obecnym na miejscu prezydentem Torunia i będzie pozamiatane. Oczywiście przeciwko działaniom urzędu „marszałkowskiego” nie ma co protestować skoro stołki zajmują koledzy z partii naszego prezydenta. Ot i tajemnica „sukcesu” Bydgoszczy. Nic nie robić, nie mieć zmartwień i na protest sobie iść:):)

byd_man
byd_man
3 lat temu

Wszystkie drogi prowadzą do „stolicy” województwa. Idąc tym tropem lada moment do Szczecina, Poznania czy Gdańska połączenia z Bydgoszczy będą przez Toruń. Tylko czemu się dziwić, że marszałek i prezydent Torunia garną kasę do siebie, jak nikt im nie przeszkadza bo to „swoi”. I pomyśleć, że kiedyś to Bydgoszcz była stolicą regionu. Jeszcze tylko brakuje aby port lotniczy przenieść do Torunia. Przymiarki do nazwy już były. Nasze władze zapadły chyba w sen zimowy:) Gdyby tylko była szansa, że na wiosnę się obudzą…