Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Marszałek województwa odnosi się do „ciszy” wokół terminala w Emilianowie

Dodano: 21.02.2025 | 12:46

Na zdjęciu: Marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.

Fot. Szymon Fiałkowski

Marszałek województwa Piotr Całbecki odniósł się do stanowiska Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi ws. terminalu intermodalnego w Emilianowie. W odpowiedzi na interpelację radnego Jarosława Wenderlicha marszałek „uznał za skandaliczne” obarczanie samorządu województwa za klęskę spółki celowej.

Likwidacja spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo to jedna z większych porażek bydgoskich środowisk politycznych. Mimo decyzji podjętej przez zdominowany przez polityków PSL Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, politycy rządowej koalicji deklarowali wyjście projektu na prostą.

Wojewoda Michał Sztybel zapewnił, że projekt budowy terminala może być kontynuowany przez inny podmiot niż spółkę, której głównym właścicielem jest KOWR. Pod koniec października urząd wojewódzki poinformował o spotkaniu dotyczącym dalszej przyszłości węzła przeładunkowego. Pomysł zakładał, że 25% udziałów obejmie miasto Bydgoszcz, swoje udziały będą miały też Polskie Kolejowe Państwowe, a liderem będzie Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Od tego czasu w temacie panuje cisza.

Pomimo medialnego szumu wokół spółki, jaki można zauważyć na lokalnych portalach internetowych, do KOWR nie wpłynęły ze strony współwłaścicieli spółki czy organów samorządu terytorialnego żadne deklaracje odnośnie realnego zaangażowania kapitałowego w kontynuowanie projektu, czy przejęcie udziałów w spółce. Dotychczas do KOWR bądź likwidatora nie wpłynęła również żadna konkretna oferta nabycia udziałów spółki – przekazał niedawno w odpowiedzi na interpelację posła PiS Łukasza Schreibera wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski.

Polityk PSL dodał także, że dyrektor generalny KOWR zwrócił uwagę na konieczność zaangażowania pozostałych interesariuszy w kontynuację projektu i poprzez pisma – skierowane m.in. do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – wskazywał, że terminal intermodalny jest inwestycją kolejową i powstał w dużej mierze z inicjatywy PKP S.A., zaś dla Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego jest przedsięwzięciem o szczególnej wartości, co było wielokrotnie podkreślane w ostatnim czasie.

Wenderlich pyta marszałka o Emilianowo. Ten reaguje na słowa wiceministra rolnictwa

Po odpowiedzi wiceministra Krajewskiego, radny sejmiku Jarosław Wenderlich skierował interpelację do marszałka Piotra Całbeckiego z pytaniem o to, jakie działania podjął Samorząd Województwa od 27 sierpnia 2024 roku, by udało się zrealizować inwestycję i jakie działania zamierza podjąć w najbliższej przyszłości Samorząd Województwa, by pod Bydgoszczą powstał wyczekiwany terminal.

Podczas poniedziałkowej sesji Całbecki, pytany przez Wenderlicha o ważną inwestycję przyznał, że samorząd województwa przychyla się do apelu, by zwiększyć naciski ws. Emilanowa, by projekt doczekał się realizacji. Zaznaczył jednak, że urząd marszałkowski – w odróżnieniu od urzędu wojewódzkiego i prezydenta Bydgoszczy – nie jest wiodącym partnerem i czeka na propozycje.


CZYTAJ WIĘCEJ: W sprawie Emilianowa nic się nie dzieje! Ministerstwo rolnictwa wytyka bierność


Marszałek szerzej odniósł się do sprawy, odpowiadając na interpelację radnego PiS. – Uwarunkowania formalno-prawne, jakie powstały po postawieniu TIBE w stan upadłości, wydają się pozbawiać Województwo możliwości finansowego czy rzeczowego wsparcia przedmiotowej inicjatywy. Podkreślić jednak należy, iż obecna niemożność zaangażowania w realizację przedsięwzięcia, wynikająca z aktualnego statusu spółki, nie oznacza rezygnacji z zabiegania przez Samorząd Województwa o realizację terminala intermodalnego – przyznaje Całbecki.

Polityk Koalicji Obywatelskiej dodaje, że w 89% udziałów (88% jest własnością KOWR, a w ponad 1% własnością PKP SA) likwidowana spółka należy do podmiotów związanych ze Skarbem Państwa. – To w naturalny sposób wskazuje, że na obecnym etapie właśnie od administracji rządowej należy oczekiwać zaproponowania możliwych rozwiązań, propozycji, scenariuszy, czy podjęcia stosownych decyzji – zauważa marszałek. Dodaje też, że nie ma wiedzy o działaniach podejmowanych od czasu jesiennego spotkania w urzędzie wojewódzkim.

W obecnej sytuacji, w miarę posiadanych kompetencji i możliwości, Samorząd Województwa będzie analizował potencjalne scenariusze rozwoju funkcji logistycznej na bazie stacji kolejowej Bydgoszcz Emilianowo. Jest to bowiem lokalizacja o bardzo dużym potencjale rozwojowym, mająca niezaprzeczalne predyspozycje, by stać się dużym centrum logistycznym (z infrastrukturą przeładunkowo-magazynową), tak potrzebnym w tej części kraju – stwierdza Całbecki. Pokusił się jednak o odniesienie się do odpowiedzi wiceministra rolnictwa.

Za skandaliczne uważam obarczanie województwa za niepowodzenie funkcjonowania spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Pragnę przypomnieć, że w 2022 roku Województwo Kujawsko-Pomorskie wyraziło wolę przystąpienia do TIBE, co wiązało się z chęcią dokapitalizowania spółki poprzez przejęcie części jej udziałów. Przedmiotowa deklaracja nie spotkała się jednak z zainteresowaniem właścicieli TIBE, którzy w zdecydowanej większości (wspomniane powyżej 89%) są podmiotami Skarbu Państwa. W związku z powyższym nie można zarzucać Województwu braku woli zaangażowania w realizację terminala intermodalnego w Emilianowie – twierdzi marszałek.

Podsumowując, Całbecki deklaruje wsparcie realizacji terminala intermodalnego, podkreślając jednocześnie, że szczegóły będą możliwe do określenia po zakończeniu likwidacji spółki. – Istotny jest jednak fakt, iż w żadnym przypadku rola Samorządu Województwa nie może polegać na prowadzeniu procesu inwestycyjnego lub zarządzaniu podmiotem prowadzącym przedmiotowe przedsięwzięcie – jasno zaznacza.

Pytania o Emilianowo zadał także – tym razem miastu Bydgoszcz – radny Paweł Bokiej. Z odpowiedzi prezes Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego Edyty Wiwatowskiej warto jedynie zaznaczyć, że 31 stycznia nadzwyczajne zgromadzenie wspólników spółki podjęło uchwałę w przedmiocie wyrażenia zgody na sprzedaż aktywa trwałego w budowie tj. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 4 lipca 2023 r. Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka określającej warunki realizacji przedsięwzięcia pn. „Budowa kolejowo-drogowego terminala intermodalnego w Emilianowie (terminal) wraz z zakupem wyposażenia”. Komu przypadnie ta cenna decyzja, umożliwiająca starania o fundusze i pozwolenie na budowę? Tego wciąż nie wiemy.