Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Mniej znaczy więcej. Lokale w centrum Bydgoszczy mają nowe, estetyczne szyldy [WIDEO]

Dodano: 22.02.2021 | 10:00

Na zdjęciu: Autorka projektu - inż. Monika Czapiewska, absolwentka Wzornictwa UTP - pokazała przykłady, jak wyglądały witryny lokali przed i po metamorfozie.

Fot. Urząd Miasta Bydgoszczy

Szyldy i witryny bydgoskich firm działających na terenie Śródmieścia mają być estetyczne. Z inicjatywy Moniki Czapiewskiej, absolwentki Wzornictwa UTP i plastyka miejskiego Marka Iwińskiego powstał katalog dobrych praktyk reklamowych. By zachęcić przedsiębiorców do poprawy wizerunku, Czapiewska pokazała przykłady metamorfozy szyldów trzech punktów usługowych na ulicy Pomorskiej.

„Szyldownik” to kolejny owoc współpracy urzędu miasta i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego dotyczący przestrzeni Bydgoszczy. Przykładami wcześniejszych działań są m.in. meble miejskie ustawione na Starym Rynku (ich projekt wykonała studentka Agata Łapińska) czy ławki ustawione na Wyspie Młyńskiej czy przy Operze Nova. Teraz ratusz, wykorzystując działania przeprowadzone w ramach pracy dyplomowej absolwentki wzornictwa inż. Moniki Czapiewskiej, chce zachęcić lokalnych przedsiębiorców do zmiany szyldów reklamowych na estetyczne i dopasowane do charakteru śródmiejskiej zabudowy.

Z inicjatywy Czapiewskiej metamorfozę przeszły szyldy trzech lokali rzemieślniczych, położonych przy ulicy Pomorskiej: pracowni krawieckiej, zakładu szewskiego „Sznurówka” i serwisu elektronarzędzi. Jak podkreśla autorka przemiany, walory architektoniczne zabytkowych kamienic przy tej ważnej śródmiejskiej ulicy giną wśród pstrokatych szyldów i reklam. – Moja praca dyplomowa jest odpowiedzią na wszechobecny chaos reklamowy, który wpływa nie tylko na estetykę ulic naszego miasta, ale też na jakość życia mieszkańców – wyjaśniła absolwentka Wzornictwa UTP. Nowe szyldy lokali nawiązują do prowadzonej w nich działalności i są dopasowane do stylu architektonicznego budynków.

– Reklama powinna być biżuterią dla miasta, elementem, który zdobi, a nie szpeci. Cieszy mnie, że młodzi ludzie zauważają potrzebę zmian i działań na rzecz poprawy estetyki

– podkreślił plastyk miejski Marek Iwiński. Dodał także, że zmiana wizerunku lokali powinna leżeć w interesie każdego przedsiębiorcy. – Ładne miejsce przyciąga klientów, staje się reprezentacyjne, a co za tym idzie również bardziej wiarygodne – przekonywał plastyk i zachęcał do zapoznania się z szyldownikiem. Ponadto dodał, że w ramach swojej pracy wielokrotnie prowadził też działania interwencyjne związane z usunięciem pstrokatych reklam, np. na ulicy Długiej czy Cieszkowskiego.

Nowe szyldy lokali przy Pomorskiej mają pokazać mieszkańcom, że warto nawiązywać do klasycznych form i przedwojennej estetyki, a także podkreślić, że „mniej znaczy więcej”. – Myślę, że to się udało. Śledzimy reakcje w mediach społecznościowych: widzę, że bydgoszczanie bardzo pozytywnie oceniają te zmiany. I o to też chodziło – żeby pokazać, że rzeczy skromne, dobrze zaprojektowane, działają zdecydowanie lepiej niż reklama krzycząca, agresywna, kolorowa. Nie tędy droga – czasem mniej znaczy więcej. Myślę, że ta praca dyplomowa była ogromnym krokiem w stronę budowania świadomości mieszkańców – mówiła dr Ewa Raczyńska-Mąkowska z Katedry Wzornictwa Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.

By zainspirować kolejnych przedsiębiorców do poprawy estetyki swoich lokali handlowo-usługowych, Czapiewska stworzyła „szyldownik”. To katalog dobrych praktyk reklamowych, który w jasny i czytelny sposób pokazuje dobre rozwiązania stylistyczne oraz zawiera cenne wskazówki dotyczące ich projektowania, np. zasady ilości nośników czy stosowania semaforów reklamowych. Z „szyldownikiem” można zapoznać się TUTAJ.

Proces przeprowadzania zmian oraz ich efekty można zobaczyć na przygotowanym przez Czapiewską filmie. Wypowiadają się w nim przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na metamorfozę wizerunku ich lokali.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments