Modernizacja stacji w Maksymilianowie. Nadal nie poznaliśmy ofert w przetargu
Dodano: 11.03.2025 | 09:53Na zdjęciu: Wiadukt kolejowy przy stacji Maksymilianowo - bezkolizyjne skrzyżowanie linii kolejowych nr 201 i 131
Fot. wizualizacja PKP PLK
Już na etapie przetargu przedłużają się procedury związane z modernizacją stacji kolejowej w Maksymilianowie (gm. Osielsko). To olbrzymia inwestycja, która według szacunków może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.
Stacja Maksymilianowo jest jedną z ważniejszych na terenie województwa. Krzyżują się tutaj dwie istotne dla przewozu ładunków z południa na północ kraju linie kolejowe: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew).
1,5 mld zł netto
Zakres przewidzianych prac jest ogromny. Na stacji przebudowane zostaną między innymi trzy perony, które dzięki nowemu przejściu pod torami z windami zapewnią lepszy dostęp do kolei dla podróżujących w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta. Zmieni się układ torowy dla linii nr 201 i 131. Przebudowane będą tory o łącznej długości 38 km. Powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie wielopoziomowe dla wspomnianych linii, a także mosty kolejowe i wiadukt drogowy. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Część większego zadania
Warto podkreślić, że inwestycja ta jest częścią większego zadania, czyli modernizacji linii kolejowej nr 201. Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko – pomorskim. W ramach projektu zaplanowano przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Prace mają zostać przeprowadzone do 2030 roku.
Procedury przetargowe w toku
PKP PLK przetarg na zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: „Odcinek 1 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo” w ramach projektu “Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” ogłosiło 26 listopada ubiegłego roku. Oferty firm mieliśmy poznać 8 stycznia 2025 roku. Tak się jednak nie stało. Według najnowszych informacji termin składania ofert mija 19 marca. Wcześniej kilka razy go zmieniano. Co jest powodem? Przede wszystkim ogromny zakres prac i co się z tym wiąże obszerna dokumentacja. Aktualizowane są informacje w specyfikacji warunków zamówienia. Firmy zainteresowane przetargiem mają pytania związane z zakresem umowy, zakresem wykonania prac itp. Na wszystkie te pytania PKP PLK musi odpowiedzieć. Trzeba też dać czas na zapoznanie się z odpowiedziami dla zainteresowanych firm.
Firma, która wygra przetarg będzie miała cztery lata i trzy miesiące na zrealizowanie inwestycji.