Most Pomorski uszkodzony. Konieczny będzie remont
Dodano: 29.11.2022 | 10:01Na zdjęciu: Most Pomorski został gruntownie przebudowany w latach 2004-2005.
Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum
Czeka nas remont kolejnej bydgoskiej przeprawy. Tym razem konieczne jest przeprowadzenie prac naprawczych na moście Pomorskim. Drogowcy zapowiadają wprowadzenie zmian w organizacji ruchu.
Jak informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy ZDMiKP przyczyną remontu jest widoczne na poniższym zdjęciu uszkodzenie, które pojawiło się na jednej z pięciu belek nośnych mostu pod obiektem, świadczące o jego wieloletnim wyeksploatowaniu. – Nasze służby chcąc zdiagnozować przyczyny uszkodzenia jak i dokładnie sprawdzić jego poszczególne elementy, poprosiły w tej sprawie o konsultację merytoryczną prof. Arkadiusza Madaja z Politechniki Poznańskiej – dodaje rzecznik.
Zgodnie z wstępna oceną profesora, należy zaprojektować i wykonać doraźną naprawę mostu Pomorskiego. Będą one wymagały wprowadzenia zmian w dotychczasowej organizacji ruchu pomiędzy rondem Fordońskim i Toruńskim.
– Aby bezpiecznie przeprowadzić prace i zmniejszyć drgania, zaplanowaliśmy wprowadzenie ograniczeń w ruchu na samym moście Pomorskim. Będą one polegały na ograniczeniu prędkości dla tramwajów do 10 km/h (na samym obiekcie) oraz zmniejszeniu prędkości dla samochodów o masie całkowitej do 10 ton do 20 km/h. Pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie będą mogły wjechać na most i będą kierowane na sąsiednie przeprawy mostowe – wymienia Okoński.
Co dalej? ZDMiKP ma opracować plan dalszego postępowania, w tym monitorowania i analizę możliwości jak najszybszego przywrócenia mostu do pełnej sprawności. – Przedmiotowe prace będą prawdopodobnie prowadzone tylko pod obiektem i nie będę dodatkowo utrudniać ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów na samym moście – przyznaje rzecznik.
Most Pomorski pod dużym obciążeniem
Most Pomorski, który stanął w ciągu ul. Szerokiej (dzisiaj al. Wyszyńskiego) został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami i prognozami ruchu. Przez większość swojego istnienia prowadziła tędy główna trasa tranzytowa przez Bydgoszcz (droga krajowa nr 5). Od jego wybudowania niesamowicie wzrosło natężenie ruchu pojazdów oraz obciążenia samego obiektu. Pojawiły się nowe i dużo cięższe tramwaje oraz samochody ciężarowe.
Historia mostu Pomorskiego
Most Pomorski został zaprojektowany przez wybitnego polskiego projektanta Maksymiliana Wolffa (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku), a wybudowany w latach 1967-1970 przez Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. To trzyprzęsłowa konstrukcja o długości niespełna 80 metrów w formie dwóch wsporników połączonych nad rzeką wspólnym przegubem. W podobnej technologii zrealizowano most Bernardyński.
Budowa tego obiektu była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych. – Tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny – wyjaśnia Okoński.
W latach 2004-2005 most został zmodernizowany – torowisko tramwajowe znalazło się na środku, pomiędzy jezdniami. Został również wzmocniony doraźnie taśmami z włókien węglowych. W 2010 roku na moście zainstalowano punkty obserwacji geodezyjnej i objęto go dodatkową kontrolą okresową.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowe studium zabetonuje fordoński las? Mieszkańcy apelują do MPU o zmianę planów
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024