Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Nowe drogi dla rowerów łączące Bydgoszcz i okolice. Projektanci się cenią

Dodano: 21.05.2024 | 17:01

Na zdjęciu: Trwa przetarg na zaprojektowanie czterech nowych bydgoskich dróg dla rowerów.

Fot. Szymon Makowski/zdj. ilustracyjne

W najbliższych miesiącach powstaną projekty czterech nowych, metropolitarnych tras rowerowych na terenie Bydgoszczy. Metropolitarnych – bo będą łączyć stolicę województwa kujawsko-pomorskiego z ościennymi gminami. ZDMiKP już po raz trzeci organizuje przetarg na to zadanie; tym razem szanse na wybór wykonawców są większe.

To już trzecie postępowanie na wykonanie projektu czterech dróg dla rowerów na trasach wylotowych z Bydgoszczy. Chodzi o kontynuację infrastruktury wzdłuż Kolbego na odcinku Kormoranów – granica miasta, budowę odcinka wzdłuż ulicy Pod Skarpą łączącego infrastrukturę powstałą w gminie Osielsko ze skrzyżowaniem Pod Skarpą/Zamczysko czy wzdłuż Wyzwolenia od Sudeckiej do Brzegowej. Zaplanowano również przedłużenie DDR wzdłuż ulicy Petersona w parku przemysłowym do obszaru węzła S10 w Emilianowie.

Pierwsze dwa przetargi zakończyły się fiaskiem: jednym oferentem była firma z Torunia, która szacowała wykonanie dokumentacji znacznie ponad budżet zakładany przez drogowców. W przypadku kolejnej odsłony może spełnić się zwrot „do trzech razy sztuka”, lecz propozycje – choć bliższe oczekiwaniom finansowym ZDMiKP – będą wymagały szczegółowej oceny. Oferty do każdej części zamówienia złożyło bowiem sześć podmiotów.


WAŻNE: Startuje remont Pod Skarpą. Część ulicy będzie zamknięta


W przypadku infrastruktury na odcinku Zamczysko – gmina Osielsko najtańszą przedstawiła Pracownia Projektowa NOw8 (170 tysięcy złotych), lecz ma zerowe doświadczenie w kwestii koordynacji projektu. Druga najniższa oferta to ta, przedstawiona przez pracownię Koniczyna Grzegorza Bebyna (196 tysięcy złotych), który – jak pozostali oferenci – ma doświadczenie w koordynacji trzech lub czterech zadań. Budżet zarządu dróg na tę część wynosi jednak 115 tysięcy złotych. Nieco lepiej wygląda kwestia projektu drogi dla rowerów wzdłuż Wyzwolenia w stronę Strzelec Dolnych. Propozycja firmy EcoStech (307 tysięcy) jest niższa niż zakładana kwota (333 tysiące); podobna sytuacja panuje też w części obejmującej Kolbego (Ecostech wycenił prace na 239 tysięcy, a budżet ZDMiKP to 243 tysiące).

Projekt drogi rowerowej wzdłuż ulicy Petersona na odcinku od ul. Smolińskiego do połączenia z infrastrukturą rowerową projektowaną w ramach drogi ekspresowej S10 może wykonać Koniczyna – jej oferta jest drugą najniższą kwotowo (poza NOw8) i wynosi 152 tysiące, niemal idealnie mieszcząc się w oczekiwaniach drogowców. Projektanci nowej infrastruktury będą mieli 10 miesięcy na wykonanie dokumentacji.

Budowa odcinka przy Pod Skarpą (450 metrów) zakłada przebudowę skrzyżowania Pod Skarpą z Zamczysko na rondo. Droga dla rowerów powstanie po prawej stronie jezdni w kierunku Osielska. Drugą inwestycją dotyczącą Fordonu będzie stworzenie infrastruktury przy ulicy Wyzwolenia na odcinku Sudecka – granica miasta (1,3 km). Ma być ona uzupełnieniem powstającego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu przy Wierchowej i Geodetów oraz planowanej do realizacji w najbliższych miesiącach infrastruktury wzdłuż Wyzwolenia i Sudeckiej – w związku z tą inwestycją, planowana infrastruktura rowerowa ma powstać po wschodniej stronie ulicy. Odcinek Sudecka – granica miasta ma być ciągiem pieszo-rowerowym o szerokości 3 metrów; wykonawca narysuje połączenia projektowanej infrastruktury rowerowej z drogami poprzecznymi (również gruntowymi) oraz wałem, a także perony autobusowe. W ramach budowy obu odcinków powstanie też oświetlenie i odwodnienie.

Nowy odcinek drogi dla rowerów na Osowej Górze będzie poprowadzony po zachodniej stronie ulicy Kolbego od skrzyżowania z Dolną Waleniową i Kormoranów do ulicy Rekinowej oraz Rekinowej do granic miasta (długość to niemal 1 kilometr). Ciąg projektowany będzie po stronie wschodniej ulicy i połączy się z drogą rowerową wykonaną na terenie gminy Sicienko – będzie to wydzielona droga rowerowa, a przebudowa obejmie istniejące ciągi piesze – zarówno zlokalizowane wzdłuż ulicy, jak i tych bezpośrednio do niej dochodzącej. To jednak nie wszystko – poza oświetleniem, w dokumentacji ma znaleźć się możliwość docelowej budowy buspasa dla autobusów komunikacji publicznej na odcinku od pętli autobusowej Rekinowa w kierunku Grunwaldzkiej (miałby on łączyć z istniejącym pasem od ulicy Kormoranów) oraz przebudowy pętli autobusowej i skrzyżowania ulic Kolbego – Rekinowa na skrzyżowanie typu „małe rondo”.

Czwartym zadaniem w ramach przetargu będzie stworzenie wizji ciągu wzdłuż Petersona w parku przemysłowym na odcinku od spalarni odpadów do połączenia z infrastrukturą rowerową projektowaną w ramach drogi ekspresowej S10. – Infrastrukturę rowerową należy projektować po wschodniej lub zachodniej stronie ulicy (w zależności od wybranego wariantu koncepcyjnego). Na etapie przygotowania koncepcji ZDMiKP (po konsultacji ze środowiskami rowerowymi) wybierze wariant realizacyjny. DDR przy Petersona ma być oddzielona od jezdni i szeroka na 2,5 metra. – Projektem należy objąć wykonanie oświetlenia, które zapewni oświetlenie zarówno drogi rowerowej oraz istniejącej jezdni – zaznaczają drogowcy.