Nowe tory, droga dla rowerów i Park&Ride. Ogłoszono przetarg na przebudowę torowiska wzdłuż Toruńskiej
Dodano: 08.03.2018 | 11:25Łączny koszt inwestycji wyniesie ponad 60 milionów złotych.
Na zdjęciu: W ramach prac zostanie przebudowany m. in. odcinek od Ronda Toruńskiego do Spokojnej.
Fot. Kazimierz Mendlik [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Rozpoczął się przetarg na wykonanie kolejnej inwestycji tramwajowej w Bydgoszczy – przebudowy torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej. W jej ramach powstanie też droga dla rowerów i parking park & ride.
Tory w kierunku Łęgnowa od lat wymagają naprawy – kursują na nich wyłącznie tramwaje starego typu, w dodatku z prędkością sięgającą zaledwie 10-20 km/h. Bardzo wyeksploatowany jest także odcinek na wysokości zajezdni tramwajowej oraz pomiędzy Rondem Toruńskim a Perłową, na którym ruch pojazdów szynowych jest bardzo wzmożony.
Przebudowa torowiska wzdłuż Toruńskiej jest jedną z inwestycji komunikacyjnych, która zostanie zrealizowana w ramach trwającej perspektywy unijnej. W ubiegłym roku zakończyły się prace nad jej koncepcją oraz przeprowadzono konsultacje społeczne. Wczoraj ZDMiKP ogłosił przetarg na wykonanie zadania. Obejmuje ono zaprojektowanie i wykonanie przebudowy linii tramwajowej wraz z budową i przebudową ciągów pieszych i dróg dla rowerów w ciągu ulicy Toruńskiej na odcinku od Ronda Toruńskiego do skrzyżowania z ul. Cienistą i Spokojną oraz na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do pętli tramwajowej „Stomil” w rejonie ul. Spadzistej.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Zajezdnia tramwajowa przy Toruńskiej zmieni się. W planach kompleksowa modernizacja
Projektowany układ torowy zakłada, że tramwaje będą mogły jeździć z prędkością szlakową 50 km/h. Przebudowane zostaną też przystanki przy trasie tramwajowej – przystanek przy Rondzie Toruńskim zostanie przedłużony do długości 70 metrów, a przy Zajezdni Tramwajowej, Stomilu-Brama i pętli Stomil powstaną zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe. Znaczącą zmianą (mimo sprzeciwu wielu osób uczestniczących w konsultacjach społecznych) będzie likwidacja przystanku Kielecka, położonego przy budynku Powiatowego Urzędu Pracy. Projekt przewiduje jednak przeniesienie przystanku Sporna za skrzyżowanie. Przystanki będą też wyposażone w ekrany systemu informacji pasażerskiej.
Ważną częścią inwestycji będzie też budowa ciągów pieszych i rowerowych wzdłuż Toruńskiej. Zgodnie ze standardami rowerowymi miasta Bydgoszczy, droga dla rowerów będzie wykonana z nawierzchni bitumicznej, a chodniki z betonowych płyt o wymiarach 25×25 cm. Projekt przewiduje też przebudowę skrzyżowań Toruńskiej z Kielecką i Sporną oraz przebudowę zjazdów, budowę nowych miejsc postojowych oraz realizację nowych przystanków autobusowych.
By zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, w projekcie przewidziano budowę parkingu park&ride i park&bike na wysokości pętli Stomil. Oświetlony i monitorowany parking będzie wyposażony w 20 miejsc dla samochodów i 10 dla rowerów (zlokalizowanych pod wiatą) – w planach przewidziano jednak możliwość jego rozbudowy.
Termin składania ofert w przetargu wyznaczono na 12 kwietnia. Cała inwestycja ma zostać zakończona w 2020 roku. Na realizację części torowej ratusz otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości 27 milionów złotych – całość zadania pochłonie około 44 miliony złotych, natomiast budowa infrastruktury pieszej i rowerowej wraz z parkingiem P&R – 18 milionów złotych. Miasto planuje pozyskać część tej kwoty z funduszy unijnych.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024