Nowy Bursztynowy Szlak o Emilianowie: Trzeba zatrzymać likwidację spółki celowej
Dodano: 25.02.2025 | 16:41Na zdjęciu: Nowy Bursztynowy Szlak skupia inicjatorów budowy terminala w Emilianowie.
Fot. archiwum
Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak skupiające inicjatorów budowy „suchego portu” dla trójmiejskich portów pod Bydgoszczą podkreśla, że spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo nie powinna zostać zlikwidowana i kontynuować – np. w oparciu o nowych właścicieli – realizację platformy przeładunkowej.
W telegraficznym skrócie przypomnijmy obecną sytuację dotyczącą inwestycji przy przyszłej S10 w podbydgoskim Emilianowie: latem 2024 roku większościowy udziałowiec spółki celowej – Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – podjął decyzję o jej likwidacji, mimo posiadania decyzji środowiskowej umożliwiającej przygotowania do budowy. Mimo ubiegłorocznego spotkania w urzędzie wojewódzkim i wstępnych deklaracji o zainteresowaniu projektem Pomorskiej Strefy Specjalno-Ekonomicznej, wiceminister rolnictwa Stefan Krajeński podkreślił, że „pomimo medialnego szumu wokół spółki, do KOWR nie wpłynęły ze strony współwłaścicieli spółki czy organów samorządu terytorialnego żadne deklaracje odnośnie realnego zaangażowania kapitałowego w kontynuowanie projektu czy przejęcie udziałów w spółce”.
Na odpowiedź Krajewskiego zareagował marszałek Piotr Całbecki, który uznał za „skandaliczne” obarczanie województwa za niepowodzenie funkcjonowania spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Przerzucanie się słowami nie zmienia jednak sytuacji dotyczącej zawieszonej inwestycji, stąd też skupiające inicjatorów budowy terminala stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak apeluje o skupienie się na rzeczywistym celu.
CZYTAJ WIĘCEJ: Cisza wokół terminalu w Emilianowie
– Nowy Bursztynowy Szlak z niepokojem odnosi się do debaty wokół budowy terminalu intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo. Wzajemne obrzucanie się odpowiedzialnością samorządów i instytucji o sytuację spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo sp. z o.o. nie służy realizacji projektu oraz naraża inicjatywę tworzenia Węzła Logistycznego Bydgoszcz na niepoważne traktowanie przez partnerów z kraju i ze świata – podkreśla organizacja.
Społecznicy zwracają też uwagę, że decyzja o likwidacji spółki skomplikowała sytuację i warto, by ją „odwrócić”. – Podtrzymujemy nasze stanowisko, iż w obecnej sytuacji formalno-prawnej najlepszym wyjściem jest rezygnacja z zamiaru likwidacji spółki i dalsze realizowanie jej zadania celowego, być może w oparciu o nową strukturę właścicielską – w szczególności, że nie brakuje deklaracji różnych podmiotów, w tym samorządowych, które są zainteresowane kontynuacją projektu – czytamy w apelu.
Nowy Bursztynowy Szlak podkreśla, że szybkie podjęcie decyzji może otworzyć szansę do pozyskania środków europejskich z perspektywy finansowej 2021-2027, które posłużyłyby jako wkład niezbędny do rozpoczęcia budowy.
- Groźne wypadki w Bydgoszczy i na trasie do Unisławia. Dwie osoby ranne - 25 kwietnia 2025
- Kasa z KPO nie dla Centrum Onkologii. Ponowny bój bez sukcesu, ale szpital nie składa broni - 25 kwietnia 2025
- Powolna odnowa placu Wolności. Realizacja przeciągnie się do 2026 roku - 25 kwietnia 2025