Bydgoszcz będzie kluczowym węzłem logistycznym? Nowy Bursztynowy Szlak kieruje petycje do Parlamentu Europejskiego
Dodano: 30.03.2022 | 10:47Na zdjęciu: Parlament Europejski zajmie się petycją stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak w sprawie znaczenia Bydgoszczy w sieci TEN-T.
Fot. Pxhere
Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak złożyło petycję do Parlamentu Europejskiego, w której postuluje umieszczenie Bydgoszczy jako węzła drogowo-kolejowego sieci bazowej TEN-T, a nie jak obecnie proponuje Komisja – wyłącznie sieci kompleksowej. Poparcia dla niej udzieliły m.in. samorządy Bydgoszczy, Solca Kujawskiego czy Nowej Wsi Wielkiej.
Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak postuluje o wzmocnienie znaczenia Bydgoszczy na logistycznej mapie Polski, ale także Europy. Jednym z celów organizacji jest wpisanie Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Sieć TEN-T to ustalona przez Unię Europejską sieć najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Europie. Ma ona składać się z sieci kompleksowej i bazowej; ta bazowa ma być wdrożona już w 2030 roku. – Wpisanie Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej to walka o przyspieszenie naszego rozwoju – podkreślał prezes stowarzyszenia Łukasz Religa.
W lutym Nowy Bursztynowy Szlak zapowiedział, że w ramach rewizji sieci TEN-T skieruje petycje do Parlamentu Europejskiego, tak by Bydgoszcz była węzłem sieci bazowej, a nie kompleksowej. We wtorek, 29 marca dokument trafił do rąk europoseł Dolors Montserrat, przewodniczącej Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego.
Nowy Bursztynowy Szlak podkreśla, że w ramach rewizji sieci TEN-T Komisja Europejska zdecydowała się zaproponować podniesienie rangi linii kolejowej pomiędzy Bydgoszczą i portem w Gdyni do rangi sieci bazowej, co jest argumentem za zwiększeniem rangi bydgoskiego węzła. – Być może Komisja Europejska nie ma pełnej wiedzy o potencjale Węzła Logistycznego Bydgoszcz, dlatego tą petycją chcemy go przedstawić – wyjaśnia prezes stowarzyszenia.
Petycję poparły lokalne samorządy – sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Rada Miasta Bydgoszczy, Rada Miejska w Solcu Kujawskim, Rada Powiatu Bydgoskiego, Rada Gminy Nowa Wieś Wielka i Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz. Wsparcia udzieliły też organizacje: Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, ,,Pracodawcy Pomorza i Kujaw” Związek Pracodawców i Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan.
– Propozycja Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2021 roku przejdzie teraz procedurę tzw. trilogu, czyli będzie uzgadniania z Parlamentem Europejskim. Komisja Petycji będzie mogła zaproponować korektę tego dokumentu o status węzła bydgoskiego – podkreśla Nowy Bursztynowy Szlak.
Nowy Bursztynowy Szlak podkreśla znaczenie terminalu intermodalnego w Emilianowie
Ważnym argumentem za uznaniem Bydgoszczy za węzeł bazowy sieci TEN-T jest planowana realizacja Terminalu Intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo. To planowana inwestycja w rejonie stacji kolejowej Emilianowo, tuż obok przyszłej drogi ekspresowej S10. Będzie to węzeł przeładunkowy stanowiący tzw. suchy port dla morskich portów w Trójmieście, oparty o transport kolejowo – drogowy. We wrześniu 2019 roku podpisano porozumienie intencyjne w sprawie realizacji inwestycji. Jego sygnatariuszami byli: PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i gmina Nowa Wieś Wielka.
Nowy Bursztynowy Szlak w petycji do Parlamentu Europejskiego podkreśla, że budowa terminalu została ujęta przez polski rząd w Krajowym Programie Odbudowy w ramach funduszy Next Generation EU. – Bydgoszcz w świetle planów polskiego rządu odgrywać ma rolę głównego centrum dystrybucji produkcji rolnej drogą kontenerową, co świadczy o znaczeniu strategicznym dla logistyki w Unii Europejskiej – czytamy w piśmie do PE.
W uzasadnieniu do petycji wskazuje się też zapisy projektu ,,Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030”, w którym węzeł bydgoski przedstawia się jako węzeł o strategicznym położeniu, zapewniającym obsługę ładunków w relacjach pomiędzy portami morskimi w Gdańsku i Gdyni, a głównymi aglomeracjami kraju (Łódź, Warszawa, Poznań) przy wykorzystaniu wszystkich gałęzi transportu –drogowego, kolejowego i wodnego-śródlądowego.
Jak obecnie wyglądają przygotowania do budowy terminalu w Emilianowie? W lipcu 2020 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa utworzył spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. W 2021 roku przystąpili do niej kolejni akcjonariusze: PKP S.A. oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny; aktualnie zainteresowanie objęciem udziałów wyraża także Województwo Kujawsko-Pomorskie. Nowy Bursztynowy Szlak przypomina, że od jesieni 2020 roku prowadzone są prace mające na celu uzyskanie decyzji środowiskowej – same obserwacje niezbędne do uzyskania pozwoleń potrwają do połowy 2022 roku. Uruchomienie terminalu planowane jest w 2027 roku.
– Zintensyfikowanie starań o sieć bazową to szansa rozwoju: i województwa i miasta Bydgoszczy. To szansa na przyśpieszenie naszego rozwoju o 20 lat – nie ukrywa radny województwa kujawsko-pomorskiego Roman Jasiakiewicz.
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024