Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Wzmocnić transportowe znaczenie Bydgoszczy. Nowy Bursztynowy Szlak kieruje petycję do Parlamentu Europejskiego

Dodano: 10.02.2022 | 06:26

Na zdjęciu: Nowy Bursztynowy Szlak podkreśla, że Bydgoszcz powinna być węzłem sieci bazowej TEN-T, a nie jak planuje Komisja Europejska - wyłącznie kompleksowej.

Fot. BB

Czy Komisja Europejska doceni znaczenie Bydgoszczy na logistycznej mapie Starego Kontynentu? Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak skieruje petycję do Parlamentu Europejskiego, w której postuluje umieszczenie Bydgoszczy jako węzła drogowo-kolejowego sieci bazowej TEN-T, a nie jak obecnie proponuje Komisja – wyłącznie sieci kompleksowej. 

Wpisanie Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) to jeden z najważniejszych postulatów stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, którego celem jest wzmocnienie znaczenia Bydgoszczy na logistycznej mapie Europy. W październiku ubiegłego roku zorganizowało ono w bydgoskim ratuszu konferencję, na której poruszono wiele tematów związanych z przebiegającymi przez miasto szlakami transportowymi – także kolejowymi czy wodnymi.

Dlaczego Bydgoszcz powinna być węzłem bazowym sieci TEN-T? Podczas I Forum Bursztynowego Szlaku prezes stowarzyszenia Łukasz Religa podkreślił, że sieć TEN-T to ustalona przez Unię Europejską sieć najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Europie. TEN-T ma składać się z sieci kompleksowej i bazowej; ta bazowa ma być wdrożona już w 2030 roku. – Wpisanie Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej to walka o przyspieszenie naszego rozwoju – dodał Religa. I podkreślił, że przez osiem lat od ustalenia sieci TEN-T w regionie wzrosła świadomość jej znaczenia, o czym świadczyło m.in. stanowisko Rady Miasta Bydgoszczy czy zapisy w nowej strategii rozwoju województwa.


CZYTAJ WIĘCEJ: Terminal przeładunkowy w Emilianowie może być „rzeczą wielką” dla Bydgoszczy i regionu. Relacja z I Forum Bursztynowego Szlaku


W grudniu 2021 roku Komisja Europejska poddała pod dalsze dyskusje projekt rewizji sieci TEN-T. – Cieszyć powinno nas uznanie w tym projekcie linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z portem w Gdyni, za element sieci bazowej TEN-T. Jest to ważny szlak dla rozwoju Bydgoskiego Węzła Logistycznego – niestety Komisja Europejska nadal proponuje Bydgoszcz jako węzeł sieci kompleksowej – podkreśla Religa. By to zmienić, Nowy Bursztynowy Szlak chce wykorzystać trwające prace nad rewizją sieci TEN-T i skieruje w najbliższym czasie petycję do Parlamentu Europejskiego.

Rewizja sieci TEN-T będzie wymagała procedury tzw. trilogu, czyli porozumienia pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą Unii Europejskiej – wyjaśnia Religa. Obecnie stowarzyszenie zbiera podpisy od samorządów i instytucji. W środę, 9 lutego na swojej sesji poparcie dla tej petycji przyjęła Rada Powiatu Bydgoskiego, a dzień wcześniej uczynił to zarząd Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. – Uznanie Bydgoszczy za element sieci bazowej to nasz żywotny interes. Dlatego cieszę się, że Powiat Bydgoski wyraził w tej sprawie wyraziste stanowisko – mówi Adam Ryfa z Nowego Bursztynowego Szlaku.

Bydgoska organizacja w petycji do PE zwraca uwagę, że analiza wariantów rozwojowych terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wskazała, że w 2030 roku będzie on obsługiwał ponad 1,1 mln ton przeładunków w 2030 roku i blisko 1,5 mln ton w 2031 roku. Wymóg Komisji Europejskiej dla TEN-T to 800 tys. ton. – Wskazać trzeba również, że Bydgoszcz w świetle planów polskiego rządu odgrywać ma rolę głównego centrum dystrybucji produkcji rolnej drogą kontenerową, co świadczy o znaczeniu strategicznym dla logistyki w Unii Europejskiej – argumentują autorzy petycji.

Mając powyższe na uwadze należy podkreślić, że Węzeł Logistyczny Bydgoszcz pełnić będzie w korytarzu Bałtyk-Adriatyk rolę strategiczną. Również prognozy dotyczące przeładunków wskazują spełnienie wymogów dla tego rodzaju infrastruktury w okresie przewidzianym dla wdrożenia Transeuropejskiej sieci transportowej. Tym samym w pełni uzasadnione jest umieszczenie Bydgoszczy jako węzła drogowo-kolejowego sieci bazowej TEN-T

– puentuje Nowy Bursztynowy Szlak w petycji, która trafi do Parlamentu Europejskiego.

Nowy Bursztynowy Szlak podkreśla znaczenie terminalu intermodalnego w Emilianowie

Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo to planowana inwestycja w rejonie stacji kolejowej Emilianowo, tuż obok przyszłej drogi ekspresowej S10. Będzie to węzeł przeładunkowy stanowiący tzw. suchy port dla morskich portów w Trójmieście, oparty o transport kolejowo – drogowy. We wrześniu 2019 roku podpisano porozumienie intencyjne w sprawie realizacji inwestycji. Jego sygnatariuszami byli: PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i gmina Nowa Wieś Wielka.

W lipcu 2020 roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa utworzył spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. W 2021 roku przystąpili do niej kolejni akcjonariusze: PKP S.A. oraz BPPT; aktualnie zainteresowanie objęciem udziałów wyraża także Województwo Kujawsko-Pomorskie. Kiedy powstanie terminal? Nowy Bursztynowy Szlak przypomina, że od jesieni 2020 roku prowadzone są prace mające na celu uzyskanie decyzji środowiskowej – same obserwacje niezbędne do uzyskania pozwoleń potrwają do połowy 2022 roku. Uruchomienie terminalu planowane jest w 2027 roku.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba
Kuba
2 lat temu

Toruń nie pozwoli