Nowy system ILS CAT II na bydgoskim lotnisku. Wybrano wykonawcę inwestycji
Dodano: 21.08.2024 | 13:17Na zdjęciu: Zamontowanie systemu ILS CAT 2 pozwoli m.in. na precyzyjne naprowadzanie samolotów do lądowania nawet w trakcie trudnych warunków atmosferycznych.
Fot. Archiwum
Port Lotniczy im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy ma zyskać nowoczesny system ILS CAT 2. Jak udało nam się dowiedzieć, w procedurze przetargowej został wyłoniony wykonawca inwestycji.
Procedurę przetargową na tę inwestycję prowadziła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, a ta przez PAŻP została wszczęta jeszcze w 2022 roku. Agencja na ten cel zamierza przeznaczyć kwotę blisko 7,8 mln zł. Przetarg – jak opisano w dokumencie – dotyczył zaprojektowania, wybudowania, wyposażenia i uruchomienia obiektu radionawigacyjnego ILS/DME na bydgoskim lotnisku wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną.
W procedurze przetargowej, oferty złożyły dwa podmioty – pierwszym z nich jest hiszpańska firma Comsa Instalaciones Y Sistemas Industriales z siedzibą w Barcelonie, ale ma ona także polski oddział w Warszawie. Wiemy też, że Comsa złożyła ofertę w przetargu, która opiewała na 10,8 mln zł (zamówienie podstawowe, zaś maksymalna cena oferty, tj. zamówienia podstawowego z opcją wyniosła przeszło 11,3 mln zł). Drugą z firm była toruńska spółka Bartus Avation, której oferta była znacznie droższa, bo tylko za samo zamówienie podstawowe chciała ona blisko 14,5 mln zł, zaś maksymalna cena oferty przekroczyła 15 mln zł. Ostatecznie agencja wybrała ofertę Comsy. – Wykonawca ubiegający się o zamówienie publiczne spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu, a jego oferta spełnia wymagania określone w Specyfikacji Wymaganego Zamówienia i nie podlega odrzuceniu – przeczytaliśmy w uzasadnieniu decyzji PAŻP o tym wyborze. Umowa na realizację inwestycji została zawarta w połowie września ubiegłego roku, natomiast PAŻP doprecyzowała, że okres realizacji zamówienia wynosi dwadzieścia cztery miesiące.
Na jakim etapie jest obecnie zadanie? – Realizacja inwestycji jest obecnie na etapie przygotowania dokumentacji projektowej – przekazuje w mailu do naszej redakcji Marcin Hadaj, pełnomocnik prezesa PAŻP ds. komunikacji i rzecznik prasowy agencji. Dodaje przy tym, że nowy system będzie technicznie przygotowany do wykorzystania w operacjach kategorii II. – Zaznaczamy jednak, że wprowadzenie możliwości wykonywania operacji w tej kategorii wymagać będzie dodatkowo szeregu prac modernizacyjnych po stronie Portu Lotniczego Bydgoszcz oraz ustanowienia odpowiednich procedur operacyjnych – zastrzega Hadaj. Precyzuje, że systemy ILS/DME w różnych kategoriach (I, II, III) są wprowadzone na wszystkich piętnastu lotniskach kontrolowanych w Polsce.
ILS CAT 2 – co to za system?
System ILS kategorii II pozwala na naprowadzanie samolotów do lądowania na lotnisku, nawet w sytuacji, gdy są złe warunki atmosferyczne. Widzialność na drodze startowej musi być jednak nie mniejsza niż 300 metrów. Sam system ILS jest radiowym systemem nawigacyjnym, a na bydgoskim lotnisku jest ILS pierwszej kategorii, który oznacza, że samoloty mogą lądować, ale przy widzialności nie mniejszej niż 800 metrów lub w zakresie widzialności na drodze lądowania, który jest nie mniejszy niż 550 m.
Ten system (ILS CAT 2) mają już m.in. lotniska Olsztyn-Mazury, Warszawa-Modlin, Rzeszów-Jasionka, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, a niebawem ma być także instalowany na terenie portu Szczecin-Goleniów.