Dwie nowe obwodnice w regionie. Gdzie powstaną i jaki będzie ich przebieg?
Dodano: 03.02.2023 | 09:48Na zdjęciu: Zarząd Dróg Wojewódzkich przedstawił warianty dwóch obwodnic.
Fot. Filip Kowalkowski dla UMWK-P/archiwum
Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje budowę dwóch obwodnic – powstaną one wokół Chełmży i Golubia-Dobrzynia. Aktualnie trwają przygotowania do ich realizacji; wstępne warianty ich przebiegu są przedmiotem konsultacji społecznych.
Pierwszą z obwodnic, której realizacje zleca Zarząd Dróg Wojewódzkich, jest obwodnica Chełmży w ciągu drogi wojewódzkiej nr 551 łączącej Bydgoszcz z Wąbrzeźnem. Umowa na jej koncepcję wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej została podpisana w ubiegłym roku. Wykonawcą została firma Polska Inżynieria Sp. z o.o. z Warszawy, a koszt zadania to 841 tysięcy złotych. Projektanci, którzy pracują nad nową trasą, zakładają budowę obejścia po północnej stronie miasta. Jak informuje ZDW, przygotowane zostały trzy warianty inwestycji.
– Wszystkie zaczynają się w Kończewicach przy skrzyżowania z drogą krajową nr 91 (Toruń-Chełmno) i kończą nieopodal Nowej Chełmży. Zakładają one budowę wiaduktu i węzła drogowego na wysokości istniejącej linii kolejowej oraz drogi gminnej, co zapewni dojazd z obwodnicy do cukrowni – informuje Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW.
Obwodnica Chełmży. Zobacz jej warianty
Wariant 1 (na mapie kolor granatowy) ma długość 8,1 km. Trasa omija Chełmżę największym łukiem: zaczyna się rondem w Kończewicach na połączeniu ze starym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 551 i przebiega na północ od jeziora Archidiakonka, a od strony północnej omija szereg zabudowań i działek położonych wokół ulicy Trakt. Obwodnica łączy się z istniejącą drogą wojewódzką nr 551 w Nowej Chełmży, na wysokości cmentarza.
Wariant 2 (zielony) jest najdłuższy i ma długość 8,6 km. Pokrywa się w większości z wariantem pierwszym. Wyjątek stanowią dwa fragmenty drogi – pierwszą zmianą jest korekta przebiegu w rejonie miejscowości Buczek, gdzie trasa jest odsunięta bardziej na zachód; drugą istotną różnicą jest wydłużenie obwodnicy do miejscowości Pluskowęsy.
Wariant 3 (błękitny) o długości niespełna 7 kilometrów przebiega bliżej centrum Chełmży. Zakłada on między innymi budowę wiaduktów niezbędnych do przejścia nad ulicami Chełmińskie Przedmieście oraz Trakt po południowej stronie jeziora Archidiakonka, a także przeprawy w rejonie ulicy Górnej. Dobudowane zostałyby łącznice i ronda umożliwiające połączenie obwodnicy z Przedmieściem Chełmińskim oraz ulicą Górną. Trasa łączyłaby się z drogą wojewódzką nr 551 również w Nowej Chełmży (6,4 km) lub opcjonalnie w Pluskowęsach (6,9 km).
CZYTAJ TAKŻE: Bydgoskie lotnisko podsumowało rok 2022. Jest duży progres
Szczegółowe informacje, mapki i formularze dostępne są na stronie internetowej polskainzynieria.pl/pliki/obwodnica-chelmzy-konsultacje-spoleczne-od-3022023-do-3032023 (dostęp do plików zabezpieczony hasłem: obwodnica). Uwagi do zaproponowanych rozwiązań można przesłać do 3 marca:
- mailowo na adres: zdw.byd@zdw-bydgoszcz.pl
- pocztą tradycyjną na adres Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy (ul. Dworcowa 80, 85-010 Bydgoszcz)
- lub złożyć w siedzibie: Urzędu Miasta Chełmży, ul. Hallera 2, Chełmża, Urzędu Gminy Chełmży, ul. Wodna 2, Chełmża, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Po ustaleniu ostatecznej liczby wariantów i ich opracowaniu odbędą się konsultacje społeczne.
Obwodnica Golubia-Dobrzynia także z trzema wariantami
W ramach regionalnego programu budowy obwodnic planowana jest także inwestycja, która pozwoli ominąć Golub-Dobrzyń. Za dwa tygodnie (16 lutego) odbędzie się druga tura konsultacji społecznych w sprawie jej przebiegu. Podobnie jak w wypadku obejścia Chełmży, projektanci przygotowali trzy warianty trasy, która pozwoli wyprowadzić tranzyt z centrum historycznego miasta. Są one diametralnie różnie i każdy kończy się na innej drodze wojewódzkiej.
Wariant 1 (zaznaczony na mapie kolorem granatowym) ma omijać miasto od strony północno-wschodniej i skomunikować drogi wylotowe w kierunku Kowalewa Pomorskiego, Wąbrzeźna, Rypina i Zbójna. Ominąłby on również Podzamek Golubski. Jego realizacja wymusza budowę mostu na Drwęcy.
Wariant 2 (czerwony) przewiduje, że miasto zyska obwodnicę od strony północno-wschodniej i dodatkowo od strony południowej. Obejście zaczyna się w obrębie skrzyżowania dróg na Kowalewo Pomorskie i Wąbrzeźno, wykorzystuje teren po dawnej linii kolejowej, a kończy w Antoniewie, gdzie łączy się z drogą na Dobrzejewice. Konieczna byłaby budowa dwóch mostów na Drwęcy.
Wariant 3 (zielony) zakłada otoczenie miasta nową trasą od strony zachodniej i północnej. Obwodnica zaczynałaby się w Antoniewie, ominęła Podzamek Golubski i dotarła do Białkowa, gdzie łączyłaby się z trasą na Rypin. Podobnie jak wariant 1, zakłada budowę jednego mostu na rzece Drwęcy.
Po pierwszej turze konsultacji z mieszkańcami projektanci wprowadzili szereg zmian, które pozwoliły odsunąć drogę od projektowanej nowej zabudowy, uzgodnili przebieg tras z innymi jednostkami i opracowali parametry drogi. Druga tura konsultacji zadecyduje o wyborze preferowanego wariantu, który będzie też podstawą do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Z wariantami można zapoznać na stronie konsultacje-golub-dobrzyn.com
Spotkanie konsultacyjne z projektantami obwodnicy Golubia-Dobrzynia zaplanowano na czwartek (16 lutego) w Urzędzie Gminy w Golubiu-Dobrzyniu (plac Tysiąclecia 25, Golub-Dobrzyń, sala nr 1 ) o godz. 16:00.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Nowy peron ułatwia podróże na trasie z Bydgoszczy do Chełmży
- Seniorka upadła na chodniku. Pomocy udzielili jej bydgoscy policjanci - 10 marca 2025
- Policyjny dron latał nad Fordońską. Ponad 100 wykroczeń [WIDEO] - 10 marca 2025
- Nowe oznakowanie na fordońskich ulicach. Odświeżono też istniejące - 10 marca 2025