Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej. Jaki będzie jej przebieg?
Dodano: 01.12.2022 | 10:31Na zdjęciu: Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej ma powstać do 2030 roku.
Fot. Pit1233/archiwum
W najbliższych latach powstać ma obwodnica Nowej Wsi Wielkiej. Na razie droga jest na etapie projektowania – na niedawnym spotkaniu z mieszkańcami gminy przedstawiono proponowane warianty trasy.
Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej to część rządowego programu budowy 100 obwodnic. W województwie kujawsko-pomorskim powstaną też drogi omijające Brześć Kujawski, Strzelno, Kruszwicę, Kowalewo Pomorskie oraz Lipno. Wszystkie te inwestycje są na etapie przygotowawczym.
– Cieszę się, że ministerstwo ujęło w programie obwodnice dla mniejszych miejscowości dawnego województwa bydgoskiego, bo na pewno są to inwestycje, na które mieszkańcy czekali – mówi poseł Piotr Król, który zasiada w sejmowej komisji infrastruktury.
Czytaj także: Ważny krok w kierunku budowy S10 Bydgoszcz – Wyrzysk
Przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej wygrało Biuro Projektowe Trakt, które zaoferowało 1,225 mln zł. Dokumentacja ma zostać przygotowana do drugiego kwartału 2023 roku, zaś w ciągu następnych trzech miesięcy planowany jest wybór wariantu proponowanego do decyzji środowiskowej.
Proponowane warianty omówiono podczas spotkania z udziałem wojewody, wykonawcy, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawicieli samorządu oraz mieszkańców, które odbyło się w połowie listopada.
Trzy opcje
Po poprzednim takim spotkaniu wykonawca analizował wariant wschodni, czyli za bazą PERN. Dziś wiadomo już, że jest on niemożliwy do realizacji ze względu na ustawowe ograniczenia dotyczące ochrony środowiska, choć drogowcy zadeklarowali, że jeszcze raz przeanalizują tę sprawę.
Przygotowane zostały też dwa warianty zachodnie, w ramach których obwodnica zaczyna się w okolicach Januszkowa (jadąc od strony Bydgoszczy), biegnie przez miejscowość Dziemionna i kończy się – w zależności od wariantu – przed Tarkowem Dolnym lub za.
Obecnie bardziej prawdopodobne wydaje się skorzystanie z wariantu obejmującego również ominięcia Tarkowa. Jest on najdłuższy, ale zarazem najbardziej oddalony od większości zabudowań. W czasie spotkania zaapelowano, aby na obwodnicy funkcjonowało skrzyżowanie z ul. Krętą, co umożliwi bezpośrednie włączanie się do ruchu pojazdom nadjeżdżającym ze strony Januszkowa, Jakubowa i Kolankowa.
W czasie spotkania uczestnicy pytali także o zakres ingerencji w nieruchomości i skutki budowy dla osób mieszkających w pobliżu trasy. – Przedstawiono również zakres planowanych zabezpieczeń przed uciążliwościami związanymi z funkcjonowaniem obwodnicy, takich jak ekrany akustyczne. Istotnym elementem były wyjaśnienia dotyczące obsługi komunikacyjnej przyległego terenu, przede wszystkim trasy dojazdu do nieruchomości – mówi Kinga Puchowska z bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kiedy powstanie obwodnica Nowej Wsi Wielkiej?
Po wskazaniu najkorzystniejszego wariantu przebiegu trasy złożony zostanie wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Zakończenie prac projektowych zaplanowano do końca 2024 roku. Później mają rozpocząć się prace. Program Budowy 100 obwodnic ma być finansowany z Krajowego Funduszu Drogowego, którego podstawowym źródłem jest opłata paliwowa.
– Środki finansowe są zabezpieczone, natomiast przygotowanie dokumentacji zajmuje obecnie nawet więcej czasu niż fizyczna budowa, dlatego potrzeba trochę cierpliwości – mówił poseł Piotr Król.
Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej będzie miała około 4 kilometry długości. Ma usprawnić podróż drogą krajową nr 25 łączącą Bydgoszcz z Inowrocławiem, a dalej z Koninem.
- Stadion Polonii, komunikacja miejska i port w Emilianowie. PiS z poprawkami do budżetów - 11 grudnia 2024
- Maksymilian Pawełczak i Wiktor Przyjemski nagrodzeni na FIM Awards na Majorce - 10 grudnia 2024
- Aktywnie w Bydgoszczy. Jaka oferta zajęć sportowych dla seniorów? - 27 listopada 2024