Od trzech lat zamiatarka dba o czystość na Starym Mieście. Jak często pracuje?
Dodano: 14.09.2020 | 10:28Na zdjęciu: Zamiatarka do czyszczenia chodników została zakupiona przez ZDMiKP w 2017 roku.
Fot. Szymon Fiałkowski
Zakupiona w 2017 roku przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zamiatarka do czyszczenia ulic na Starym Mieście pracuje regularnie dwa lub trzy dni w tygodniu – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy w odpowiedzi na interpelacje radnego Szymona Roga. Z pisma Mirosława Kozłowicza dowiedzieliśmy się także, jaki jest koszt eksploatacji urządzenia.
Wielofunkcyjna zamiatarka chodnikowa została zakupiona wiosną 2017 roku przez bydgoskich drogowców za niespełna pół miliona złotych. Urządzenie o szerokości 1,4 metra jest wyposażone w rożnego typu szczotki, dysze i ssawki. – Są one montowane są na tzw. szybkozłącza, dzięki czemu można je wymieniać w zależności od potrzeb bez konieczności używania jakichkolwiek narzędzi – informował w 2017 roku bydgoski ratusz.
Poza zamiataniem, pojazd może myć i szorować nawierzchnie chodnika, a także zasysać wodę, dzięki czemu nie pozostawia żadnych kałuż. Jak zapewniali urzędnicy, zamiatarka została zakupiona w celu dbania o estetykę chodników w sercu Starego Miasta – czyli na Starym Rynku, ulicy Mostowej czy Magdzińskiego.
Pod koniec sierpnia radny Szymon Róg zapytał władze miasta o to, jak często urządzenie wyjeżdża czyścić chodniki w prestiżowej części Bydgoszczy. Jak zapewnia zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz, z uwagi na wyposażenie maszyny w szczotki szorujące ZDMiKP wykorzystuje ją do utrzymania czystości płyty Starego Rynku, a także szorowania ulic Batorego, Jezuickiej, Niedźwiedzia, Mostowej, Magdzińskiego i Długiej.
– Maszyna pracuje regularnie dwa do trzech dni w tygodniu, jak również przed uroczystościami, które obchodzone są na bydgoskiej starówce
– odpowiedział Kozłowicz. Radny Róg zapytał także o roczny koszt użytkowania zamiatarki. Jak wyliczył Kozłowicz, miasto płaci za nią łącznie 61,2 tysięcy złotych brutto – z czego 22 tysiące pochłania wymiana szczotek, 18 tysięcy – środki chemiczne, 11 tysięcy – paliwa a 10 tysięcy – amortyzacja. – Jednocześnie do całkowitych kosztów eksploatacji należy doliczyć nakład finansowy na obsługę (operatora); obecnie zadania realizuje pracownik Obwodu Drogowego ZDMiKP – dodaje zastępca prezydenta.