Był spacer badawczy, są wnioski. Jak ma wyglądać przemysłowa część Osowej Góry?
Dodano: 08.03.2023 | 23:35Na zdjęciu: Sobotni spacer badawczy przyciągnął kilkunastu chętnych.
Fot. BB
W ubiegłą sobotę odbył się kolejny spacer badawczy dotyczący przyszłego planu miejscowego. Tym razem Bydgoski Ruch Miejski i Rada Osiedla Osowa Góra zaprosili mieszkańców na południową, przemysłową część osiedla. Jakie wnioski zostaną przedstawione Miejskiej Pracowni Urbanistycznej?
Kilkanaście osób – zarówno mieszkańców Osowej Góry, jak i przybyszów z innych części miasta – w sobotnie południe przemierzało przemysłową część osiedla. W niej kryją się nie tylko siedziby kilku znanych przedsiębiorstw, jak CGH, Canpack czy Mlekpol, ale też dawne bocznice kolejowe czy… lokomotywy. Celem trzeciego już Społecznego Spaceru Badawczego, organizowanego przez stowarzyszenie Bydgoski Ruch Miejski wespół z Radą Osiedla Osowa Góra, było zebranie wniosków do nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osowa Góra – Kobaltowa”. Obejmie on teren ograniczony od północy linią kolejową nr 18, od wschodu terenami przy ul. Niklowej, od południa ulicą Srebrną a od zachodu – drogą ekspresową S5. Spacer miał też walor edukacyjny i pokazywał, jak istotne dla funkcjonowania mieszkańców jest planowanie przestrzenne.
Bydgoski Ruch Miejski przedstawił już rezultaty sobotniego spaceru. Zgodnie z zebranymi wnioskami, tereny objęte planem „Osowa Góra – Kobaltowa” powinny być obszarem produkcyjnym oraz składów i magazynów z dopuszczoByną zabudową usługową; zakazane ma natomiast być wznoszenie obiektów mieszkalnych oraz z przeznaczeniem na stały pobyt ludzi oraz wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o powierzchni przekraczającej 2 tysiące mkw. (m.in. w związku ze strefą ochroną z uwagi na siedzibę Bałtyk-Gaz).
– Sugerujemy rozważenie wytyczenia pasa zieleni izolacyjnej po zewnętrznej stronie nieruchomości zlokalizowanych w sąsiedztwie ul. Miedzianej oraz wzdłuż linii kolejowej nr 18 oraz zachowanie rezerwy terenu z możliwością odtworzenia bocznic kolejowych równolegle do osi linii kolejowej nr 18, względnie wchodzących w głąb terenu objętego projektowanym planem (po istniejących śladach) – postuluje Ruch.
We wnioskach dotyczących układu drogowego padają propozycje wytyczenia ciągu pieszego łączącego skrzyżowanie Kobaltowej i Ołowianej (przy Canpacku) z przejściem przez tory w ciągu ulicy Czapla – celem jest poprawa komunikacji z zabudowaniami położonymi na północ od linii kolejowej, utrzymania obecnej szerokości pasa drogowego ulic Ołowianej i Srebrnej (co przy ustalaniu organizacji ruchu da możliwość wyznaczenia pary ulic jednokierunkowych w przeciwnych kierunkach, bez ingerowania w tereny działek przy nich leżących, w tym bez konieczności wyburzeń i wycinki zieleni) i zmiana klasy ul. Miedzianej do drogi klasy zbiorczej – zgodnie ze Studium oraz umożliwienie jej połączenia z drogą wytyczoną wzdłuż drogi S5.
Bydgoski Ruch Miejski zwraca też uwagę na wyznaczenie wlotów ciągów pieszo-rowerowych z ul. Srebrnej w kierunku ul. Mińskiej, umożliwiających dostęp do Kanału Bydgoskiego oraz wskazanie terenu z przeznaczeniem na pętlę autobusową.
Ochrona zieleni jest najważniejsza. Bydgoski Ruch Miejski wraz z mieszkańcami postuluje o jej zachowanie w jak największej ilości
Uczestnicy spaceru zwracali uwagę na to, jak wiele zieleni znajduje się w przemysłowym obszarze Osowej Góry. By dalej pełniła ona swoją funkcję, społecznicy wnioskują do MPU o zachowanie jak największej ilości obecnie istniejącej zieleni (np. szpaler drzew wzdłuż ul. Srebrnej czy zieleń w okolicy strugi Flis). Postulują także, by w przypadku nowo zagospodarowanych terenów znajdujących się na zachód od ul. Kobaltowej twórcy planu wprowadzili wymóg zachowania min. 30% (lub więcej) nieutwardzonej powierzchni biologicznie czynnej oraz zapewnienie miejsc parkingowych na terenie nieruchomości, którą obsługują.
– Przez wzgląd na pobliskie sąsiedztwo z obszarem Natura 2000 proponujemy wprowadzenie zakazu lokalizacji nowych przedsięwzięć mogących potencjalnie i zawsze znacząco wpływać na środowisko oraz zakaz lokalizacji zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii – czytamy we wnioskach Bydgoskiego Ruchu Miejskiego.
Osoby zainteresowane planem mogą składać uwagi do 10 marca, do Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Wnioski mieszkańców zostały zebrane podczas III Społecznego Spaceru Badawczego, dofinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030, za pośrednictwem Kujawsko-Pomorskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Budżet obywatelski dla spółdzielni? Nowy regulamin może przynieść sporą zmianę
- Posłowie Bogucki i Schreiber przekonują: Sytuacja finansowa samorządów nie uległa zmianie - 11 grudnia 2024
- Konfederacja z rózgą dla rządu Tuska. „Tłuste koty PiS-u zostały zamienione na tłuste koty KO i PSL” - 11 grudnia 2024
- Sztuka wychodzi z Politechniki. Uczelnia nawiązała współpracę z III LO - 11 grudnia 2024