Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Sukces w Brukseli. Bydgoszcz z coraz większą szansą na terminal w Emilianowie

Dodano: 14.04.2023 | 12:57

Na zdjęciu: Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła poprawkę europosła Kosmy Złotowskiego przenoszącą węzeł Bydgoszcz z sieci uzupełniającej do sieci bazowej TEN-T.

Fot. Pxhere

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła poprawkę europosła Kosmy Złotowskiego przenoszącą węzeł Bydgoszcz z sieci uzupełniającej do sieci bazowej TEN-T. Nie byłoby to możliwe bez konsekwencji i zaangażowania Stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, które od dawna ubiega się o wzrost znaczenia Bydgoszczy na logistycznej mapie Europy.

W czwartek, 13 kwietnia podczas posiedzenia Komisji Transportu i Turystyki miało miejsce głosowanie stanowiska Parlamentu Europejskiego do propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Europosłowie przyjęli złożoną przez bydgoskiego eurodeputowanego Prawa i Sprawiedliwości Kosmę Złotowskiego poprawkę dotyczącą przeniesienia Bydgoszczy jako terminala drogowo-kolejowego z sieci uzupełniającej do sieci bazowej. To umożliwi uzyskanie dodatkowego finansowania, znacząco przyspieszy proces inwestycyjny i budowę Terminala Intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo.

CZYTAJ WIĘCEJ: O Bydgoszczy w Parlamencie Europejskim. Czy będziemy kluczowym węzłem logistycznym?

Przypomnijmy: 14 grudnia 2021 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt rewizji sieci TEN-T, w którym pozostawiła węzeł transportowy Bydgoszcz w sieci uzupełniającej. Po miesiącach intensywnych prac i przedstawianiu szeregu argumentów na forum PE o istotnym znaczeniu i potencjale województwa kujawsko-pomorskiego dla przebiegu korytarza Bałtyk – Adriatyk udało się przekonać sprawozdawców i członków Komisji TRAN do podniesienia rangi Bydgoszczy, jako ważnego węzła transportowego i uzupełnienie potencjału portów w Gdyni i Gdańsku.

Nie byłoby to możliwe bez konsekwencji i zaangażowania Stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, które zainicjowało między innymi petycję do Parlamentu Europejskiego, która została przedstawiona na posiedzeniu Komisji Petycji PE z inicjatywy Kosmy Złotowskiego, a także przekazana europosłom pracującym nad stanowiskiem Parlamentu Europejskiego do rewizji przebiegu sieci TEN-T. Szerokie poparcie dla tego apelu ze strony samorządów lokalnych i organizacji zrzeszających przedsiębiorców miało ogromne znaczenie w budowaniu poparcia dla postulatu przeniesienia Bydgoszczy do sieci bazowej.

Złotowski: To, że decyzja ta zapadła na kilka dni przed urodzinami Bydgoszczy to dobra wróżba na przyszłość

Bardzo się cieszę, że wynik tego głosowania jest jednoznaczny i korzystny dla Bydgoszczy oraz całego naszego regionu. Udało się przełamać pewien sceptycyzm Komisji Europejskiej wobec apeli o zwiększenie znaczenia naszego miasta w przebiegu korytarza Bałtyk-Adriatyk. Prognozy dotyczące przeładunków towarów wskazują jednoznacznie, że terminal w Emilianowie spełni kryteria stawiane przez Komisję tego rodzaju infrastrukturze. Jest to też naturalna konsekwencja umieszczenia w sieci bazowej linii kolejowej 201 łączącej Bydgoszcz z portem w Gdyni. KE za jeden z priorytetów rewizji sieci TEN-T uznała rozwój infrastruktury multimodalnej, a nasz region, gdzie liczne szlaki kolejowe, drogowe, drogi wodne oraz lotnisko wkrótce uzupełni nowoczesny terminal przeładunkowy, ma w tym zakresie olbrzymi potencjał – powiedział po głosowaniu Kosma Złotowski.

Europoseł dodaje, że przyjęcie zgłoszonej przeze niego poprawki to dobra wiadomość dla całego województwa i szansa na przyspieszenie realizacji już rozpoczętych inwestycji oraz dodatkowe źródła finansowania dla nowych projektów infrastrukturalnych.

Po wielu latach starań, nie tylko moich, ale również Ministerstwa Infrastruktury, lokalnych samorządów, instytucji i organizacji pozarządowych jesteśmy dziś o krok od przeniesienia Bydgoszczy do sieci bazowej. Teraz jest to stanowisko całego Parlamentu Europejskiego, którego będziemy musieli bronić w negocjacjach ostatecznego kształtu rozporządzenia z Komisją Europejską i państwami członkowskimi. To, że decyzja ta zapadła na kilka dni przed urodzinami Bydgoszczy to jednak dobra wróżba na przyszłość. Będę nadal robił wszystko co możliwe, aby ten sukces był trwały, a nasze miasto i województwo były ważną częścią transportowej mapy Unii Europejskiej – podkreślił europoseł.

Bydgoszcz w sieci bazowej TEN-T. Teraz czas na trilog

– Uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej otwiera całemu węzłowi logistycznemu drogę do znacznie większych funduszy europejskich – zaznacza Łukasz Religa, prezes Nowego Bursztynowego Szlaku – Poparcie Parlamentu Europejskiego to ważny kamień milowy. To jednak jeszcze nie końcowy sukces, bo przed nami procedura trilogu, czyli negocjacje co do ostatecznego kształtu rewizji pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i rządami narodowymi (Radą Unii Europejskiej) – dodaje.

Nowy Bursztynowy Szlak – oprócz uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T – postuluje również o włączenie do niej linii kolejowej nr 201 oraz docelowo o umieszczenie w sieci TEN-T drogi wodnej E-40 oraz wpisanie ciągu kolejowego Bydgoszcz – Piła – Krzyż, dla skomunikowania bydgoskiego węzła z portami w Szczecinie i w Świnoujściu. – Pierwotna propozycja Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku zakłada linię nr 201 w sieci bazowej, tamten postulat zatem można uznać również za spełniony – wyjaśnia Religa.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Otwarcie kliniki psychiatrii w Centrum Medycznym Gizińscy [ZDJĘCIA]

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments