Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pendolino zawita do Bydgoszczy? Jest odpowiedź ministerstwa

Dodano: 21.12.2025 | 11:13

Na zdjęciu: Czy stolica województwa kujawsko-pomorskiego znajdzie się na trasie najwyższej kategorii pociągów PKP Intercity?

Fot. Wikimedia

Do tej pory pociągi Express Intercity Premium obsługiwane Pendolino omijały Bydgoszcz – słynny zespół trakcyjny zawitał do Bydgoszczy tylko dwa razy – w 2014 roku i  pod koniec grudnia 2020 roku. O to, czy stolica województwa kujawsko-pomorskiego znajdzie się na trasie najwyższej kategorii pociągów PKP Intercity zapytał poseł Piotr Król. Odpowiedzi udzielił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

14 grudnia wszedł w życie nowy rozkład pociągów. Jednym z wielu nowych połączeń jest obsługiwane Pendolino połączenie z Gdyni do Zakopanego. Pociąg łączy Bałtyk z Tatrami w 7,5 godziny – za przejazd 2 klasą należy zapłacić 244 złote. Nawiązując do nowości w rozkładzie (kursującej przez Warszawę) poseł Piotr Król zapytał w formie interpelacji o to, czy pociągi Express Intercity Premium zawitają do Bydgoszczy.

– Bydgoszcz – miasto wojewódzkie i ważny węzeł kolejowy oraz centrum niemal półmilionowej aglomeracji – wciąż nie ma dostępu do najszybszych pociągów, mimo swojego położenia, tymczasem takie połączenia mają miasta o często mniejszej liczbie mieszkańców – napisał parlamentarzysta PiS. Dopytał także, czy ministerstwo infrastruktury oraz PKP Intercity rozważają możliwość poprowadzenia połączenia Pendolino do Zakopanego trasą przez Bydgoszcz, a następnie Toruń lub Inowrocław, tak aby włączyć region w sieć połączeń premium?

Mieszkańcy Bydgoszczy zasługują na taki sam standard oferty przewozowej, jaki od lat mają mieszkańcy innych dużych miast. Przy rosnącej popularności podróży koleją nie ma żadnego uzasadnienia, by region kujawsko-pomorski był pomijany w rozkładzie połączeń najwyższej kategorii – ocenił Król.

Wiceminister Malepszak o Pendolino w Bydgoszczy

W odpowiedzi na interpelację wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zaznacza, że połączenia pociągami kategorii EIP/EIC nie realizują przewozów w ramach publicznego transportu zbiorowego na podstawie umowy, zawartej przez Ministra Infrastruktury z PKP Intercity SA na przewozy w międzywojewódzkim i międzynarodowym kolejowym transporcie pasażerskim.

Połączenia te są połączeniami komercyjnymi, realizowanymi we własnym zakresie przez Spółkę PKP Intercity. Pociągi takie uruchamiane są na własne ryzyko handlowe spółki – bez dofinansowania ze środków budżetu państwa. Dlatego też to przewoźnik posiada autonomię decyzyjną, dotyczącą siatki tego rodzaju połączeń, np. liczby kursów, tras, godzin kursowania czy stacji zatrzymań. Decyzje o rozszerzeniu bądź ograniczeniu oferty przedmiotowych połączeń podejmowane są autonomicznie przez PKP IC na podstawie przewidywanych lub uzyskiwanych wyników finansowych tych połączeń. Uruchamianie takich pociągów uzasadnione jest dopiero w przypadku uzyskania zadowalających prognoz wyniku finansowego danego połączenia – stwierdził Malepszak.

Wiceminister zaznacza, że w aktualnym rozkładzie jazdy 2025/26 uruchomiono nowe codzienne połączenie relacji Bydgoszcz – Gdynia – Bydgoszcz – IC „Powiśle” i utrzymano także atrakcyjny czas przejazdu pociągu IC „Brda”. – To rekordowo szybkie połączenie pokonuje całą trasę z Warszawy do Bydgoszczy w 2 godziny 34 minuty, a z Warszawy do Torunia w 2 godziny, a połączenia Bydgoszczy i Torunia z Zakopanem realizowane są łącznie 2 parami pociągów, w tym 1 dodatkowym pociągiem IC „Kazimierz”, kursującym od nowego rozkładu jazdy 2025/26 – wymienia przedstawiciel ministerstwa. Pociągi są obsługiwane m.in. zespołami trakcyjnymi Pesa Dart i Stadler Flirt, które osiągają prędkość 160 km/h.

Z odpowiedzi Malepszaka wynika zatem, że Pendolino na razie nie zawita do Bydgoszczy. Sytuacje mogą zmienić inwestycje w rozbudowę sieci kolejowej, a także – za kilka lat – oddanie do użytku nowych tras kolei dużych prędkości, na których będą jeździć pociągi osiągające prędkość nawet do 350 km/h. PKP IC do końca tego roku ogłosi przetarg na dostawę najszybszych składów.