Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

PESA podpisała dwie ważne umowy. Będzie też nowy projekt lokomotywy

Dodano: 21.05.2018 | 17:00

Bydgoski producent zawarł kontrakty z polskimi przewoźnikami.

Na zdjęciu: Podpisanie umowy na dostawę 21 Elfów II do Warszawy.

Fot. PESA Bydgoszcz/mat. prasowe

PESA Bydgoszcz poinformowała w poniedziałek o podpisaniu dwóch ważnych kontraktów. Ich wartość to prawie 500 milionów złotych.

Pierwsza umowa została zawarta z PKP Cargo – dotyczy ona wykonania w latach 2019-2020 napraw 38 lokomotyw spalinowych serii ST44. Jej wartość wynosi ponad 176 mln zł netto. Największy w Polsce przewoźnik towarowy podpisał też z PESĄ list intencyjny w sprawie budowy lokomotywy dwunapędowej (spalinowo-elektrycznej) i lokomotywy autonomicznej.

Lokomotywy dwunapędowe i autonomiczne wprowadzą Spółkę na wyższy poziom rozwoju. Chcemy w ten sposób stać się liderem innowacyjności w transporcie kolejowym – podkreślił prezes zarządy PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Naprawy lokomotyw ST44 obejmą wymianę silnika, co da znaczne oszczędności w zużyciu oleju napędowego i oleju silnikowego, a także kompleksową modernizację kabiny maszynisty. Podpisanie listu intencyjnego świadczy o tym, że narodowy przewoźnik towarowy jest poważnie zainteresowany wprowadzeniem do swojego parku taborowego lokomotyw spalinowo-elektrycznych. Takie rozwiązanie pozwala na prowadzenie pociągu po liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych przy wykorzystaniu tej samej lokomotywy. W liście intencyjnym wyrażono ponadto zainteresowanie budową lokomotywy autonomicznej – tego typu technologia jest już wykorzystywana w innych krajach europejskich.

PKP Cargo podpisało także list intencyjny i umowę na miesięczną dzierżawę od spółki Rail Capital Partners (utworzonej przez PESĘ oraz Państwowy Fundusz Rozwoju w celu wynajmu lokomotyw produkowanych przez PESA Bydgoszcz) lokomotywy z modułem dojazdowym. Testy mają ocenić przydatność tego typu pojazdów do realizowanych przez PKP Cargo przewozów towarowych. Warto dodać, że w liście przewoźnik wyraża również zainteresowanie wydzierżawieniem od RCP trzech lokomotyw trakcyjnych z modułem dojazdowym na okres pięciu lat.

Druga umowa PESY obejmuje dostawę 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf II dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Jest to największy zakup w historii tego przewoźnika. Nowe pociągi pozwolą na uruchomienie kolejnych aglomeracyjnych połączeń, m.in. do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego. Wartość zamówienia to 310 milionów złotych.

– Jestem przekonany, że Elfy II, czyli EZT-y drugiej generacji produkowane przez PESĘ, spełnią oczekiwania zarówno pasażerów, jak i przewoźnika. Ich koncepcja to suma naszych dotychczasowych doświadczeń i myślenia o przyszłych potrzebach podróżujących koleją miejską. Cieszę się, ze współpraca naszej firmy z SKM będzie kontynuowana, dla PESY możliwość dostarczenia pojazdów dla Warszawy to powód do szczególnej satysfakcji – stwierdził Krzysztof Sędzikowski, prezes PESY.

W ciągu 2 lat od podpisania umowy do Warszawy trafi 13 pociągów – osiem pięcioczłonowych i pięć czteroczłonowych. Podstawowe zamówienie obejmuje także dostawę symulatora jazdy, przeszkolenie pracowników oraz wykonywanie wszelkich niezbędnych przeglądów i napraw przez okres piętnastu lat. Natomiast do końca 2023 roku stołeczny przewoźnik otrzyma pozostałe osiem pociągów – siedem pięcioczłonowych i jeden czteroczłonowy.

Nowe Elfy będą wyposażone w klimatyzacje, nowoczesny system informacji pasażerskiej, kasowniki, monitoring, automaty biletowe, hotspoty Wi-Fi, ładowarki USB oraz defibrylatory AED. Konstrukcja pociągów będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Błażej Bembnista