Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pesa podpisała w Gdańsku umowę o współpracy z dwiema ważnymi firmami. Po lokomotywie czas na pociągi napędzane wodorem

Dodano: 23.09.2021 | 22:58

Na zdjęciu: Umowę podczas targów Trako podpisali prezes Pesy Krzysztof Zdziarski i PKP Cargo Czesław Warsewicz oraz wiceprezes Grupy Azoty Grzegorz Kądzielawski.

Fot. PESA Bydgoszcz SA / materiały prasowe

W trakcie trzeciego dnia (23 września) XIV edycji Targów Trako w Gdańsku, umowę dotyczącą współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym podpisały bydgoska Pesa oraz Grupa Azoty i PKP Cargo.

List intencyjny o współpracy podpisali prezesi Pesy – Krzysztof Zdziarski i spółki PKP Cargo Czesław Warsewicz oraz wiceprezes zarządu Grupy Azoty Grzegorz Kądzielawski. Trzy spółki będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego szynowego transportu towarowego. – Spółki zamierzają wspólne realizować między innymi projekty badawczo-rozwojowe zmierzające do opracowania optymalnych sposobów wykorzystania wodoru do napędów pojazdów szynowych oraz metod transportu wodoru i tankowania  pojazdów kolejowych – mówi Maciej Grześkowiak z Pesy.

Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski nie ukrywa, że klienci bydgoskiej firmy coraz częściej zadają pytania o pojazdy szynowe napędzanie wodorem. – Pytają o to, kiedy możemy je wyprodukować, ale także czy w Polsce będzie infrastruktura niezbędna do ich eksploatacji – mówi Zdziarski i dodaje, że między innymi dlatego zaangażowanie spółki we współpracę z polskimi partnerami. – Którzy mogą zapewnić nie tylko wodór, ale także jego transport i stacje tankowania – dodaje.

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz zaznacza, że przewoźnik będzie chciał oferować usługi związane z transportem pojazdami napędzanymi wodorem, ale także ich magazynowaniem czy tankowaniem. – Jesteśmy przekonani, że ten obszar rynku będzie się bardzo szybko rozwijał i chcemy być na to przygotowani – mówi Warsewicz i podkreśla, że przewoźnik chce przyczynić się do wypracowania w tym obszarze jak najlepszych rozwiązań w oparciu o polską myśl techniczną.

Przypomnijmy, że podczas targów Trako, Pesa zaprezentowała pierwszą polską (i drugą na świecie) lokomotywę wodorową. – Konsekwentnie chcemy realizować projekty, które mają doprowadzić do wprowadzenia do eksploatacji pasażerskie pojazdy z paliwowymi ogniwami wodorowymi – słyszymy w Pesie.

Szymon Fiałkowski