Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pesa w końcu wyśle Linki dla Deutsche Bahn. W puli kontraktu jest ponad miliard euro

Dodano: 02.05.2018 | 11:06
Link Pesa Bydgoszcz Deutsche Bahn

Realizacja kontraktu będzie możliwa po uzyskaniu homologacji na niemieckie tory.

Na zdjęciu: Link zbudowany dla Deutsche Bahn podczas ubiegłorocznych testów w Austrii.

Fot. mat. prasowe / archiwum

Jeszcze w maju ma rozpocząć się długo zapowiadana dostawa spalinowych Linków z Pesy dla DB Regio, spółki wchodzącej w skład grupy Deutsche Bahn. W nadchodzących tygodniach do rąk bydgoskiego producenta ma bowiem trafić homologacja umożliwiająca pociągom kursowanie po niemieckich trasach.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: PESA wyremontuje wagony dla PKP Intercity. Kontrakt za niemal pół miliarda złotych

Wszystkie dokumenty wymagane do uzyskania homologacji zostały już złożone. Teraz czekamy na decyzję Eisebahn-Bundesamt (niemieckiego odpowiednika Urzędu Transportu Kolejowego, organizacji odpowiedzialnej za regulację ruchu na terenie Niemiec – red.) – mówi nam Maciej Grześkowiak, szef zespołu public relations w Pesie. Homologacja, a w zasadzie jej brak była (i formalnie nadal jest) największym problemem bydgoskiego producenta w realizacji umowy z DB. A ta, podpisana jeszcze w 2012 roku, zakładała dostawę nawet 470 pojazdów za – bagatela – 1,2 miliarda euro.

Linki miały trafić za naszą zachodnią granicę już w 2016 roku. Pierwsza partia miała składać się z 45 spalinowych pojazdów – dziewięciu dla linii Dreieichbahn w regionie Frankfurt/Ren-Men, natomiast kolejnych 36 dla regionu Sauerland w Nadrenii Północnej-Westfalii. Ale – jak podkreślała wówczas Pesa – Niemcy zmienili przepisy homologacyjne i do dostawy nie doszło. Spekulowano, że bydgoskiej firmie grożą ze strony Deutsche Bahn wysokie kary.

Jesienią 2016 roku podpisano umowę z DB Systemtechnik, również spółką z niemieckiej grupy, która specjalizuje się w procesach homologacyjnych. – W przygotowaniu dokumentacji współpracowaliśmy z dwoma podmiotami znającymi specyfikę niemieckiego rynku – przyznaje Grześkowiak. Efektem tych porozumień były testy dwu- oraz trzyczłonowych Linków, które przeprowadziła w połowie ubiegłego roku na austriackich torach w okolicach Wiednia, Salzburga oraz Innsbrucka firma TÜV SÜD Rail GmbH z Halle.

Zmodyfikowano także harmonogram dostaw Linków dla wspomnianego regionu Sauerland, Hesji (Dreieichbahn) oraz Allgäu, gdzie kursować ma docelowo 26 pociągów zbudowanych w Bydgoszczy. Przesunięto je na lata 2018-2019. Jak wynika z naszych ustaleń, jeszcze w maju pierwsze z Linków faktycznie mają przekroczyć granicę na Odrze. Ma to zbiec się z terminem uzyskania homologacji od Eisebahn-Bundesamt, ale Maciej Grześkowiak przekonuje, że bezpieczniejsza deklaracja w tej sprawie to „kilka tygodni”. Warto dodać, że będzie to druga homologacja dla Linków uzyskana w Niemczach – w 2016 roku podobny dokument bydgoski producent uzyskał dla pociągów przekazanych dla Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). Kursują one między innymi na trasie między Berlinem a Kostrzynem.

Kilka dni temu Pesa zakończyła zasadniczą część negocjacji z Polskim Funduszem Rozwoju w sprawie przejęcia większościowego pakietu udziałów w spółce. Mówi się o sprzedaży przynajmniej 70 procent akcji. Do ustalenia pozostały szczegóły techniczne umowy. Niewykluczone, że także jej podpisanie nastąpi w maju.