Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pesą z homologacją w Niemczech. Link został dopuszczony do ruchu

Dodano: 30.07.2018 | 23:25

Na zdjęciu: Link został dopuszczony do ruchu w Niemczech.

Fot. mat. prasowe PESA Bydgoszcz

Nowy tydzień przyniósł dobre wieści dla bydgoskiej Pesy. Producent otrzymał homologację dla spalinowego pojazdu LINK w wersji trójczłonowej.

Decyzję wydał Eisenbahn-Bundesamt, czyli niemiecki odpowiednik Urzędu Transportu Kolejowego. Oznacza to, że trójczłonowy LINK wyprodukowany przez Pesę dla Deutsche Bahn podobnie jak pojazd dwuczłonowy (w tym przypadku decyzję wydano 30 maja), został dopuszczony do ruchu na terenie Niemiec. Pesa jest obecnie w trakcie realizacji kontraktu. Sześć pojazdów jest już w Niemczech i na początku sierpnia odbędzie się ich regularna eksploatacja próbna. Deutsche Bahn zamówiło łącznie 71 pojazdów, a dostawy zakończą się w 2019 roku.

Wykonywanie kontraktów przez Pesę jest w znacznej mierze możliwe dzięki niedawnemu przejęciu spółki przez Polski Fundusz Rozwoju, zaś Deutsche Bahn to obecnie największy klient Pesy. Jak deklaruje prezes Krzysztof Sędzikowski, w samą realizację Linków zainwestowano 600 milionów złotych. Według niedawnych wyliczeń PFR, spółka realizuje obecnie kontrakty na ok. 3,5 mld zł. Wkrótce jednak portfel zamówień Pesy może przekroczyć ponad 4 mld zł, gdyż – jak informuje „Rynek Kolejowy” – Trenitalia jest zainteresowana pozyskaniem kolejnych pociągów ATR, a także serwisowaniem tych dostarczonych wcześniej.

Przypomnijmy, że w sobotę Pesa poinformowała o innym zagranicznym kontrakcie. Na mocy porozumienia z czeskim przewoźnikiem RegioJet do naszych południowych sąsiadów trafi siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf2. Na rynku czeskim jeździ już między innymi 31 Linków. Inne pojazdy tego typu trafiły do niemieckiego przewoźnika NEB (m.in. do obsługi linii Berlin – Kostrzyn nad Odrą) oraz do województw zachodniopomorskiego, lubuskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego. Produkcja obejmuje pojazd jedno-, dwu-, trzy- i czteroczłonowe, w zależności od wymagań zamawiającego.

Czytaj także: Polski Fundusz Rozwoju przejął Pesę. Co to oznacza dla bydgoskiej spółki?

Sebastian Torzewski