Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pesa z nową umową. Zbuduje hybrydę

Dodano: 06.10.2016 | 13:33

Bydgoski producent będzie współpracować z PKP Intercity.

Na zdjęciu: Do podpisania listu intencyjnego doszło w czwartek.

Fot. Jjajjo / wikipedia (wolna licencja)

W czwartek przedstawiciele PKP Intercity oraz bydgoskiej Pesy podpisali list intencyjny zakładający rozwój współpracy. Owocem porozumienia ma być powstanie taboru kolejowego nowej generacji.

Pierwszym wspólnym projektem będzie budowa opartego na lokomotywie Gama pojazdu dwunapędowego zasilanego zarówno z sieci trakcyjnej, jak i agregatu prądotwórczego. W zależności od źródła zasilania lokomotywa będzie dysponować mocą 2800 kW (zasilanie elektryczne) lub 1800 kW (zasilanie spalinowe). – PKP Intercity planuje aktywnie wspierać innowacyjne polskie projekty z obszaru taborowego, a współpraca z bydgoskim partnerem to ważny krok w tym kierunku. Jako jedyny przewoźnik w Polsce dysponujemy doświadczeniem w eksploatacji najnowocześniejszych jednostek. Wiemy, jak powinien wyglądać idealny pociąg, zarówno z perspektywy pasażera, jak i obsługi składu – zadeklarował podczas konferencji prasowej Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

CZYTAJ TAKŻE: Pesa buduje centrum badawczo-rozwojowe. Wsparło ją ministerstwo

Koncepcja została opracowana wspólnie przez Pesa Bydgoszcz i Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Pojazd miałby być eksploatowany w dalekobieżnym ruchu pasażerskim oraz w ramach prac manewrowych, a podwójne zasilanie uniezależniłoby go od elektryfikacji sieci – Ten wspólny projekt to potwierdzenie tego, że łącząc potencjały obu firm możemy tworzyć nową wartość, rozwijać innowacyjność i razem budować kompetencje polskiej gospodarki na przyszłość – tłumaczył Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Dwie lokomotywy Gama w wersji elektrycznej użytkują już Koleje Mazowieckie, zaś z dziesięciu w wersji spalinowej korzysta właśnie PKP Intecity. Pesa ma także w ofercie lokomotywę elektryczną Gama Marathon, która ma silnik spalinowy o charakterze dojazdowym. Podczas ostatnich targów InnoTrans podpisano list intencyjny w sprawie dostarczenia jej czeskim EP Cargo i Logo Train.

Sebastian Torzewski