Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Bydgoski węzeł logistyczny zyska na znaczeniu? Parlament Europejski nadal będzie zajmował się petycją w tej sprawie

Dodano: 07.03.2023 | 11:54

Na zdjęciu: Nowy Bursztynowy Szlak podkreśla, że bydgoski węzeł spełnia wszystkie wytyczne Komisji Europejskiej dla sieci bazowej, gdyż m.in. będą się w nim krzyżowały dwie linie kolejowe o statusie sieci bazowej – 131 i 201, łączące Bydgoszcz z portami Trójmiasta.

Fot. Szymon Fiałkowski/archiwum

Dobre informacje dla Bydgoszczy napłynęły z Brukseli. Komisja petycji Parlamentu Europejskiego uznała za otwartą petycję stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, który walczy o uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T w transeuropejskiej sieci transportowej.

Zabiegi o uzyskanie przez Węzeł Logistyczny Bydgoszcz statusu węzła sieci bazowej TEN-T w transeuropejskiej sieci transportowej to jeden z istotniejszych celów statutowych stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak. Rok temu złożyło ono petycję do Parlamentu Europejskiego, apelując o uznanie bydgoskiego węzła logistycznego za węzeł sieci bazowej (wyższej rangi), a nie – jak zakłada Komisja Europejska – jedynie węzeł sieci kompleksowej.

Pod koniec komisja petycji PE pochyliła się nad bydgoskim wnioskiem. Prezes Nowego Bursztynowego Szlaku Łukasz Religa przedstawił europarlametarzystom jej zapisy i podkreślił, że bydgoski węzeł spełnia wszystkie wytyczne Komisji Europejskiej dla sieci bazowej, gdyż m.in. będą się w nim krzyżowały dwie linie kolejowe o statusie sieci bazowej – 131 i 201, łączące Bydgoszcz z portami Trójmiasta. – Bydgoszcz jako brama zewnętrzna dla tych portów pozwoli na wdrożenie polityk intermodalnych. Po przekopie Mierzei Wiślanej na znaczeniu może zyskać też port morski w Elblągu, który również jest blisko Bydgoszczy – mówił.


PRZECZYTAJ WIĘCEJ: O Bydgoszczy w Parlamencie Europejskim. Czy będziemy kluczowym węzłem logistycznym?


Początkowo komisja nie zostawiła petycji jako otwartej. Głosowanie odbywało się bowiem w taki sposób, że jeden z przedstawiciel danej frakcji głosował w jej imieniu. Reprezentujący Europejską Partię Ludową rumuński europarlamentarzysta zdecydował o zamknięciu petycji. – Mamy jednak zapewnienia od naszych kolegów z EPP, że zmienią zdanie. Być może sprawa się wyjaśni i petycja zostanie otwarta, czyli że komisja jeszcze do niej powróci – komentował europoseł Kosma Złotowski.

Ostatecznie, głosami frakcji: EPP, S&D (te dwie są największymi frakcjami w Parlamencie Europejskim), EKR i Zielonych petycja w sprawie uznania węzła logistycznego Bydgoszcz za węzeł sieci bazowej będzie miała status petycji otwartej. Zamknięcia petycji oczekiwała jedynie frakcja Renew. Pozostaje grupy polityczne nie zabrały głosu w tej sprawie.

Status otwarty petycji oznacza, że będzie ona przedmiotem dialogu pomiędzy Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską. Ponadto koordynatorzy komisji PETI skierowali petycję do zaopiniowania przez Komisję Transportu i Turystyki TRAN, która bezpośrednio w imieniu Parlamentu Europejskiego uczestniczy w pracach nad rewizją sieci TEN-T. O skierowanie petycji do TRAN wnioskował europoseł Kosma Złotowski z EKR oraz prezes Nowego Bursztynowego Szlaku Łukasz Religa – podkreśla stowarzyszenie.