Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Będzie pociąg Bydgoszcz – Ciechocinek. Kursy już w przyszłym roku?

Dodano: 05.12.2023 | 17:47

Na zdjęciu: W 2024 roku mają kursować pociągi Bydgoszcz - Ciechocinek.

Fot. archiwum

Urząd marszałkowski i PKP Polskie Linie Kolejowe zgodnie deklarują, że od września – a najpóźniej od grudnia – 2024 roku pociągi powrócą do Ciechocinka. Samorząd województwa chce uruchomić połączenia Bydgoszcz – Ciechocinek i Toruń – Ciechocinek.

Dziś (5 grudnia) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz miasto Ciechocinek podpisały list intencyjny na rzecz przywrócenia połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Ostatnie kursy do uzdrowiskowej miejscowości odbyły się w 2011 roku (podczas wakacji w 2014 roku jeździły pociągi sezonowe) – odtąd kuracjusze, ale też jej mieszkańcy muszą do niej dojeżdżać albo transportem indywidualnym, albo busami czy autobusami. Podróż z Bydgoszczy do Ciechocinka wymaga gimnastyki: bezpośrednio można dojechać tylko za pośrednictwem trzech par połączeń Flixbusa. Wybór innych opcji oznacza przesiadki w Aleksandrowie czy Toruniu.

Przywrócenie kursów na zelektryfikowanej trasie z Aleksandrowa do Ciechocinka od dłuższego czasu było przedmiotem rozmów pomiędzy PKP PLK a marszałkiem województwa i władzami miasta. Dzisiejszy list to kolejny krok w kierunku powrotu pociągów do popularnego uzdrowiska. By jednak składy znów zajechały pod tężnie, konieczny jest remont nieużywanej od lat linii. PKP PLK SA deklarują wolę podjęcia działań w celu zabezpieczenia środków finansowych oraz realizację prac remontowych, niezbędnych do przywrócenia połączeń pasażerskich.

W ramach planowanych prac PLK SA wymienią nawierzchnię peronów w Ciechocinku, Odolinie i Aleksandrowie Kujawskim. Zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki oraz energooszczędne oświetlenie. Tory i rozjazdy zostaną wyremontowane, a wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowych i remont sieci trakcyjnej zapewni sprawne i bezpieczne podróże koleją. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych – wymienia Przemysław Zieliński z biura prasowego spółki. Najwięcej zmian przewidziano na przejeździe w Nowym Ciechocinku, znajdującym się na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 ze zjazdem z autostrady A1. Zyska on nowe zabezpieczenia w postaci sygnalizacji i rogatek, współpracujących z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu wspomnianych dróg.

Pociąg Bydgoszcz – Ciechocinek już we wrześniu 2024?

Jak przyznają sygnatariusze listu intencyjnego, kolejnym etapem działań będzie podpisanie porozumienia pozwalającego na realizację robót. PLK wycenia ich koszt na 12 milionów złotych i podkreśla, że ich finansowanie zaplanowane jest ze środków budżetowych.

– Dotrzymujemy słowa. Obiecywaliśmy przywrócenie bezpośrednich pociągów z Bydgoszczy i Torunia do Ciechocinka – i to realizujemy – podkreśliła odpowiedzialna w zarządzie województwa za publiczny transport zbiorowy członek zarządu Aneta Jędrzejewska. – Chcemy uruchomić te relacje od 1 września 2024, a najpóźniej w grudniu 2024 – dodała.


PRZECZYTAJ: Kolejny krok do budowy dwóch odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń


– Jak tylko infrastruktura będzie gotowa, wprowadzimy tam nasze pociągi. Cieszę się, że władze Ciechocinka zdecydowały się współfinansować te połączenia. Ta linia – obsługiwana początkowo przez cztery pary pociągów, ale przygotowujemy się do uruchomienia ośmiu par – będzie oczywiście zachętą dla odwiedzających nasz kurort, ale myślimy tu przede wszystkim o lokalnych podróżnych, dojeżdżających do pracy i do szkół – wskazał marszałek Piotr Całbecki.

Urząd marszałkowski podsumowuje, że miasto Ciechocinek zadeklarowało partycypację w remoncie dworca miejskiego i finansowaniu uruchomionych połączeń. Burmistrz Jarosław Jucewicz wskazał także, że podejmie działania ułatwiające połączenie infrastruktury miejskiej z kolejową (np. drogi dojścia). Niedawno w pobliżu stacji kolejowej powstał nowy dworzec autobusowy, który naturalnie powinien być z nią skomunikowany.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Mariusz
Mariusz
7 miesięcy temu

Hehe

A między 2 miastami które miały tworzyć BiT City, mamy:

Tylko 7 bezpośrednich połączeń Polregio z Bydgoszczy Głównej do Torunia Miasto i Wschodniego.

oraz uwaga

Tylko 5 bezpośrednich połączeń Polregio z Torunia Wschodniego i Miasto do Bydgoszczy Głównej.

Coś co jeszcze kilka lat temu miało być ideałem (pociągi w szczycie co 20minut) dziś zostało tylko wspomnieniem.

Owszem z Torunia Głównego jest więcej połączeń do Bydgoszczy (tyle że dworzec jest daleko od centrum), ale idea była taka żeby centrum Torunia było dobrze skomunikowane z Bydgoszczą i na odwrót. Szkoda że tych połączeń ubyło.

Gucio
Gucio
7 miesięcy temu

No i bardzo dobrze. Nareszcie!

Jasiuu
Jasiuu
7 miesięcy temu

będzie okazja na kolejny wałek, remont linii z torunia do chełmży pokazał, że można rozebrać świeżo remontowaną linię i połozyć ją od nowa, od tak żeby kasę wydać. W ciechocinku zrobią to samo, wyremontują za ciężką kasę a potem bedą dotować nierentowne kursy, typowo polskie podejście. Linia do ciechocinka mogłaby spokojnie funkcjonowac w takim stanie jak jest i nie potrzeba milionów złotych na lipny remont. Do tej pory samorządy nie mogły się dogadać bo niby brak kasy a teraz nagle kasa się sypie????? coś tu grubo pachnie przekrętem.