[awesome-weather owm_city_id="3102014" location="Bydgoszcz" units="C" size="wide" show_icons="1" custom_bg_color="#070738"]
Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]
1

Połączenia S5 z Osielskiem i Fordonem czekają na przebudowę. Pytamy drogowców o plany inwestycyjne

Dodano: 20.11.2022 | 12:22

Na zdjęciu: Przebudowa DW 244 w Żołędowie jest zapowiadana od pięciu lat.

Fot. Kinga Ściesińska/archwium

Udostępnienie do ruchu drogi ekspresowej S5 zwiększyło ruch na prowadzących do niej drogach lokalnych, jak i wojewódzkich – także na terenie Bydgoszczy. Czy na trasach oznaczonych numerami 244 i 256 coś się zmieni? Mieszkańcy Żołędowa od kilku lat czekają na obiecywaną przebudowę ulicy Jastrzębiej, a coraz częściej poruszana jest również potrzeba zmian na drodze Strzelce Dolne – Trzeciewiec. 

Rozpoczynająca się w Strzelcach Dolnych, a kończąca na krajowej „dziesiątce” w droga wojewódzka nr 244 łączy miejscowości położone na północ od Bydgoszczy, z drogą ekspresową S5. Z DW 244 korzysta też wielu bydgoszczan, zwłaszcza mieszkańców Fordonu, którzy jadąc przez Jarużyn lub Strzelce kierują się na trasę szybkiego ruchu. Właśnie z tego powodu natężenie na szosie Strzelce Dolne – Kamieniec wzrasta. A jej stan nie jest zadowalający.

Na długo przed otwarciem S5 urząd marszałkowski zaplanował kompleksową przebudowę fragmentu DW 244 w Żołędowie. Trzykilometrowy odcinek ulicy Jastrzębiej jest uczęszczany przez wielu mieszkańców podbydgoskich miejscowości. Od dłuższego czasu relacjonujemy przebiegające dość wolno przygotowania do inwestycji, zapowiedzianej już w 2017 roku. W kwietniu tego roku pisaliśmy, że sprawa utknęła w Wodach Polskich – państwowa instytucja od połowy 2021 roku procedowała wydanie pozwolenia wodno-prawnego, niezbędnego do rozpoczęcia przebudowy drogi.

Po kilku miesiącach Zarząd Dróg Wojewódzkich przekazuje lepsze wiadomości. – Wykonawca projektu ostatnio otrzymał pozwolenie wodno-prawne. Obecnie przygotowuje komplet materiałów do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Środki na prace budowlane zabezpieczyły w budżecie Urząd Marszałkowski i Gmina. Łącznie na ten cel na lata 2022-23 zarezerwowano wstępnie 11,5 mln zł. Dodatkowo konieczne będą jeszcze środki na wykupy nieruchomości. Zakres tej inwestycji na odcinku o długości 3,2 km jest wyjątkowo rozbudowany (m.in. nowe odwodnienie, przejęcia działek, przebudowa infrastruktury podziemnej – podkreśla Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW.

Przejdźmy nieco na wschód. Patrząc na wzrastający ruch na odcinku Strzelce Dolne – węzeł Bydgoszcz Północ i jego stan nawierzchni, remont wydaje się być uzasadniony. Czy zarządca drogi ma takie plany? – W pierwszej kolejności zależy nam na poprawie bezpieczeństwa na odcinku Bydgoszcz Północ – Strzelce Górne, który jest najbardziej obciążony ruchem. Dlatego planowaliśmy skróconą dokumentację niezbędną do odnowy tego odcinka drogi wojewódzkiej. Na etapie uzgodnień stwierdziliśmy kolizję z projektowaną przez gminę drogą rowerową Aleksandrowo-Strzelce Górne. Inwestycji gminy, jako zadaniu istotnie poprawiającemu bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów nadaliśmy priorytet. Jednocześnie analizowane są możliwości przygotowania pełnej dokumentacji na przebudowę jezdni na tym odcinku. Będzie ona niezbędna ze względu na konieczność poszerzenia pasa drogowego i rozwiązanie problemu odwodnienia drogi – wyjaśnia Sitarek.

Rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich dodaje też, że na zlecenie gminy Dobrcz powstaje projekt rozbudowy skrzyżowania w Strzelcach Górnych oraz chodnika łączącego Strzelce Górne z Dolnymi. Te zadania również wiążą się w pierwszej kolejności z pozyskaniem terenów na poszerzenie pasa drogowego. – Przypomnę, że w poprzednich latach na DW nr 244 odnowiliśmy  nawierzchnię w Tryszczynie, Bożenkowie i Maksymilianowie – uzupełnia.

Droga wojewódzka nr 256 Bydgoszcz – Trzeciewiec także potrzebuje przebudowy

Z S5 w kierunku Fordonu można zjechać również na węźle Trzeciewiec. Do największego bydgoskiego obszaru mieszkaniowego prowadzi nas droga wojewódzka nr 256, która na początkowym odcinku, z racji swojego położenia w Dolinie Dolnej Wisły jest dość kręta. Z „serpentyn” w Trzęsaczu roztacza się malowniczy widok, ale nie jest to wymarzona trasa dla kierowców ciężarówek. Zresztą jak cały odcinek DW 256, która jest wąska, a jej przebieg przez Fordon także pozostawia wiele do życzenia.

O zmianę przebiegu DW 256 na terenie Bydgoszczy zabiegają mieszkańcy północnych osiedli Fordonu – sygnalizowali to na spotkaniu z wiceprezydentem Mirosławem Kozłowiczem i szefostwem ZDMiKP. Obecnie droga nr 256 prowadzi ulicami Kasztelańską, Andersa i Wyzwolenia. Największy problem stanowi ta ostatnia ulica, znajdująca się w bliskim sąsiedztwie zabudowy wielorodzinnej, nie posiadająca odwodnienia oraz na odcinku od Pelplińskiej do granic miasta – także chodnika. W planie miejscowym dla Łoskonia zapisano natomiast przedłużenie ulicy Andersa – obok zajezdni tramwajowej aż do obecnej ulicy Wyzwolenia. Wykonanie tej trasy sprawiłoby, że przebieg DW 256 zostałby przeniesiony na Andersa aż do granic miasta. Trudno jednak spodziewać się realizacji tej inwestycji w najbliższych latach.


Czytaj więcej: Co z drogami w Fordonie? Przedstawiciele mieszkańców spotkali się z ZDMiKP


Zapytaliśmy ZDW, czy planuje natomiast zmiany na odcinku od Bydgoszczy do Trzeciewca. Rzecznik podkreśla, że w tym roku instytucja zleciła ułożenie nowej nawierzchni (tzw. mikrodywanika) na odcinku Trzęsacz- Chełmszczonka. – Te prace połączyliśmy z odnową oznakowania. Kosztowały 192 tysiące brutto. W ostatnich dniach odebraliśmy od wykonawcy zrealizowany odcinek – zaznacza Sitarek. Patrząc jednak na wzrastający ruch, wydaje się, że drogowcy powinni pomyśleć o przebudowie połączenia Trzeciewiec – Bydgoszcz.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
VIPer
VIPer
12 dni temu

A co z pomysłem budowy południowo-wschodniej obwodnicy? Tak ważna inwestycja a miasto ma ją gdzie?
Bardzo by odciążyla wiele dróg w naszym mieście.

Piotr
Piotr
11 dni temu

Cały ten tekst zmierza do tego, że rosnący ruch samochodów z Bydgoszczy wschodniej na północ i z powrotem kierowany jest wąskimi drogami przez ciche do niedawna wioski. Efekt jest taki, że w godzinach 6:00/8:00 i 15:00/17:00 przez te wioski ciągnie się dłuuugi „sznur” samochodów, a odczyty pamięci z radarów ul. Krakowskiej w Wilczu nie są wolne od prędkości ponad 150 km/h (w obszarze zabudowanym). Opisane w tekście rozwiązania są prowizorycznie, nie obejdzie się bez obwodnicy północno-wschodniej.

Krzysztof
Krzysztof
11 dni temu

„(wykonawca) Obecnie przygotowuje komplet materiałów do złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).”
No dobrze, ale jak jest perspektywa czasowa?
Ile będzie przygotowywał, ile czeka się na decyzję i kody rozpaczna się prace? Ze o Skończeniu nie wspomnę…
„Mieszkańcy Żołędowa od kilku lat czekają…” – nieprawda, mowa o remoncie, przebudowie ul. Jastrzębiej jest od 20 lat.
Mieszkaniec Żołędowa