Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Poseł Król pyta marszałka Całbeckiego o chaos na kolei. „Dlaczego województwo po raz drugi z rzędu doprowadza do takiej sytuacji?”

Dodano: 24.11.2021 | 19:03

Na zdjęciu: Poseł Piotr Król zwrócił się do marszałka Całbeckiego z prośbą o wyjaśnienia związane z działaniami Urzędu Marszałkowskiego w kwestii transportu kolejowego w regionie.

Fot. Szymon Fiałkowski

Wciąż nie wiadomo, jak urząd marszałkowski rozstrzygnie kwestie przewozów kolejowych w regionie. Negocjacje z przewoźnikami są owiane tajemnicą – od 12 grudnia kujawsko-pomorskie połączenia mają być prowadzone po raz kolejny na mocy umów powierzenia. Do dnia „zero” coraz bliżej i wszystko wskazuje na to, że umowy z operatorami, podobnie jak rok wcześniej, będą podpisywane na ostatnią chwilę. O wyjaśnienie działań marszałka Piotra Całbeckiego w sprawie kolei apeluje poseł Piotr Król.

Zapowiadany na wiosnę przetarg na obsługę przewozów kolejowych do 2030 roku ostatecznie został ogłoszony 17 września. Jego zapisy zakwestionowali przewoźnicy obecni na torach Kujaw i Pomorza, czyli Arriva i Polregio. W odwołaniach wskazali oni szereg nieprawidłowości i domagali się zmian w dokumentacji, a nawet o unieważnienie i ponowne rozpisanie postępowania. Ponadto do urzędu marszałkowskiego wpłynęło około 200 zapytań w sprawie przetargu. Obecnie kwestia przetargu utknęła w Krajowej Izbie Odwoławczej.

W obliczu problemów z przetargiem, marszałek Całbecki wprowadził w życie plan B – 1 października wydał on zarządzenie, na mocy którego rozpoczęto negocjacje z Arrivą i Polregio na dalsze powierzenie im przewozów do grudnia 2022 roku na wypadek nierozstrzygnięcia w całości lub w części wspomnianego wyżej przetargu. Takie rozwiązanie nie jest zgodne z obecnymi przepisami ustawy o transporcie zbiorowym oraz wytycznymi Komisji Europejskiej. – Wybór operatorów musi następować w trybie wolnorynkowych przetargów. Kujawsko-pomorski samorząd musi zatem skorzystać z furtki, jaką daje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym i negocjować zamówienie z wolnej ręki z paragrafu „awaryjnego”, czyli ryzyka utraty ciągłości usług – wyjaśnia Rynek Kolejowy. Branżowy portal podkreśla, że ryzyko sprokurował sam urząd marszałkowski, przesuwając termin ogłoszenia przetargu.

Na razie nie wiadomo, czy urząd marszałkowski uzyska porozumienie z Arrivą i Polregio w kwestii powierzenia przewozów. Ryzyko, że rok po podpisywaniu umów na ostatnią chwilę będziemy mieli do czynienia z powtórką z rozrywki, zaniepokoiła posła Piotra Króla. Ten, działając w interesie społecznym, zwrócił się do marszałka Całbeckiego z prośbą o wyjaśnienia związane z transportem kolejowym w regionie. Odnosząc się do najnowszej publikacji „Rynku Kolejowego” o przetargu poseł Król zaznacza, że z jej treści wyłania się obraz całkowitego nieprzygotowania samorząd województwa do wprowadzenia nowego rozkładu, a negocjacje z przewoźnikami jeszcze trwają.

Nie wiadomo zatem, czy opublikowany już przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe rozkład jazdy, który ma wejść w życie 12 grudnia br., rzeczywiście będzie realizowany. Wiele wskazuje, że pasażerów czeka powtórka wydarzeń sprzed roku: czyli negocjacje do ostatniej chwili i radykalna redukcja połączeń tuż przed zmianą rozkładu (być może w ostatnich godzinach przed zmianą) – zwraca uwagę parlamentarzysta. – Dodatkowo moje osobiste zaniepokojenie budzi fakt, że w nowym, opublikowanym już rozkładzie jazdy, nie uwzględniono pociągów na linii kolejowej Szlachta – Wierzchucin, choć marszałek zapowiadał (m.in. na konferencji w maju br.), że połączenia te (zawieszone w 2020 r.) zostaną przywrócone. Brak tych połączeń w nowym rozkładzie jest tym bardziej zaskakujący, że planowane są w nowym rozkładzie pociągi Toruń – Sierpc, czyli na linii, którą również zawieszono w 2020 r. i wobec której zapowiadane było przywrócenie połączeń tak samo jak w przypadku trasy Toruń – Sierpc – dodał Król.

Bydgoski poseł PiS poprosił polityka z Torunia o odpowiedź na następujące pytania:

1. Dlaczego województwo po raz drugi z rzędu doprowadza do sytuacji, w której niemal tuż przed wprowadzeniem rozkładu jazdy (już po terminie jego publikacji) nie jest znany jego kształt? Dlaczego kujawsko-pomorskie jest jedynym województwem, w którym (drugi rok z rzędu!) ma miejsce taka sytuacja?

2. Czy Urząd Województwa daje gwarancję, że opublikowany przez PKP PLK rozkład jazdy jest wiążący i będzie od 12 grudnia wykonywany? Czy nie ma ryzyka, że zmiany w rozkładzie znów będą dokonywane na kilka dni czy nawet godzin przed jego wprowadzeniem?

3. Dlaczego w nowym rozkładzie nie ma połączeń Szlachta – Wierzchucin, a są Toruń – Sierpc, mimo iż plany reaktywacji zapowiadane przez samorząd województwa dotyczyły obu tych linii? Kiedy samorząd województwa ma zamiar reaktywować połączenia na trasie Szlachta – Wierzchucin? Czy stanie się to dopiero w grudniu 2022 r., kiedy planowane jest rozpoczęcie 8-letnich kontraktów zawartych na podstawie toczącego się przetargu, czy jest to możliwe wcześniej? Jeśli dopiero pod koniec 2022 r., to czy samorząd województwa ma w planie działanie alternatywne np. tymczasową, ale stałą linię autobusową, funkcjonującą do momentu uruchomienia pociągów – a nie taką, która została uruchomiona na początku 2021 r., by po miesiącu zostać zlikwidowaną?

4. Proszę również o odpowiedź na pytanie, na jakim etapie jest postępowanie przetargowe, które ma na celu wyłonienie operatorów świadczących usługi w wojewódzkich kolejowych przewozach pasażerskich w woj. kujawsko-pomorskim na lata 2022-30? W szczególności proszę o informację, na jakim etapie jest postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą.

Biorąc pod uwagę wagę sprawy i narastające zdenerwowanie pasażerów, bardzo proszę – zwłaszcza odpowiedź na pytania 1-3 – potraktować jako pilną – kończy Król.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Benc Benc 12
Benc Benc 12
2 lat temu

coś poseł musi robić więc zadaje pytanie przed rozstrzygnięciem przetargu bo po to już nie będzie można stwarzać pozorów zainteresowania się regionem , tak dla pozoru owego Król poseł z ramienia *** zadaje pytanie , no swoich z *** o nic przecież nie będzie pytał 😉

Ktoś
Ktoś
2 lat temu

wlasnie,ze dobrze zadaje pytania,a nadal nic nie wiemy

Jarek
Jarek
2 lat temu

Kiedy nareszcie pozbedziemy sie tego nieudacznika ze struktur wojewodzkich ? Chyba już dosyć zaszkodzil naszemu miastu prawda?

Janek
Janek
2 lat temu

Bardzo dobrze ze zadaje pytania. Chociaz ktos martwi sie o pasazerow. szykuje sie znowu wielkie niawiadomo od nowego rozkladu jazdy. chaos rok temu chyba nikogo nic nie nauczyl. W innych wojewodztwach juz wszystko na tacy, rozklad zaladowany. A u nas ani przetargu ani umowy. znowu ludzie nie beda wiedzieli czy ich pociag przyjedzie (tak jak rok temu) kolejni pasazerowie odejda z kolei, a potem sie pozamyka linie bo malo ludzi jezdzi. Panie redaktorze, proszę ciągnąć temat.