Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przebudowa DK25 Tryszczyn-Mąkowarsko. Na jakim etapie jest projektowanie?

Dodano: 24.03.2025 | 08:13

Na zdjęciu: Celem inwestycji jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawienie warunków przejazdu ruchu tranzytowego oraz lokalnego poprzez polepszenie parametrów technicznych drogi

Fot. IN

Droga krajowa numer 25 prowadząca od Tryszczyna do Mąkowarska ma przejść przebudowę. Obecnie trwają prace projektowe. Na jakim są etapie?

Prace projektowe zostały podzielone na pięć odcinków. Odcinek z Tryszczyna do Stopki wykonuje firma Road Design Polska – koszt projektu 2 mln 100 tys. zł (data podpisania umowy październik 2023 roku), trasę ze Stopki do Koronowa projektuje Value Engineering – koszt projektu 2 mln 900 tys. zł (data podpisania umowy wiosna 2023 roku), za odcinek Koronowo-Buszkowo odpowiada firma Egis Poland – koszt projektu 1 mln 900 tys. zł (data podpisania umowy wiosna 2023 roku), Buszkowo projektuje Voessing Polska – koszt projektu 3 mln 500 tys. zł (data podpisania umowy koniec 2022 roku), a Buszkowo-Mąkowarsko Value Engineering – koszt projektu 1 mln 300 tys. zł (data podpisania umowy październik 2023 roku).

Ścieżki dla pieszych i rowerzystów

Celem inwestycji jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawienie warunków przejazdu ruchu tranzytowego oraz lokalnego poprzez polepszenie parametrów technicznych drogi oraz budowę nowych ścieżek dla pieszych i rowerzystów.

Tryszczyn-Stopka

Jeżeli chodzi o odcinek Tryszczyn-Stopka to wykonawca kontynuuje prace nad dokumentacją projektową. Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wniosek o DŚU planuje złożyć się jeszcze przed końcem 2025 r. Ogłoszenie przetargu na budowę ma nastąpić w 2027 roku. W następnym roku ma rozpocząć się budowa.

Stopka-Koronowo

Odcinek długości 5,8 km Stopka-Koronowo będzie biegł w śladzie obecnej DK25 z szeregiem udogodnień dla kierowców, pieszych i mieszkańców okolic pasa drogowego. – Wniosek o uzyskanie DŚU złożyliśmy 13 czerwca 2024 r. – informuje Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. – W przyszłym roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę – dodaje.

Koronowo-Buszkowo

Kolejny odcinek Koronowo-Buszkowo przez Nowy Dwór planowany jest do realizacji w 2027/28 roku. Przebudowie drogi towarzyszyć będą nowe ekrany akustyczne i ścieżka pieszo-rowerowa. Wniosek o DŚU w tym wypadku złożono 17 lipca 2024 r. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę.

Buszkowo

Natomiast droga przez Buszkowo ma przebiegać częściowo nowym śladem. – Kolejny odcinek zaczyna się tuż przed zakrętem DK25 przy Jeziorze Kadzionka i będzie przebiegał w części nowym śladem przyczyniając się do polepszenia komfortu jazdy – podkreśla GDDKiA. – W przygotowywanym wariancie nowa DK25 ominie Buszkowo od wschodu wyprowadzając ruch tranzytowy z miejscowości. Wniosek o DŚU złożyliśmy 3 października 2024 r. W przyszłym roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę – dodają drogowcy.

Buszkowo-Mąkowarsko

10 stycznia br. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla odcinka Buszkowo-Mąkowarsko. Jego rozpatrzeniem zajmuje się burmistrz Koronowa. W przyszłym roku – po uzyskaniu DŚU i pozwolenia na budowę planowane jest ogłoszenie przetargu.

Via Pomerania

Warto także nadmienić, że w ostatnim czasie sporo mówi się o Via Pomerania. Ma to być trasa pomiędzy Koninem, Inowrocławiem, Bydgoszczą, Chojnicami, Bytowem, Słupskiem i Ustką. Zwolennicy argumentują, że trasa ma znaczenie strategiczne nie tylko dla Wojska Polskiego, ale również dla sił NATO. Przeciwnicy twierdzą natomiast, że natężenie ruchu na DK25 nie wskazuje na konieczność wydawania miliardów złotych na dwujezdniową trasę. – Na ten moment nie było żadnych wskazań odnośnie Via Pomeranii. To funkcjonuje w otoczeniu medialnym. Nie wykonywaliśmy żadnych analiz, nie było potrzeb w tym kierunku. Niewykluczone, że zrobimy je w przyszłości – przekazał niedawno p.o. dyrektora GDDKiA Paweł Woźniak. Dodajmy, że niedawno GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum Kobylarni i Mirbudu na projekt i budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Informacje w sprawie Via Pomerania przekazał też jakiś czas temu wojewoda kujawko-pomorski Michał Sztybel. – Na pewno ta droga powstanie, bo jest priorytetem związanym z naszym bezpieczeństwem – zapowiedział Michał Sztybel, dodając, że szczegółowy harmonogram prac i podziału na etapy ma komunikować resort obrony narodowej. – Dla ministerstwa to priorytet w kwestii naszego bezpieczeństwa – wyjaśnia wojewoda.