Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przebudowa drogi krajowej przez Nowy Dwór. Odbyło się spotkanie z mieszkańcami

Dodano: 30.01.2024 | 11:58

Na zdjęciu: Spotkanie odbyło się z inicjatywy mieszkańców Nowego Dworu

Fot. IN

W poniedziałek (29 stycznia) w koronowskim ratuszu odbyło się spotkanie z przedstawicielami GDDKiA oraz projektantami w sprawie przebudowy drogi krajowej numer 25. Konkretnie mowa o odcinku przechodzącym przez Nowy Dwór (Koronowo-Buszkowo).

Przypomnijmy, że to część dużo większej inwestycji polegającej na przebudowie drogi krajowej numer 25 od Tryszczyna do Mąkowarska. Zadanie to podzielono na kilka etapów. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej.

Burmistrz nie informował mieszkańców?

Z inicjatywy mieszkańców Nowego Dworu w koronowskim ratuszu odbyło się spotkanie z przedstawicielami GDDKiA i projektanta. Co ciekawe o spotkaniu zainteresowane strony poinformował sołtys Nowego Dworu. Nie zrobiła tego Gmina Koronowo za pomocą swojej strony internetowej i mediów społecznościowych.

Zbierano podpisy w sprawie ścieżki rowerowej

Konkretnie mowa o odcinku od „Pomnika Chwały Oręża Polskiego” w Koronowie do wjazdu do miejscowości Buszkowo (długość 2 km 800 metrów). To odcinek przechodzący przez Nowy Dwór. Tutaj warto także zaznaczyć, że mieszkańcy tej miejscowości zabiegali o budowę ścieżki rowerowej z Nowego Dworu do Koronowa. Zbierano podpisy, organizowano petycje. Podczas jednego ze spotkań poseł Piotr Król poinformował, że przebudowana zostanie cała droga i powstanie też ścieżka rowerowa. Dla wielu było to zaskoczenie.

Spory zakres prac

Na nowej nawierzchni mają być pasy drogowe o szerokości 3,5 metra, pobocza gruntowe o szerokości 0,75 metra, drogi dla pieszych i rowerów o szerokości 3 metrów i chodniki o szerokości 1,8 metra. Mają być też kanały technologiczne, ekrany akustyczne, elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, zatoki autobusowe, na pewnych odcinkach droga wewnętrzna. Kąty skrzyżowań mają zostać zniwelowane, aby poprawić widoczność.

Dwa warianty

Podczas spotkania projektanci przedstawili dwa warianty. Jeden z nich obejmuje pas środkowy. Miałby on znajdować się w miejscach newralgicznych jak przejścia przez miejscowości, rejony skrzyżowań. Taki pas pozwala np. na manewry skrętu. W tym przypadku jednak konieczna jest ingerencja w otoczenie drogi. Konkretnie mowa o burzeniu niektórych budynków i wykup gruntów. Drugi wariant zakłada przebudowę drogi bez budowania pasa wielofunkcyjnego. Oznacza to mniejszą ingerencję w otoczenie.

Co z obejściem miejscowości?

Spotkanie rozpoczęło się od małej awantury. Część mieszkańców bowiem nie chce w ogóle prac w centrum Nowego Dworu tylko budowy obwodnicy lub obejścia. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczyli, że to zadanie na istniejącej sieci, a nie budowa nowej drogi. Celem jest poprawa bezpieczeństwa na istniejącej już drodze. Poza tym budowa nowego obejścia jest bardziej kosztowna. Nie potrafiono jednak stwierdzić o ile droższa. Część mieszkańców zaznacza, że w sąsiednim Buszkowie brane pod uwagę jest rozwiązane z budową obwodnicy miejscowości. Po dość napiętej sytuacji dyrektor GDDKiA Sebastian Borowiak stwierdził nawet, że „możemy tego nie robić w ogóle”.

Środki są zabezpieczone

Mieszkańcy pytali też o finansowanie inwestycji. Dyrektor Borowiak zapewnił, że środki w budżecie na wykonanie inwestycji są zabezpieczone do 2028 roku. Jeżeli chodzi o harmonogram to do maja 2025 roku ma zostać złożona decyzja o ZRID. Jest to decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dokument wydaje wojewoda. Po otrzymaniu decyzji rozpoczną się przetargi i już sama budowa. Mieszkańcy pytali też o odszkodowania. Dyrektor tłumaczył, że w tym celu powoływany jest niezależny od GDDKiA rzeczoznawca. Dla przykładu przy budowie S5 95 proc. osób zgadzało się z oszacowanym odszkodowaniem. Tylko 5 proc. osób domagało się większych odszkodowań.

Droga wewnętrzna przy krajówce

Na tym etapie projektu można zgłaszać swoje uwagi. I takie też się pojawiły. Jedna ze sugestii mówi o o przedłużeniu drogi wewnętrznej/serwisowej. Obecnie w projekcie znajduje się ona od parku przemysłowego do skrzyżowania na Lipinki. Padła sugestia, aby przedłużyć ją do bloków w Nowym Dworze. Uspokojono także mieszkańców, że przydrożna kapliczka pozostanie na swoim miejscu, a nawet wybudowany zostanie do niej chodnik.

Mieszkańcy mają zdecydować

Co dalej? Mieszkańcy mają zdecydować w ciągu 2-3 tygodni, który wariant rozbudowy drogi wybierają – z pasem środkowym i większą ingerencją w otoczenie, czy bez pasa środkowego i konieczności wyburzania niektórych budynków. Opinie ma przekazać sołtys do burmistrza. Sam burmistrz chciał, aby mieszkańcy zdecydowali już na poniedziałkowym spotkaniu. Dyrekcja GDDKiA oraz mieszkańcy nie zgodzili się na to twierdząc, że sprawę trzeba przemyśleć.