Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Pętla Wilczak za wiaduktem, a obok parking P&R. Plany przebudowy Nakielskiej są zależne od inwestycji kolejowej

Dodano: 21.11.2021 | 12:04

Na zdjęciu: Projekt przebudowy ulicy Nakielskiej na odcinku od Nasypowej do Bronikowskiego zakłada m.in. budowę drugiego toru i przeniesienie pętli tramwajowej za wiadukt kolejowy.

Fot. Szymon Makowski

Trwają konsultacje dotyczące koncepcji przebudowy ulicy Nakielskiej na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do ulicy Bronikowskiego. W mijającym tygodniu odbyło się spotkanie online, na którym drogowcy odpowiadali na pierwsze pytania dotyczące planowanej inwestycji. Głos w sprawie zabrały też PKP Polskie Linie Kolejowe – zapytaliśmy spółkę o to, jak odnosi się do wypowiedzi bydgoskich władz o „zatrzymaniu” rozmów w kwestii przebudowy wiaduktu kolejowego przy pętli Wilczak.

Na początku listopada ratusz ogłosił konsultacje koncepcji przebudowy kolejnego odcinka ulicy Nakielskiej do ronda Grunwaldzkiego do ulicy Bronikowskiego. Zadanie jest podzielone na dwa etapy: od Nasypowej do wiaduktu kolejowego (ten fragment posiada koncepcję programowo-przestrzenną) oraz od Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego (mieszkańcom przedstawiono kilka wariantów planowanych przekrojów ulicy).

Koncepcja rozbudowy ulicy na odcinku od Nasypowej do ulicy Bronikowskiego zakłada niezbędne poszerzenie ulicy, rozbudowę linii tramwajowej do dwóch torów oraz zaprojektowanie nowej pętli tramwajowo-autobusowej oraz parkingu P&R po drugiej stronie wiaduktu kolejowego. Jej realizacja zależy jednak od planów spółki PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczących modernizacji linii kolejowej nr 131, obejmujących nie tylko przebudowę obiektu, ale też budowę przystanku kolejowego w okolicach pętli Wilczak.

W ramach konsultacji odcinka od Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego drogowcy przedstawią mieszkańcom trzy modele przebudowy ulicy. Model 1 i 2 zakłada „zmieszczenie” infrastruktury tramwajowej, drogowej i pieszej, ale drogi dla rowerów na tym odcinku byłyby poprowadzone przy odcinku Starego Kanału Bydgoskiego. – Na pozostałym, wąskim odcinku (w rejonie ulicy Chłopickiego- przyp. red.) jest naprawdę bardzo ciasno. Tam proponujemy model 1. Zakłada on mniej więcej taką samą jak obecnie szerokość jezdni, torowisko tramwajowe z przystankami wiedeńskimi, a w miejscach, gdzie szerokość będzie na to pozwalała proponujemy azyle na przejściach, a na skrzyżowaniach: lewoskręty – wyjaśniał Marek Stanek, naczelnik wydziału przygotowania inwestycji ZDMiKP. Jak doprecyzował, w obrębie planowanych lewoskrętów torowisko tramwajowe zostanie miejscowo rozszerzone.

Pętla Wilczak za wiaduktem, a obok parking P&R. Plany przebudowy Nakielskiej są zależne od inwestycji kolejowej

Zobacz również:

Jak przebudować Nakielską? Startują konsultacje w sprawie kolejnego odcinka ulicy

Model 2 zakłada natomiast stworzenie wspólnych pasów tramwajowo-autobusowych: oznacza to, że obecnym torowiskiem mogłyby się poruszać wyłącznie pojazdy komunikacji miejskiej. Trzeci model zakłada zmieszczenie infrastruktury rowerowej w postaci obustronnych dróg dla rowerów przy ulicy Nakielskiej, ale kosztem pasów ruchu. W tym wariancie powstałyby jedynie dwa pasy ruchu (ruch odbywałby się podobnie jak na ulicy Chodkiewicza) plus lewoskręty. – Torowisko zostałoby poprowadzone przy krawędzi jezdni – dodał Stanek.

Konsultacje rozpoczęły się 10 listopada. W środę, 17 listopada odbyło się spotkanie online, na którym – poza przedstawieniem wariantów przebudowy Nakielskiej – naczelnik wydziału przygotowania inwestycji ZDMiKP odpowiedział na pytania od mieszkańców. Pierwsze z nich dotyczyło dróg rowerowych – czy projektanci przewidzieli połączenie Nakielskiej z Kanałem Bydgoskim z wykorzystaniem niedawno powstałego łącznika przy budynku Nakielska 46. – To szczegóły, które dopracujemy na etapie projektu – poinformował Stanek. Dopytano też, czy projekt rozbudowy linii tramwajowej o drugi tor zakłada wykorzystanie technologii zielonego torowiska. To rozwiązanie ma zostać wykorzystane przy okazji planowanych inwestycji przy ulicy Solskiego czy Wyszyńskiego.

W ramach naszych prac na razie tego nie uwzględnialiśmy. I to z prostego powodu: jeżeli chodzi o torowisko, to zakres projektu można by zakończyć na przystankach przy ulicy Wrocławskiej. Odcinek pomiędzy przystankami a rondem Grunwaldzkim nie musi być przedmiotem inwestycji. To kwestia finansów – przyznał Stanek, choć pytanie wyraźnie dotyczyło planowanego do rozbudowy odcinka jednotoru z mijankami od kościoła Miłosierdzia Bożego do pętli Wilczak. Przedstawiciel ZDMiKP przyznał także, że rozbudowa odcinka Nakielskiej do dwóch pasów nastąpi jedynie na wysokości skrzyżowania z ulicą Nasypową.

Mieszkańcy dopytywali także o istniejący od wielu lat pomysł przedłużenia torowiska do ulicy Plażowej, czyli za Galerię Miedzyń. – Na chwilę obecną planujemy, przy współpracy z PKP PLK, przeprowadzić torowisko tramwajowe przez wiadukt. Dalsze przedłużenie na razie nie jest rozważane, ale nie jest też zablokowane – wyjaśnił naczelnik. Mieszkańców Wilczaka i Miedzynia niepokoi też planowane przeznaczenie części parku nad Kanałem Bydgoskim przy wiadukcie kolejowym pod parking Park & Ride. Na szczegóły dotyczące zagospodarowania tego obszaru musimy jednak poczekać, gdyż konieczne są wspominane już uzgodnienia z Polskimi Liniami Kolejowymi. – Na pewno musimy przebudować pętle tramwajową, w związku z tym część tego parku ulegnie niestety zmniejszeniu. Jeżeli udałoby się przebudować wiadukt, to ingerencja w park byłaby rozłożona. Musimy znaleźć miejsce na parking P&R i pętlę autobusową. Chcemy jak najmniej ingerować w zieleń, planujemy też nasadzenia zastępcze. Nie ma możliwości całkowitego pominięcia terenów zielonych – mówił Stanek.

Kwestia uzgodnień z państwową spółką kolejową w ocenie urzędu miasta napotyka jednak na trudności. Jak wyjaśniał podczas niedawnej konferencji prasowej zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, rozmowy z PLK w pewnym momencie zatrzymały się. – Dokonaliśmy już wielu ustaleń. Mamy nadzieję, że spółka wróci do tych rozmów i planów inwestycji. Prezydent Rafał Bruski wysłał do PLK dwa pisma; na razie nie mamy na nie odpowiedzi – zakomunikował zastępca prezydenta. Miasto czeka na ruch Polskich Linii Kolejowych, gdyż brak porozumienia ze spółką nie pozwala na dostosowanie dokumentacji rozbudowy Nakielskiej do planów przebudowy linii 131. – W przypadku braku realizacji zadania kolejowego konieczne będzie opracowanie dokumentacji i budowa tymczasowej pętli po wschodniej stronie torów oraz dostosowanie układu drogowego do istniejącego wiaduktu – informuje ZDMiKP.

Zapytaliśmy PKP PLK o to, jak odnoszą się do zarzutów ze strony władz Bydgoszczy. Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki podkreśla, że przygotowanie przebudowy linii kolejowej nr 131 wciąż trwa. – Kończą się prace nad projektem w zakresie rozwiązań koncepcji programowo – przestrzennej. Plany Miasta Bydgoszcz dotyczące przebudowy ulicy Nakielskiej zostały przekazane PLK oraz są analizowane w zakresie możliwości współpracy i koordynacji zadań. Rozpoczęcie robót budowlanych w ramach modernizacji linii nr 131 planowane jest na I połowę 2024 roku – odpowiedział.

Konsultacje społeczne w sprawie przebudowy kolejnego odcinka Nakielskiej potrwają do 20 grudnia. Warto dodać, że w ich odbędą się również dyżury konsultacyjne: na Miedzyniu (w SP 18 przy ul. Pijarów 4) w dniu 24 listopada o godz. 17:00 oraz na Wilczaku (w Zespole Szkół nr 29 przy ul. Słonecznej 26) w dniu 8 grudnia o godz. 17:00. – Z uwagi na sytuację epidemiczną obowiązują zapisy. Chętne osoby mogą zapisywać się na dyżury pod adresem konsultacje@um.bydgoszcz.pl (należy podać imię nazwisko oraz numer kontaktowy) – wyjaśnia ratusz.

0 0 votes
Article Rating
Błażej Bembnista
Subscribe
Powiadom o
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
owca
owca
2 lat temu

Nakielska macie udrożnić a nie spowolnić zwężając do 1 pas dodając jeszcze pagórki. Tramwaj powinien być obowiązkowo przedłużony tak daleko jak tylko to możliwe.

Marta
Marta
2 lat temu

Tak źle, tak też niedobrze. Wasze plany to jakas kpina. Jeszcze najlepiej upchnijcie wszytsko co sie da i zamknijcie droge dla auto osobowych??. Wiadomo Nakielska jest wąska, trzeba z czegoś zrezygnować. Zrobic wiadukty szybkiego ruchu, ( oraz ekrany)dolem puścić tranwaj i bus- po jednym pasie w kazda strone. A ścieżkę rowerową koło Brdy? Wiaduk kolejowy podwyższyć i zrobić przystanek Wilczak. Zrobić co najmniej 2 pasy dla aut, w kazda stronę. Na całej długości Nakielskiej. Mozna tez Jana Maciaszka puscic autobus tak zeby troche odciążyć Nakielska.

Przemek pod pseudonimem
Przemek pod pseudonimem
2 lat temu

Tramwaj do przynajmniej Plażowej ma sens. Nie sądzę, żeby mieszkańcy zgadzali się z wizją drogowców, że tory należy przerzucić za wiadukt tylko dlatego, żeby z wyciętego parku i zbudowanego tam parkingu dowozić do miasta mieszkańców. To nie ma sensu, parking będzie pusty, a tramwaje dalej będą się dublować z autobusami. Gdzie w tym ekologia i dbanie o finanse miasta?

owca
owca
2 lat temu

Jak chcecie to robić na odwal żeby pieniądz krążył to nie róbcie nic, przyjdzie po was ktoś mądrzejszy i zrobi jak trzeba na następne kilkadziesiąt lat.

Mik@
Mik@
2 lat temu

NIE MA ZGODY na zmniejszanie zabytkowego Parku nad Kanałem !!! Trzeba szukać innych rozwiązań.