Przetarg na modernizację stacji w Maksymilianowie. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 1,5 mld zł
Dodano: 29.11.2024 | 07:17Na zdjęciu: Wiadukt kolejowy przy stacji Maksymilianowo - bezkolizyjne skrzyżowanie linii kolejowych nr 201 i 131
Fot. wizualizacja PKP PLK
Ma być lepszy dostęp do kolei dla podróżnych oraz sprawniejszy przewóz towarów na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Stacja w Maksymilianowie (gm. Osielsko) ma się zmienić. Właśnie ogłoszono przetarg na jej modernizację w ramach prac na linii kolejowej nr 201. Zakończenie inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. planowane jest w 2029 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
– Stacja Maksymilianowo jest jedną z ważniejszych na terenie woj. kujawsko – pomorskiego, także ze względu na krzyżowanie się dwóch istotnych dla przewozu ładunków z południa na północ kraju linii kolejowych: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew) – podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na jej modernizację w ramach zadania pn. „Zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: „Odcinek 1 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” – dodaje.
Jaki zakres prac?
Na stacji przebudowane zostaną trzy perony, które dzięki nowemu przejściu pod torami z windami zapewnią lepszy dostęp do kolei dla podróżujących w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta. Zmieni się układ torowy dla linii nr 201 i 131. Przebudowane będą tory o łącznej długości 38 km. Powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie wielopoziomowe dla wspomnianych linii, a także cztery mosty kolejowe, jeden most kolejowy oraz jeden wiadukt drogowy. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewnią nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjna. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 te prędkości wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.
Szacunkowa wartość zamówienia
Jak podaje rzecznik PKP PLK podpisanie umowy planuje się w trzecim kwartale 2025 r., a zakończenie zadania w 2029 r. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 mld zł netto.
Modernizacja linii nr 201
Prace na stacji Maksymilianowo odbędą się w ramach modernizacji linii nr 201. Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko – pomorskim. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Pociągi pojadą z większymi prędkościami
– W ramach projektu zaplanowaliśmy przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją – wyjaśnia Przemysław Zieliński. – Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h) – dodaje rzecznik PKP PLK.
Siedem kontraktów
Prace budowlane powiązane z projektem modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończono prace na bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214, w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na siedem kontraktów. We wrześniu br. podpisano umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w grudniu planowane jest podpisanie umowy dotyczącej robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214). Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r. a na pozostałych (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach czterech kontraktów) w latach 2025-2030.
- Budowa drogi w Jarużynie. Autobusy pojadą inaczej - 24 września 2025
- Przetarg na budowę nowego domu kultury w Koronowie unieważniony. Co jest przyczyną? - 23 września 2025
- Przedszkolaki opanują halę sportową w Koronowie. Przed nami wyjątkowa spartakiada - 23 września 2025