Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

Przystanki wiedeńskie powstaną na Gdańskiej. Pierwszy krok jeszcze w tym roku

Dodano: 04.11.2019 | 10:07

Na zdjęciu: Pierwszy w Bydgoszczy przystanek wiedeński powstał na ulicy Focha.

Fot. Szymon Fiałkowski

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie koncepcji budowy przystanków wiedeńskich na ulicy Gdańskiej.

Pierwszy w Bydgoszczy peron, ułatwiający pasażerom wsiadanie i wysiadanie do tramwaju powstał w tym roku przy Placu Teatralnym. O wprowadzenie tego rozwiązania (znanego z wielu europejskich i polskich miast) od kilku lat apelowali miłośnicy komunikacji. Miasto przez długi czas odwlekało jego realizację – ostatecznie doszło do niej w lipcu i sierpniu.

Teraz ZDMiKP zapowiada ogłoszenie przetargu na stworzenie koncepcji budowy kolejnych przystanków wiedeńskich – tym razem na ulicy Gdańskiej. W tym wypadku także jest to efekt silnej społecznej presji – jej przyczyną było potrącenie pieszej wysiadającej z tramwaju, do którego doszło 25 maja na przystanku Gdańska/Chodkiewicza. Reakcją na potrącenie kobiety była natychmiastowo stworzona petycja Społecznego Rzecznika Pieszych, w której stowarzyszenie domagało się realizacji przystanku wiedeńskiego w tym miejscu. Swój apel w tej sprawie złożyli też działacze Inicjatywy Polskiej, Partii Zieloni i Partii Razem.

Ostatecznie, w budżecie miasta na rok 2019 wyznaczono środki na budowę przystanku w ciągu ulicy Focha oraz opracowanie koncepcji projektowej dla realizacji wiedeńskiego rozwiązania na ulicy Gdańskiej. Urzędnicy podkreślali, że przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony w trzecim bądź czwartym kwartale tego roku.

Przygotowujemy się do zlecenia prac na nad koncepcja kolejnych przystanków tego typu. Zależy nam na tym, by powstały one w pierwszej kolejności na ulicy Gdańskiej od Jagiellońskiej do Kamiennej – podał dziś zarząd dróg. Co ważne, projektanci poza optymalną lokalizacją przystanków na Gdańskiej zamierzają też rozpatrzyć zastosowanie tego rozwiązania na skrzyżowaniu z ulicą Jagiellońską. Drogowcy dodają, że w wypadku ewentualnych kolizji peronów wiedeńskich z istniejącą infrastrukturą, możliwa będzie dyslokacja istniejących obecnie przystanków.

Na ul. Gdańskiej wzywaniem dla projektantów będzie wyjątkowo duże nasycenie terenu uzbrojeniem podziemnym oraz mniejsza szerokość pasów ruchu, niż na pl. Teatralnym – podkreśla ZDMiKP. Zadaniem, stojącym przed firmą wyłonioną w postępowaniu przetargowym będzie stworzenie koncepcji programowo-przestrzennej i programu funkcjonalno-użytkowego dla inwestycji. W tych dokumentach określone zostaną parametry wszystkich przystanków oraz sposób ich wykonania. Będzie to podstawa do zlecenia kolejnych zadań tego typu.