Lista odwołanych wydarzeń i zamkniętych miejsc [AKTUALIZACJE NA BIEŻĄCO]

RAPORT: Co się zmieni w komunikacji miejskiej? [CZĘŚĆ 1 – PÓŁNOCNY-ZACHÓD BYDGOSZCZY]

Dodano: 07.12.2015 | 16:32
Linia tramwajowa 8 Bydgoszcz

Od poniedziałku do piątku będziemy prezentowali kluczowe zmiany, które zostaną wprowadzone od początku stycznia w transporcie publicznym na terenie Bydgoszczy.

Na zdjęciu: W styczniu linia nr 8 zamiast do pętli na Wilczaku pojedzie do dworca i pętli przy ulicy Rycerskiej.

Fot. Sebastian Torzewski

W ubiegłym tygodniu drogowcy zaprezentowali – już po analizie wniosków z konsultacji społecznych – siatkę połączeń, która będzie obowiązywała na terenie miasta od nowego roku. W naszym kilkudniowym cyklu pokażemy, jakie zmiany czekają mieszkańców poszczególnych rejonów Bydgoszczy już za kilka tygodni.

Cztery nowe linie autobusowe, w tym trzy dzienne zostaną od początku stycznia skierowane do obsługi osiedli północno-zachodniej części miasta nad Brdą. Zdaniem drogowców, ułatwią one dostęp do komunikacji publicznej między innymi mieszkańcom Osowej Góry, Czyżkówka czy Miedzynia i całego ciągu wzdłuż ulicy Nakielskiej.

Wbrew wcześniejszym planom drogowców, aż do pętli na Czyżkówku trasowana będzie linia nr 83. Nadal będzie ona odjeżdżała z terenów fordońskiego osiedla Tatrzańskiego, ale jej ciężar zostanie przesunięty na trasę W-Z. Tam powstaną między innymi przystanki na ulicy Kamiennej przy zbiegu z ulicami: Sułkowskiego oraz Gdańską. Ważne jest, że jej bieg nie będzie kończył się na rondzie Maczka, które nie jest przystosowane do pełnienia funkcji węzła przesiadkowego. Mieszkańcy północnych terenów miasta zyskają więc bezpośrednie połączenie z Fordonem. W perspektywie, powinno położyć się jednak nacisk na tworzenie innych punktów, gdzie będzie można wygodnie zmienić środek transportu – na przykład przy wspomnianym skrzyżowaniu Kamiennej z Gdańską bądź w rejonie stacji Bydgoszcz Bielawy).

Linia nr 83 – os. Tatrzańskie – Czyżkówko (przez trasę W-Z); częstotliwość kursów: w szczycie i poza nim – co 20 minut, wieczorami – co 30 min., w weekendy – co 30 min.;

Do obsługi pętli przy ulicy Rekinowej zostanie skierowana linia nr 61, która swoją trasę rozpocznie na Kapuściskach (w wybranych kursach na ul. Mokrej na Czersku Polskim) i z miejsca stanie się jedną z najdłuższych tras w mieście. Linia ta ma zostać wpięta do rozbudowanego systemu A+T i umożliwiać dojazd z Osowej Góry do węzła Garbary. Będzie to jednocześnie jeden z mankamentów nowej linii – będzie ona wykonywała pętlę po ulicy Focha (na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do Garbary i z powrotem), co wydłuży czas przejazdu dla osób udających się w kierunku osiedli górnego tarasu Bydgoszczy. Linia zapewni także obsługę „starej” części Szwederowa.

Linia nr 61 – Kapuściska (Mokra) – Rekinowa; częstotliwość kursów: w szczycie – co 15 min., poza nim – co 20 min., wieczorami – co 30 min., w weekendy – co 20 min.;

Od stycznia z pętli zlokalizowanej przy ulicy Lisiej (opcjonalnie – z Belmy) będzie kursowała linia nr 62 dowożąca mieszkańców Miedzynia i sąsiednich osiedli do węzła Garbary. Będzie to linia funkcjonująca wyłącznie w dni powszednie. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zapewnia, że niewykluczone, iż ta linia zyska w przyszłości dodatkową funkcję – obsługę górnego Miedzynia. Do potrzeb komunikacji miejskiej musi być jednak dopasowany układ drogowy – między innymi progi zwalniające znajdujące się na ulicach górnego tarasu osiedla.

Linia nr 62 – Lisia (Belma) – Garbary (tylko w dni powszednie); częstotliwość kursów: w szczycie – co 15 min., poza nim – co 20 min., wieczorami – co 30 min.;

Ostatnią nowością będzie wprowadzenie szóstej linii nocnej. Do tej pory mieszkańcy Osowej Góry i Miedzynia mieli do dyspozycji wspólną, najdłuższą linię 35N, która nie była w pełni zsynchronizowana z innymi liniami nocnymi jeżdżącymi po ulicach Bydgoszczy. Dzięki rozdzieleniu jej na linię 35N obsługującą Osową Górę i nowo powstałą o numerze 36N problem kursów nocnych dla mieszkańców choćby Wilczaka czy wspomnianego kilkakrotnie Miedzynia ma zostać zneutralizowany. Autobusy nocne od 2 stycznia będą kursowały co godzinę (z placu Kościeleckich będą odjeżdżały piętnaście minut po pełnej godzinie począwszy od 23:15).

Linia nr 36N (nocna) – Łęgnowo – Plac Kościeleckich – Lisia (Belma); częstotliwość kursów: co godzinę;

W obsłudze poszczególnych osiedli północno-zachodniej części Bydgoszczy pozostaną linie nr: 51 (Czyżkówko), 54 (Piaski; część kursów wydłużona do Smukały), 58 (Smukała), 71 (Rekinowa), 77 (Niklowa) oraz 56 (Belma). Ta ostatnia jednak zmieni znacząco swoją trasę – z Wałów Jagiellońskich skręci w stronę ronda Kujawskiego, a następnie obsłuży ulicę Wojska Polskiego i Glinki, aby dotrzeć do pętli Glinki BFM lub – w wybranych kursach – do biurowca w parku przemysłowym. Z kolei linia nr 77 wydłużona zostanie do pętli przy ulicy Morskiej (obecnie dociera jedynie do Garbar).

Linia nr 56 (od stycznia na trasie Belma – Glinki BFM, opcjonalnie Park Przemysłowy Biurowiec); częstotliwość kursów: w szczycie – co 15 min., poza nim – co 20 min., wieczorami – co 30 min., w weekendy – co 20 min.;

Linia nr 77 (od stycznia na trasie Niklowa – Morska); częstotliwość kursów: w szczycie – co 15 min., poza nim – co 20 min., wieczorami – co 30 min., w weekendy – co 20 min.;

Dopełnieniem komunikacji w ciągu ul. Nakielskiej będą dwie linie tramwajowe. Bez zmian – a więc na trasie Las Gdański – Wilczak – będzie kursowała linia nr 1, która będzie jeździła ze stałą częstotliwością 20 minut. Na najbardziej na zachód wysuniętą pętlę tramwajową w mieście wrócą za to „trójki”. Po analizach ZDMiKP zmieniło numerację i linia nr 3 wróci na dawną trasę, tyle że już przedłużoną  do Łoskonia. Tramwaje tej linii także będą kursowały co 20 minut bez względu na dzień tygodnia i porę. Decyzja drogowców jest o tyle zaskakująca, że jeszcze kilka lat temu naukowcy z UTP przygotowujący analizy na potrzeby planu transportowego orzekli, że torowisko wzdłuż ul. Nakielskiej jest zbędne.

Linia nr 3 – Łoskoń – Wilczak; częstotliwość kursów – co 20 min.;